Accu stuk... of niet?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Accu stuk... of niet?



Bericht door HansToo »

In onze camper zit een simpele accu-monitor (een BW02 van Samlex). De spanning wordt aangegeven middels 3 lampjes, met een over- en onderspanningsmelding (>14,8 resp. <10,5V). De laatste tijd hadden we regelmatig een looplicht (3 lampjes branden achtereenvolgens = spanning > 13,3V). We hebben ook al een enkele keer een melding van overspanning gehad (= met bijbehorend alarm :-() alleen ging dat na uitschakelen weer weg. Ook bleef alles het ook normaal doen. Tot afgelopen week: looplicht blijft en bij inschakelen krijg ik het onderspanningsalarm.
En voordat ik de opmerking 'meten = weten' krijg hierbij de meetgegevens.
Gemeten over de startaccu: 12,5 bij stilstand en 14,4 bij lopende motor. Gemeten over de HH-accu: 12,5 bij stilstand en 13,8 bij lopende motor. Hierbij heb ik het zonnepaneel afgedekt omdat ik merkte dat dit de metingen beïnvloedde (fluctueerden met de zon).
Als ik de motor uit zet en de omvormer (Victron Multiplus 12/3000) aan zet dan klapt de spanning naar 3V.

Kwestie van accu stuk of kan er wat anders aan de hand zijn? Als het de accu is: iemand een goed adres voor een nieuwe accu?
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door Premiumliner »

Zeeeeer waarschijnlijk is de accu stuk. Al helemaal als de Victron omvormer onbelast die 3Volt veroorzaakt. Heeft u de accuspanning gemeten vlak na het uitschakelen van de motor of stond die al een tijd uit.

U kunt overal te kust en te keur accu's kopen, Google is uw vriend. Desnoods met serienummer en al intypen en u vindt genoeg (online) verkopers in de buurt.

Nog even een aanvulling. Een omvormer van 3000 Watt is een forse en vraagt dan ook om een forse accu! Voor minder dan een 200-250 Ah (AGM of gel) accu die tevens een opstartstroom van minimaal 250 ampère aankan zou ik het iig niet doen
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door HansToo »

Heeft u de accuspanning gemeten vlak na het uitschakelen van de motor of stond die al een tijd uit.

Motor stond al een tijd uit. Motor alleen gestart om de spanning tijdens lopende motor te meten.

U kunt overal te kust en te keur accu's kopen, Google is uw vriend.
Dat heb ik al gedaan, maar zie door de bomen het bos niet meer. En daarbij: verkopers genoeg, maar of dat ook goede verkopers zijn is altijd de vraag. En dan helpt ervaring van mede camperaars.

Nog even een aanvulling. Een omvormer van 3000 Watt is een forse en vraagt dan ook om een forse accu! Voor minder dan een 200-250 Ah (AGM of gel) accu die tevens een opstartstroom van minimaal 250 ampère aankan zou ik het iig niet doen
Neem ik mee.Er zit momenteel een Fiamm 12fg205 (205Ah AGM) in.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door travelscout »

"Als ik de motor uit zet en de omvormer (Victron Multiplus 12/3000) aan zet dan klapt de spanning naar 3V."

Is die multiplus soms belast?
Maak de 230VAC zijde los valt die dan nog terug naar 3V???
Paul.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door DJSmiley »

Meet idd even de spanning met alleen de multiplus, zonder belasting.

Als ook met een lichte belasting de spanning, direct op de accupolen, terugvalt naar 3V dan is de accu duidelijk stuk.

Hoe is je verdere verbruik? Voldoet die accu wat je ermee doet of heb je de behoefte aan meer capaciteit (vrij staan, ebikes enz)?
Adhv daarvan kun je beslissen om gewoon een vergelijkbare te nemen, of te upgraden.

Je noemt:
We hebben ook al een enkele keer een melding van overspanning gehad
Wat gaf dat alarm? Wat laad de accu op? Als de multiplus het doet kan het verstandig zijn om even te checken of die correct ingesteld staat.

Als er nog andere laadvoorzieningen zijn zou ik die ook even (laten) controleren. Als daar een defect in zit kan die best de accu overladen. En zonder dat te fixen gaat een nieuwe accu ook niet lang mee.
Ik heb meermalen defecte laders gezien, zowel een losse (wel oude) walstroomlader als een defecte PWM solarregelaar. Beide gaven toen ze defect waren de ingangsspanning door.. en dat was 16-19V (gelijkgerichte spanning of een zonnepaneelspanning).


