Lader zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Dank je voor de reacties

Sjef
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

ik hoop dat je er iets aan hebt, succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Nogmaals vraag , nu zag bert (mijn campervrienden) op Amazon Frankrijk een votronic 430 duo staan . Kan dat ook of heeft dat nadelen
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door DJSmiley »

Kan ook, is zelfs wat krachtiger. Met jouw panelen maakt dat niet uit, maar het geeft iets meer opties mocht je ooit uitbreiden.

En hij zal, bij jouw panelen, minder hard hoeven te werken (wat de levensduur ten gunste komt). Is wel iets duurder, maar veel scheelt het niet en ik gok dat die prima werkt.

Tip: Meet even de spanning van de zonnepanelen direct aan de stekkers (zonder de regelaar) in de zon. Dan weet je hoeveel volt je panelen geven (als je het typenr niet weet). Ik gok dat dit prima kan op die regelaar, maar omdat we behalve het vermogen geen info hebben blijft dat even een gok.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Nog een vraag:
6FAC5444-5886-40EB-87B0-984757142FB6.png
6FAC5444-5886-40EB-87B0-984757142FB6.png (281.97 KiB) 216 keer bekeken
deze krijg ik binnen.
Ik heb op de PowerXtreme accu de mogelijkheid om de accu uit te zetten, moet ik dat doen , bij de aansluiting?
En eerst de kabels voor de accu , of eerst zonnepaneel?

Moet ik bij de lader , bij het aansluiten van de kabels , ook de zekering eruit halen ?

Wat n vragen , als je onderweg bent , en dit nog nooit gedaan hebt. Want je wilt natuurlijk geen sluiting maken.

Moet de oude ook nog eerst los maken , en andere aansluiting eraan maken .

Mvg sjef
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door veetee »

In principe kun je van de oude aansluitingen alles 1 op 1 overzetten, natuurlijk wel adereindhulsjes aanknijpen ipv de kabelschoentjes. Als je bang bent sluiting te maken kun je de accu uitzetten, en eventueel zonnepaneel afdekken, wel eerst weer de accu aanzetten na het verbinden vóórdat je het zonnepaneel aansluit (of de afdekking wegneemt). De lader weet op die manier dan of ie met een 12 of 24V systeem van doen heeft.

NB bij aansluiten geldt altijd de volgorde eerst accu dan paneel. Bij losnemen eerst paneel dan accu.
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Mijn draadjes , daar ik n nieuw kabelschoentje aan moet zetten , zijn vrij kort, en er zit geen beweging in de draad . Kan ik daar met n kroonsteentje een stuk tussen zetten .?

Het is geen kroonsteentje , maar het zijn van die pinnetjes waar ik n kabel indoe en dan vast klem (weet niet hoe ze heten )

Sjef
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Atoz »

Wat ik zou doen, op vakantie....
Gebruik nu wat je bij je hebt
MAAR
Als je thuis bent doe je het beter, netter, volgens de regels van de kunst.
Zo los ik al mijn ''onderwegse'' problemen op
(Soms met gruwelijke noodoplossingen ;-) )
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

+1 :-B :thumbup: :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door DJSmiley »

Niets mis met noodoplossingen.
Ook die kun je prima veilig doen. Dat het er niet uitziet, of niet jaren meegaat dat is inherent aan zo'n noodreparatie.

Ik heb standaard een klein doppensetje, 5m kabel (2.5mm2), paar wago klemmen, ductape, tywraps, multimeter, kniptang/combinatietang, klein waterpompje, lampjes/zekeringen bij me. Neemt niet veel ruimte in (Ligt in een dubbele bodem waar net 6cm hoogte is - ideaal voor dat soort dingen.

En anders is er altijd wel een Praxis/Gamma/Hornbach/Obi/LeroyMerlin/Screwfix ofzo in de buurt..

Basis diagnose en snelle fix = bij me, de rest kun je altijd wel ter plekke kopen ipv allemaal meeslepen. Alleen waterpompje (dompelpompje, goedkoopste van de Wit) heb ik als sparepart mee, die dingen zijn soms wat lastiger te krijgen en gaan ongetwijfeld wel een keer stuk.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

774392B6-82DA-4CE9-A158-DCA81501333A.jpeg
Deze heb ik bij
774392B6-82DA-4CE9-A158-DCA81501333A.jpeg (21.39 KiB) 106 keer bekeken
deze heb ik bij
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Ik ben verlengstukken aan het maken , ik had 6mm2 draad maar die passen niet in wago lasdop. Ik heb ook nog draad liggen van 2,5 mm2 25 amp kan ik daar ook verlengstukken van maken , of is dat te weinig.
Sjef
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

dat kan bij een lengte van +-50cm zal het verlies bij max vermogen van de panelen en max laadstroom van 15 ampere ongeveer 0,11 volt bedragen, kan gewoon zonder problemen, en zakt de laadstroom dan word het verlies nog minder, maar niet veel langer dan 1meter maken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie