Zonnepaneel vervangen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Zonnepaneel vervangen?



Bericht door gsm »

Ik heb een Talesun TP660M van 265Wp op het dak liggen en dit jaar vond ik, door te weinig zon, de opbrengst laag.
Mijn dagelijks verbruik van ±30Ah werd bv niet aangevuld maar met zon totaal geen probleem.
Is het wijs om het paneel toch te vervangen door een grotere incl. de MPPT of niet doen, kosten plaatje is ±€300
Daarbij komt dat de Talesun paneel 164 x 99cm is en een 400Wp wordt 195 x 99 dus 31cm langer en dus gevoeliger.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel vraag



Bericht door myway »

Moet die 30 Amp ook daadwerkelijk iedere dag aangevuld worden?
Meestal heb je een buffer zodat je een aantal dagen kunt overbruggen.
Maar dat weet je zelf het beste.
Komt het regelmatig voor dat de accu helemaal leeg getrokken wordt zal er iets moeten gebeuren.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zonnepaneel vraag



Bericht door Metor »

Een 400Wp paneel brengt ca. 50% meer op dan een 265Wp paneel.
Aan jou te bepalen of dit voldoende is voor die dagen dat het 265Wp paneel onvoldoende was.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Zonnepaneel vraag



Bericht door Peter A7 »

Je hebt dan een opbrengst die 50% hoger is (ongeacht hoeveel het in absolute cijfers is, want dat hangt af van de zonnestraling).
Zou een verhoging met 50% wél jou behoefte afdekken?

De extra grootte van het paneel kan je makkelijk opvangen in de montage, dat hoeft geen probleem te zijn.

Of je de MPPT moet vervangen hangt er vanaf welk type je nu gebruikt. Sommige modellen kunnen een hoger ingangsvermogen aan, ze beperken de stroom aan de accuzijde. Je haalt dan nooit 400Wp (of daaromtrent), maar ik begrijp dat het niet de zonnige dagen zijn waar je probleem zich voordoet.
M.a.w. als de zon schijnt is de huidige 265Wp ook voldoende.
Beste groeten,

Peter :)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zonnepaneel vraag



Bericht door DJSmiley »

Je zou ook alleen het paneel kunnen vervangen door eentje met dezelfde afmetingen. Dan hoef je weinig aan te passen en kun je toch naar een 310-320wp paneel, net even wat meer opbrengst

En dan ben je met een goede 100 euro klaar, de huidige kun je wel weer verkopen zodat je netto relatief weinig hoeft bij te leggen.

Upgraden naar iets groters is lastiger want dan moet je ook de montage aanpassen en je regelaar upgraden. Met de huidige kun je goed 200W effectief benutten. De volle 265 haal je nu ook niet, dus dan is die 15A regelaar prima.
Met een 300+ paneel zou je in theorie bij volle zon 4-5A onbenut laten, maar je hebt wel het voordeel bij minder zonopbrengst, zonder meteen je regelaar te hoeven upgraden.

Je zou ook een 100-150wp draagbaar paneel kunnen kopen met een aparte regelaar. Dan kun je die in de zon leggen terwijl je busje in de schaduw blijft staan. Of als er geen zon is, dan heb je toch dat extra vermogen beschikbaar...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door gsm »

Ik proef er uit dat upgraden voor ±€300 geen wijs besluit is.
Nu krijg ik hem vol als de zon schijnt maar de afgelopen weken dat we weg zijn geweest met somber weer lukte dat niet, ik kon wel een week vrij staan maar daarna moest ik laden met de lader of tijdens het rijden want dan was die onder de 13V
Rijden deden we toen weinig en als ik met de lader moet gaan laden dan moet ik een wal-aansluiting hebben.
Ik heb nu de 75/15 MPPT en als ik ga vervangen dan wil ik de 100/30 nemen zodat ik alles wat er van het paneel af komt ook kan opslaan.
Een groter paneel moet in de bestaande beugels komen die ga ik niet verplaatsen of bij plaatsen maar dat is ook niet nodig want de beugels zitten op de hoeken en in het midden, als er een groter op komt steekt die ±15cm buiten de voorste en achterste beugel uit.
Afbeelding
Volgens mij zijn er 2 lengte maten bij een breedte van 99cm, dat is 164 lang en 195 lang en de 164 lang gaat tot 300Wp daarboven worden ze 196
Maar ik denk er nog over en bedankt voor het meedenken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door Kroppie »

voor andere prijzen dan +300,

https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door jansloos »

