Zonnepaneel vervangen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door gsm »

Even een berichtje van mij en daarna mag wat mij betreft dit topic op slot.

We doen het allemaal naar eigen inzicht en dat gaat niet altijd zoals een ander het doet maar dat betekend niet dat een ander het slechter of fout doet.
Ik ben zeer tevreden met hoe ik de bus heb omgebouwd en heb daar hééél goed over nagedacht dus ook over de accu en MPPT icm het paneel.
Een 265Wp paneel levert bij 80% 212Wp is 14,7A en past perfect in de 75/15
Daar sta ik nog steeds voor 100% achter.
Waarom – omdat het doet wat het moet doen maar de ervaring leert nu dat bij somber weer er weinig van het dak af komt en omdat te compenseren dacht ik zou een groter paneel nuttig zijn en dan wil ik er gelijk een zwaardere MPPT bij hebben zodat de nieuwe LFP ook met zon sneller geladen wordt. Het voordeel moet dan opwegen tegen de kosten.
Nu wordt mij verweten dat ik adviezen niet overneemt en als ik dat wel had gedaan ik een probleem minder had maar zoals gezegd heb ik geen probleem.
De techniek gaat elke dag vooruit en dus ga je soms wat aanpassen ook als het niet echt nodig is maar misschien wel wenselijk.
Wat de accu´s betreft, ik heb mij er nooit meer in verdiept en voor mij was een accu een accu maar inmiddels heb ik hier geleerd dat een accu niet altijd een accu is.
Termen als gel en LFP etc waren voor mij onbekend, ik wist van een NiCD accu af want die heb ik in de jaren 70 gehad maar daar stopt het wel.
Ik had Atoz hoog staan net als ik Kampo en Jos etc hoog heb staan want jullie weten veel meer van auto elektra af dan ik en daarom is dit forum zo belangrijk.
Maar ik laat me niet commanderen hoe ik het had moeten doen en ook laat ik mij niet de mond snoeren door te reageren en dan te schrijven “einde discussie”
Zo behandel je mensen niet, ik in ieder geval niet.
Op deze manier is het voor mij genoeg geweest want respect hebben hoe een ander het doet is veel belangrijker en nu helemaal want ik heb het goed gedaan en sta er voor 100% achter en heb geen problemen alleen wensen
Het is ieder vrij om adviezen op te volgen of naast zich neer te leggen en ook dat doe ik.

Mijn PV installatie is niet te klein en ja het kan altijd groter zijn of worden maar is dat het waard om gelijk een groter en dus duurder PV installatie te plaatsen ?
In het verleden heb ik een berekening gemaakt en die berekening voldoet nog.
Ik heb de bus in 2017 omgebouwd en daar had ik om te testen een LFD90 in staan en toen alles goed werkte heb ik de Dynac 220 gekocht die ik verkeerd heb behandeld, toen kwam de LFP in beeld en ik kon kiezen tussen weer een loodzuur accu of gelijk voor de toekomst overstappen naar een LFP met alle daarbij behorende extra kosten en daar heb ik toen voor gekozen.
Was mijn vorige accu een verkeerde keuze : nee maar de techniek gaat steeds verder en dan ga je mee al kost dat geld. Trouwens ook leuk en leerzaam werk.

Dat wat mij betreft mijn laatste reactie en ja er mag op gereageerd worden maar verwacht niet dat ik reageer.
Groeten van een zeer tevreden zelfbouw buscamper eigenaar
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door Metor »

Kroppie schreef:
do 23 sep 2021, 13:38
maar plat op een dak is de max opbrengst 80% van 265Wp = 220Wp, dat maakt gedeeld door een laadspanning van 14,4 volt = 15,27 ampere, dus 220Wp is al iets meer dan victron zelf opgeeft voor een 75/15.
jos.
Het zonnepaneel vermogen wat maximaal omgezet wordt is gemiddeld volgens mij nog iets ongunstiger.
De Victron 75/15 begrensd de laadstroom naar de accu op 15A.
Dit is de enige begrenzing voor zover ik weet.
Het zonnepaneel vermogen wat daarbij hoort, is afhankelijk van de accuspanning tijdens laden.
Als de accu diep ontladen is met spanning van bv 12V is het zonnepaneel vermogen, wat de Victron kwijt kan, slechts 12x15=180W (*). Naarmate de laadspanning stijgt loopt dit max.op naar 210W (*) bij 14V.
Alles wat er meer opgewekt wordt is verloren.

(*) De echte vermogens zijn nog een paar procent hoger vanwege verliezen in de omzetting van hoog naar lager voltage.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door 309T16 »

Die reserve is er ook meestal in relatie tot de zonopbrengst over het gehele jaar.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door myway »

Ik kom heel zelden een defecte Victron mppt regelaar tegen en al hang je er het dubbele vermogen aan, als wat hij doorgeeft, dan nog gaat het niet stuk.
Plaats reactie