Salora TV valt steeds uit

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
kamilios
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 17:36

Salora TV valt steeds uit



Bericht door kamilios »

Als we op de camping aangesloten zijn op 230V stroompaal valt mijn TV (Salora 22led9109cts2dvdwifi) steeds uit na een paar minuten spelen. Deze springt dan na enige tijd automatisch terug aan om dan enige minuten later terug uit te vallen, enzoverder...
De zekering is niet defect (is reeds vervangen), de software is reeds geupdate, dus dat lijkt het alvast niet te zijn. Verder blijft alles in de camper perfect werken (stopcontacten, koelkast, verlichting, ...) Dit fenomeen hebben we op iedere camping.

Als we niet op een camping staan, en we dus op accu (12V) de TV aanzetten blijft deze perfect functioneren, ook de ingebouwde DVD speler blijft spelen.

Dus op 12V kunnen we TV blijven kijken, op 230V valt deze steeds uit. Iemand met hetzelfde probleem en in welke richting (TV, omvormer, bekabeling, ...) we moeten zoeken om dit probleem op te lossen?
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Salora TV valt steeds uit



Bericht door jaap van duijn »

@Kamilios,

Met mijn kennis zeg ik zit hem in de 230Volt voeding, losse componenten, die bij "opwarmen" uitschakelen om eens te noemen.
De 12Volt doet het wel en dus neem ik aan dat het een 12VDC toestel is, waarbij de voeding ook van 230VAC omgezet word in de 12VDC.
Ja leef je er mee gaat apparaat waarschijnlijk nog jaren mee.
Het je er problemen mee dan moet een goede vakman ernaar kijken en meten (is weten), of ben je zelf zo slim je moet wel onder spanning meten dus kijk uit bij wat je doet, bij twijfel BEL de vakman.
Sorry meer kan ik er niet van maken - succes Jaap
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Salora TV valt steeds uit



Bericht door DJSmiley »

Hoe wissel je tussen walstroom en 12V?

Heeft die TV een losse adapter of wordt ie (indirect) gevoed via de acculader/ebl?

't is een beetje lastig gissen zo. Mijn eerste vermoeden zou een defecte adapter zijn, maar ik weet niet of je die gebruikt, of een externe 12V voeding ergens vandaan haalt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Salora TV valt steeds uit



Bericht door Atoz »

Heb je de netspanning al eens gemeten?
Heb je dat ook thuis of alleen op 1 camping?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
kamilios
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 17:36

Re: Salora TV valt steeds uit



Bericht door kamilios »

TV is inderdaad een 12V model met een losse stekker (type sigaretaansluiting), ik haal deze er dan eens uit en steek die er dan terug in en heel af en toe blijft de TV dan wel werken als we op camping aangesloten zijn, maar meestal niet langer dan 2min.
Dit is nu de 4de camping waar de TV uitvalt, thuis nog niet getest.

Zelf niet voldoende technische kennis en geen multimeter bij de hand.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Salora TV valt steeds uit



Bericht door veetee »

In de eerste post zeg je dat de tv uitvalt op 230V, en hierboven zeg je dat ie uitvalt op 12V (stekker sigarettenaansluiting)... wat is het nou?
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Salora TV valt steeds uit



Bericht door Geert Huizing »

Kamilos,
Als je aan de paal staat wordt je HHaccu opgeladen, de spanning op de 12V installatie is dan hoger, dan wanneer je niet aan de paal staat.
Kennelijk is de spanning dan net te hoog voor je tv.
Een12V stabilisator kan een oplossing zijn.

Misschien toch maar een goedkope multimeter aanschaffen.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Salora TV valt steeds uit



Bericht door hathi »

Hij kan toch gewoon ALTIJD op 12 V blijven staan,( maar dan liever niet,met een sigaretten aansluit stekker) ,dat geeft dikwijls problemen,……die accu word toch weer automatisch,bijgeladen als je aan de 230V staat,…dus waarom,…ik heb hier nog wel drie stuks nieuwe 230/12 V omvormers voor de Tv liggen,gratis op te halen ,helemaal nieuw,gewoon omdat ze nooit gebruikt worden
Hans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Salora TV valt steeds uit



Bericht door Hoofdnoorman »

Voor wat het waard is:

Onlangs heeft een klant een Salora gekocht welke ook een stroomprobleem had en ik dacht precies hetzelfde.
Zij had de TV gekocht bij een Satelliet leverancier in Roermond. Het betreffende toestel was al drie jaar uit de handel maar wordt nog steeds door dit bedrijf verkocht.
Dit bedrijf heeft zich onttrokken aan de verantwoordelijkheid en heeft de klant contact gehad met de importeur. Hoewel het toestel via nevenimport is verkocht heeft deze toch het verkopende bedrijf gezegd dat zij het toestel gaan vergoeden en de verkoper moest op zijn beurt de klant vergoeden. Voor zover ik nu weet is die zaak nog lopende. Het betrof een TV met een zowel een netsnoer als een 12 volt aansluiting. Is dit van TS ook het geval, zou het in de TV kunnen liggen. Mocht ik het allemaal goed hebben begrepen is Salora hiervan op de hoogte. Het fijne weet ik er niet van, maar als er idd sprake is van dubbele spanningsingangen (dus niet een aparte 220>12 adapter) wil ik de moeite doen mijn klant hierover te bellen om te vragen welke actie de importeur nu verder heeft gedaan.

Doe dan maar even een PB naar mij toe.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Salora TV valt steeds uit



Bericht door Charm »

Na een paar keer lezen kom ik tot de conclusie dat de tv standaard op 12V werkt. Alleen als de camper aan de paal staat, treedt de storing op. De hogere boordspanning lijkt daarom de oorzaak. Het in- en uitschakelgedrag zou kunnen duiden op een thermische beveiliging die wordt geactiveerd. Mijn advies is om een 12V stabilisator ertussen te zetten.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51117
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Salora TV valt steeds uit



    Bericht door Kroppie »

    eerst maar eens(laten) meten, of de vermoedens kloppen, voor je dingen gaat aanschaffen

    jos
    Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 24 sep 2021, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    Aloys
    Site Admin
    Berichten: 19102
    Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
    Locatie: Kampen
    Contacteer:

    Re: Salora TV valt steeds uit



    Bericht door Aloys »

    Ik vermoed ook een spanningsprobleem, zoals Geert Huizing hierboven al heeft aangegeven. De TV krijgt normaal tussen de 12V en 12,8V van de accu. Zet je de camper aan de paal (230V) dan stijgt de spanning naar 14,4V tot 14,8V, afhankelijk van je type accu. Ik denk dat dat wat teveel is voor die TV.
    Dus een 12V spanningsstabilisator ertussen...

    Ik had het probleem met Chinese ledverlichting: prima op de accu, maar aan de paal gingen de ledlampjes stuk. De 14,7V laadspanning voor mijn AGM-accu was voor de ledjes teveel.
    Beheerder www.camperforum.nl
    Een overzicht van onze reisverhalen.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Salora TV valt steeds uit



    Bericht door Charm »

    Mensen het advies geven eerst maar eens een multimeter kopen en wat te gaan meten, is op zich niks mis mee. 'Meten is weten' maar 'a fool with a tool, remains a fool'. Je hebt wel voldoende expertise nodig om de meetresultaten te kunnen interpreteren om het onderliggende probleem te kunnen vaststellen en de uitkomst vervolgens door te vertalen naar oplossingen. Ik schat in dat dit voor de meeste camperaars een brug te ver is.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Kroppie
      Berichten: 51117
      Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
      Locatie: beemster

      Re: Salora TV valt steeds uit



      Bericht door Kroppie »

      eerst vrmoedens bevestigd zien en dan aanschaffen van dingen lijkt mij de goede volgorde

      jos
      jos

      het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

      too old to worry about anything
      Plaats reactie