Die 3000W is idd een aanslag op je accu. En eigenlijk niet wenselijk, want bij dergelijke stromen neemt de netto capaciteit behoorlijk af.
Maar goed, het kan ook best zijn dat die omvormer er al gewoon in zat (soms in bedrijfsbusjes). Dan ga je, als de ruimte er is, die niet vervangen. Zo'n Multiplus is gewoon een supermooi ding. Ook al gebruik je 'm maar heel beperkt.
Als je echt dat vermogen nodig hebt kan een stevigere accu daar gewoon wat beter mee overweg.
Trek je er maar weinig uit, dan boeit het niet veel (Behalve dat het rustverbruik ook wat hoger is)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door HansToo »

travelscout schreef:
do 23 sep 2021, 17:07
Is die multiplus soms belast?
Nee, de spanning zakt al in bij het aan zetten van de Multiplus.
travelscout schreef:
do 23 sep 2021, 17:07
Maak de 230VAC zijde los valt die dan nog terug naar 3V???
Ik snap niet goed wat je hier mee bedoelt. :oops:

Meting is dus met alleen de Multiplus, zonder belasting.
Zonet nog een keer gemeten. Spanning 12,5V. Ik doe de verlichting aan (2 LED-lampjes) en de spanning valt al terug naar 7 V.

Wat gaf dat alarm? Wat laad de accu op? Als de multiplus het doet kan het verstandig zijn om even te checken of die correct ingesteld staat. Als er nog andere laadvoorzieningen zijn zou ik die ook even (laten) controleren. Als daar een defect in zit kan die best de accu overladen. En zonder dat te fixen gaat een nieuwe accu ook niet lang mee..... Maar goed, het kan ook best zijn dat die omvormer er al gewoon in zat (soms in bedrijfsbusjes) Klopt, het is een ex-mobiele werkplaats waar alle elektronica al in zat. En dat is blijven zitten onder het motto 'liever mee dan om verlegen '. Mag ik er van uit gaan dat, omdat ik er niets aan gewijzigd heb, de Multiplus nog goed ingesteld moet zijn?
We verdenken het zonnepaneel er van een te hoge spanning aan de accu af te leveren. Ik ga morgen nog eens meten (als er dan meer zon is dan vandaag...).
Het vermogen hebben we niet nodig: de grootste stroomverbruiker is de 500W waterkoker waarmee we thee zetten. Daarnaast (nu nog, want nog niet rechtstreeks op 12V aangesloten) laders voor mobiele telefoons en verder de (12V) compressor koellade. Kortom: we zijn geen grootverbruikers. De grote accu vinden we vooral fijn om langere tijd niet op walstroom aangesloten te hoeven zijn.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door DJSmiley »

Welke regelaar heb je en hoe staat die ingesteld?
Als de regelaar bv denkt een 24V accu te moeten opladen dan kan ie prima een 12V accu om zeep helpen.

Kwa vermogens: 500W incidenteel is geen probleem voor die accu. Dan is je omvormer nogal overdreven, maar het is wel een super ding.
Instellingen veranderen hoeft dan niet, ervanuitgaand dat ie al goed is ingesteld voor de gebruikte accu.

Ga je de accu vervangen door een ander type, dan moet ie mogelijk wel aangepast worden.

230Ah is niet heel veel, maar als je weinig gebruikt voldoende om prima vrij te staan. Wel zul je dat ding niet moeten leegtrekken. De koellade heeft vermoedelijk een beveiliging hiertegen, idem voor de omvormer. Maar andere verbruikers kunnen de accu leegtrekken en dus ook slopen. Denk met name aan sluipverbruikers zoals USB ladertjes.
Persoonlijk zou ik altijd een batterijprotect plaatsen bij een loodaccu, dat voorkomt ongemerkt leegtrekken. En zo'n ding is een stuk goedkoper dan een nieuwe accu.

Als ik jouw verhaal zie is dit nog de originele accu. Die zal dan rustig 5-7 jaar oud zijn, en dan is het niet heel gek dat ie een keertje stuk gaat. Maar zoals gezegd, als je twijfelt aan je solarregelaar dan is die nameten wel de eerste stap.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door travelscout »

Loskoppelen 230VAC: als die multiplus als omvormer een 230VAC gebruiker heeft, zal de voeding (12VDC) uiteraard zakken.
Als je dus per ongeluk ook nog een 230VAC acculader hebt aangesloten op die mulitplus 230VAC, om je accu te laden krijg je dit soort taferelen.
Een separate minimum spanningsbewaking/batterijprotect (los van die blauwe kasten), kost weinig en voorkomt veel.

Als je 100% zeker bent dat er geen vermogen van je accu wordt gevraagd (=> 100W /12VDC gebruik) én de spanning ervan daalt extreem (3VDC),
dan lijkt me een capaciteits test van die accu noodzakelijk (of domweg vervangen :-) ).
Paul.
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door HansToo »

DJSmiley schreef:
do 23 sep 2021, 21:11
Welke regelaar heb je
Een Victron smartsolar 75/15

hoe staat die ingesteld
Standaard instelling. Instelknop gevonden en gezien dat die staat ingesteld op een Gel-accu. Is dat erg afwijkend van een AGM-accu? Op zoek naar een nieuwe gaf een medewerker van een accu-verkoper aan dat bij de aangegeven laadspanning van de dynamo een Gel-accu de voorkeur heeft (volgens hem heeft een AGM-accu een hogere laadspanning, nl. 14,5 - 14,9V) nodig.

Persoonlijk zou ik altijd een batterijprotect plaatsen
Goede tip. Ik was in de veronderstelling dat de battery watch (zoals hij heet) daarvoor moest zorgen maar blijkbaar is dit slechts een waarschuwing en niet een beveiliging.

Als ik jouw verhaal zie is dit nog de originele accu. Die zal dan rustig 5-7 jaar oud zijn
Klopt, is de originele accu. Leeftijd: 7,5-8 jaar en zal in de 1e 5 jaar vermoedelijk behoorlijk op zijn donder gehad
hebben: het was ten slotte niet voor niets een mobiele werkplaats (van een energiebedrijf).
Er zit niets op de 230V aansluitingen aangesloten.

Accu inmiddels door laten meten door onze garage en hij is inderdaad overleden.

Dus er moet een nieuwe komen.
Keuze: Weer AGM of over gaan op Gel?
Van wat ik erover lees is de AGM vooral zinvol bij hoge belasting, maar dat is bij ons niet het geval. Van Gel lees ik dat die langer mee gaat. LiPo vinden we te duur (we verwachten binnen enkele jaren over te stappen op een grotere camper) en 'natte' semi-tractie is als ik het goed begrijp alleen op de korte termijn goedkoop. Als dit klopt dan lijkt Gel mij voor ons de beste keuze.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door travelscout »

Inmiddels een klassieker....
AGM accu + zonnepanelen + laadproces instellen op GEL = vrij snel overlijden van AGM.

Zolang je niet met grote stromen kunt bulkladen en niet teveel wilt investeren-> kies voor een gewone semi-tractie met een wat hogere capaciteit.
GEL kan ook maar zijn relatief duur.
Middenweg: een LFD.

Maar wel: voorkom vooral altijd diep ontladen middels een batterijprotect / minimumspanningsbewakert.
En voor AGM: niet op GEL stand laden.
Paul.
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door J vd pal »

In ieder geval GEEN LiPo maar een LiFePo4!

LiPo (Lithium Polymeer) zijn erg gevoelig en kunnen bij mechanische beschadigingen makkelijk vlamvatten, LiFePo4 (Lithium IJzer Fosfaat) zijn minder gevoelig en zullen minder snel ontbranden.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door DJSmiley »

LiPo en Li-ion heb ik nooit gezien als HH accu's voor een camper. Het is eigenlijk altijd LiFePO4, andere chemistries hebben weer specifiekere (andere) situaties waarin ze de voorkeur genieten.

Alleen in het geval van TS is dat denk ik te ingewikkeld. Vergt mogelijk wat aanpassingen en is een stuk duurder. Als zijn huidige behoefte prima gedekt is door die accu (tot ie stuk ging) dan kan dat veruit de eenvoudigste route gaan.

LiFePO4 is een stuk duurder. Levensduur is ook langer, maar het is niet perse voor iedereen de meest handige optie.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door Atoz »

Zet dus nooit nooit....
viewtopic.php?p=2042434#p2042434

Hoe zou dat LTO verhaal gelopen zijn?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Accu stuk... of niet?



Bericht door HansToo »

DJSmiley schreef:
za 25 sep 2021, 21:58
LiPo en Li-ion heb ik nooit gezien als HH accu's voor een camper. Het is eigenlijk altijd LiFePO4, andere chemistries hebben weer specifiekere (andere) situaties waarin ze de voorkeur genieten.

Alleen in het geval van TS is dat denk ik te ingewikkeld. Vergt mogelijk wat aanpassingen en is een stuk duurder. Als zijn huidige behoefte prima gedekt is door die accu (tot ie stuk ging) dan kan dat veruit de eenvoudigste route gaan.

LiFePO4 is een stuk duurder. Levensduur is ook langer, maar het is niet perse voor iedereen de meest handige optie.


Ik bedoelde ook LiFePO4 en dat is, los van technische zaken. voor ons vanwege het prijsverschil momenteel geen optie.
Huidige capaciteit is ruim voldoende. We zijn nog aan het rekenen om eventueel te vervangen door een kleinere: verbruik is met name 20 liter koellade (15-20A/dag), Led verlichting en USB-aansluiting (met schakelaar, dus geen sluipverbruiker). Grootste stroomslurper is een 1.000 Watt waterkoker voor de thee (10 A per keer als ik het goed uitgerekend heb). Maar dat kan ook op gas.
Plaats reactie