In uw laatste bericht, geeft u al zoveel zg 'koopsignalen' dat ik, u als u bij mij in de winkel zou staan, zou zeggen: "deze wordt het? Nog wat kabel er bij"

Waarbij u huppelend van blijdschap de winkel uit gaat.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door Kroppie »

:?: :?:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door gsm »

Ach ik begrijp heel goed wat Jos bedoeld en daar gaat het om.
Jos, met €300 bedoel ik paneel en MPPT vervangen :wink: :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door Kroppie »

oke, :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door Atoz »

Als je nu eens de mppt laadregelaar had gekocht die 'we' je eerst aanbevolen dan had je nu al 1 probleem minder.
Maar zo lees ik het dikwijls op dit forum: tegen beter weten in weet men het dus altijd beter, vooral goedkoper.

Trouwens de zon staat al lager, brengt minder energie op.
En zoals hierboven reeds vermeld moet je vooral de vraag stellen of die 50% meer opbrengst je energie behoefte probleem oplost.
Want op het eerst zicht is 50% veel meer maar als je 50% van 1 extra produceert dan is dat 1,5 waarbij die 0,5 extra e verwaarlozen is.

Ofwel moet je je energie balans toch eerst opnieuw maken, aangevuld met de opgedane ervaringen ofwel moet je zo maar wat in het wild wat gaan aankopen. En dan hopen dat het wel eens goed wil komen.
Of toch onderweg je accu bijladen? Of is die accu dan toch te klein?

Kortom zonder jou te willen natrappen, je bent niet de enige maar je hebt tenminste wel het lef om je probleem te melden, er is werk aan de winkel, vooral rekenwerk dan.

Bovenstaande schrijfsels zijn zo maar wat aanbevelingen, niets moet!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door veetee »

Past een paneel erbij (achter het luik, in de breedte) niet?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door gsm »

@Atoz, ik snap je reactie echt niet.
Wie heeft mij een andere MPPT geadviseerd icm een 265Wp paneel ?
Welk nut heeft een zwaarder MPPT met een paneel die nog geen 15A kan leveren ?
Wie zegt dat ik het gaat vervangen ? Of mag ik ook al geen wensen plaatsen ?
Ervaring is waar ik nu op af ga en niet op jouw commentaar dus hou die maar voor je.
Mijn ervaring was van de zomer maar helaas met een bewolkte zomer, met zon voldoet die goed dus heb ik geen probleem maar een wens.
Mijn energie is goed berekend want vanaf het begin is mijn verbruik zo´n 30Ah per dag, met de LFP90 en de Dynac 220 en nu met de LFP285
Ervaring leert mij dat bij bewolkt weer de opbrengst onvoldoende is en daarom overweeg ik een groter paneel te plaatsen maar dan ook een zwaardere MPPT en daarom mijn vraag.
Dit is geen lef want het is geen probleem die ik heb maar een vraag of het nuttig is om het te doen
Er is dus weinig werk aan de winkel en al helemaal geen rekenwerk

@veetee, nee daar staat nu mijn automatische schotel maar ik wil er geen 2e bij dus het wordt of de huidige laten of een grotere.
Voor de opbrengst doe ik het niet want met zon is er niets aan de hand maar zonder zon of weinig zon is de opbrengst laag.
Logisch natuurlijk maar een grotere geeft altijd meer maar hoeveel is mij onbekend en als dat nihil is dan laat ik het zo want ±€300 voor iets meer opbrengst bij bewolkt weer vind ik teveel.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie