Zonnepaneel vervangen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door Atoz »

Atoz schreef:
wo 22 sep 2021, 18:30
Bovenstaande schrijfsels zijn zo maar wat aanbevelingen, niets moet!
viewtopic.php?p=1905038#p1905038

Maar jij weet het inderdaad beter :wave:
Het is alleen jammer dat jouw verhaaltjes (ook IVM je accu's) anderen op het verkeerde pad sturen.
Einde discussie.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door veetee »

Als je verbruik nu 30 Ah per dag is, je nu al een 285 Ah LFP hebt, dan zou je daar (stel tot max. 20% ontladen), nu zo al 7,5 dag mee kunnen kunnen vrij staan (wellicht zelfs langer, want ook op bewolkte dagen wordt er wel iéts bijgeladen). Voor dat ene incidentele geval dat het zó lang zó slecht is dat er helemaal niks geladen wordt, zou ik daar niet voor gaan investeren. In dat geval, of na ruim een week maar weer een stukkie rijden (ik blijf sowieso nooit ergens zó lang staan), of ff bezuinigen met de energie tot de zon weer achter de wolken vandaan komt... :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door Kroppie »

en hij komt op voor niets :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Interessant vraagstuk van TS. Wijzelf moeten ook de keuze gaan maken welke capaciteit zonnepaneel we willen gaan plaatsen. Daarom probeer ik het te begrijpen om onze keuze gefundeerder te kunnen maken.

Enkele feiten:
- gegevens van TS > paneel 265Wp - lader MPPT 75/15 - opbrengst bij zonnig weer ca. 30Ah per dag - nu met bewolking minder dan 30Ah - accu wordt niet volledig geladen
- cfm. specs Victron is een 75/15 geschikt voor een paneel van max. 220Wp (een groter paneel hierop zal niet meer opbrengst hebben) > een 100/20 kan tot max. 290Wp
- cfm. rekentool energiebalans van Zwiebelfarm is de opbrengst van zonnepanelen in sept. ca. 60-70% t.o.v. juli/aug
- o.b.v. diezelfde rekentool levert een paneel van 265Wp in september ca. 160Wh (ca. 13Ah) meer op dan een paneel van 220Wp (= max. 75/15)

Vragen:
- aan TS > wat is je "tekort" aan opbrengst op dit moment / bij bewolkt weer? Is dat eenmalig, of komt dat vaker voor?
- algemene vragen (van iemand die leek is op dit gebied):
> zou je kunnen stellen dat de de verminderde opbrengst in de opstelling van TS het gevolg is van de beperking van de 75/15?
> of zou je kunnen stellen dat de 75/15 wel voldoende zou moeten zijn > 60-70% van 265Wp is ca. 160 - 185Wp en dus ruim onder de 220Wp in de specs van Victron?

Zou fijn zijn als iemand hierover de kennis in huis heeft. Dat geeft ons ook iets meer houvast bij de beslissing die wij moeten maken. En misschien ook voor TS.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door Atoz »

Al dat rekenen is eenvoudig op te lossen of net niet :crazy:
Bouw je een camper voor een bepaald weertype?
Voor een bepaald seizoen?
Voor het zuiden of voor het Noorden?
Wat zijn de plannen voor de komende tien jaar?
Wil je je gaan verdiepen in het op en afschakelen van je panelen?
En hoe rijk wil je dan gaan rekenen?

Dus....
Adviseer ik om gewoon al die percenten te vergeten en gewoon de getalen en de Wp's te gebruiken zoals ze zijn.
Ja maar... En ja maar... Dan zal dan wel en al die 'maren' zijn nog juist ook!
Maar er is niets mis mee om de dingen te hoog te dimensioneren. Dus te veel paneel en te grote laadregelaar.
Ben je altijd technisch in orde, zalig gevoel!

Uit eigen metingen op onder andere onze huispanelen zie ik dat er niet alleen verschillen zijn per maand, maar dat de maandopbrengsten ook verschillend zijn van het jaar. Niet elke maand september geeft dezelfde opbrengst. Ook niet elke dag.
Theorie en praktijk gaan hier niet samen.

En ja je kunt als je voldoende technische kennis hebt dat helemaal uitrekenen, maar heb je die niet, hou het dan eenvoudig.
Maar je moet natuurlijk niet alleen handig zijn maar ook de juiste adresjes weten te vinden, dan valt die prijs best mee.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door gsm »

Atoz schreef:
wo 22 sep 2021, 21:07
Atoz schreef:
wo 22 sep 2021, 18:30
Bovenstaande schrijfsels zijn zo maar wat aanbevelingen, niets moet!
viewtopic.php?p=1905038#p1905038

Maar jij weet het inderdaad beter :wave:
Het is alleen jammer dat jouw verhaaltjes (ook IVM je accu's) anderen op het verkeerde pad sturen.
Einde discussie.

Ik vind dit een onbeschofte reactie, ik weet het niet beter maar doe wat mij een goed gevoel geeft en dat heb ik al eens eerder geschreven en daar blijf ik bij al kost dat in de toekomst meer dan een ander.
Aldoende leert men en je kan alleen van je fouten leren maar blijkbaar leer jij niets meer
En ik heb niemand op het verkeerde been gezet met mijn accu verhaaltjes dus lul je maar wat raak.
Net als de link want ook daar wordt geen andere MPPT aanbevolen maar schrijf ik dat een 265Wp paneel perfect samengaat met een MPPT 75/15
Is een eigen ervaring
En dan schrijven "einde discussie" je bent denk ik een type die niet tegen commentaar kan en gelijk wil hebben en als een ander het zo niet doet zoals jij schrijft doet die het fout. Bulshit
Nu schrijf ik "einde discussie" en het ga je goed, hopelijk reageer je nooit meer op mij.

@veetee, klopt ik kan ±een week zonder walstroom en dat is mooi maar ik dacht misschien is het beter om een groter paneel te nemen met een grotere MPPT zodat ik bij bewolkt weer meer kan laden. Ik weet niet hoeveel dat meer zal zijn en is dat het waard maar gezien de reacties denk ik van niet.
Ik ben zeer tevreden met de 265Wp paneel icm met de MPPT 75/15 mits er voldoende zon is
Zo zie je dat ieder zo zijn eigen wensen heeft, de één blijft lang staan en de andere rijd elke dag verder
Ik denk inderdaad dat de investering het niet waard is maar daar was het topic voor al heb ik spijt dit topic te hebben geopend.

@evdoetelaar+larana, het tekort is alleen bij bewolkt weer dus (hopelijk) niet vaak
Nee de verminderde opstelling ligt niet aan de 75/15 maar aan het weer want de 75/15 kan max 15A doorgeven en het paneel zal ±14,7A geven
Ik heb op advies van Jos de MPPT berekend en dat is het paneel op 80% en dan delen door 14,4V
265Wp x 80% = 212Wp : 14,4V = 14,7A en daarbij is een 75/15 voldoende zo niet perfect.
Is een 100/20 beter : nee maar geeft wel meer ruimte maar die kost ook weer meer - oeps goedkoper denken en dat mag niet
Maar Atoz kan je als deskundige wel goed adviseren om zeker niet voor de goedkopere uitvoering te gaan
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door kampo »

Nou nou een zo een hevige reactie lijkt me niet nodig.
Omdat we hier al wat langer volgen kunnen we tegen een stootje.
We leiden trouwens allemaal aan voortschrijdend inzicht...
Je kan diegenen die er over schrijven enkel aanmoedigen.
Dus hierbij een dikke proficiat voor GSM.
Daarom is dit een goed forum.

Atoz confronteert GSM "gewoon" met zijn eigen keuzes, calculaties en redeneringen uit het verleden.
GSM komt nu tot de vaststelling dat zijn solar systeem (iets) te klein is.
De adviezen van sommige andere forumdeelnemers over de dimensionering van solarpark en MPPT, waaronder ook ikzelf, werden destijds niet gevolgd.
Dat mag toch "gewoon" vermeld worden ?
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door myway »

Tja een zonnepaneel op een accu heeft altijd een onzekere factor, de zon.
Als je een week lang slecht weer hebt kun je het hele dak wel vol leggen maar ook dan zal dat niet veel helpen.
Vraag is natuurlijk hoe vaak komt dat voor en is er een back up.
Een aantal uren aan een stroompaal
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door Atoz »

Om de leeslustig lezer toch wat meer informatie te geven over mijn geld gooi actie de onderstaande informatie:

Een Victron SmartSolar MPPT 75/15 12V/24V 15A Laadregelaar kost 119,95€
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/laadre ... 5-10000208

Een Victron SmartSolar MPPT 100/20 12V/24V 20A Laadregelaar kost 159,99€
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/laadre ... 7-10000208

Het te maken voordeel voor een goedkopere laadregelaar is dus 40€

De zonnepanelen.... Gewoon enkele voorbeelden....

Een 280Wp paneel kost je 129,95€
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnep ... 5-10000205

Een 415 Wp paneel kost je 189,95
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnep ... 3-10000205

Prijsverschil zonnepanelen 60€

Totale prijs verschil is dus 100€ voor een 70% grotere installatie.
Was ik hier ( viewtopic.php?p=2094682#p2094682 ) dan zo mis? Neen toch.

(Zelf gebruikte ik omwille van de afmetingen andere (duurdere) panelen.)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door DJSmiley »

Zeker met Atoz eens dat een beetje overdimensioneren geen kwaad kan.

Nog los van de uitbreidingsmogelijkheden is de warmteontwikkeling minder en levensduur langer als je electronica niet maximaal belast.

Volgens mij bij gsm het alleen iets anders gelopen. Een paar jaar geleden een busje bouwen met een loodaccu.. dan verwacht je wel wat groei, maar ik denk niet dat ie toen voorzien had dat 280ah lfp een optie zou zijn op zo’n korte termijn.
En kwa panelen was 300+ toen ook een dure investering in verhouding, de sweetspot lag toen op 250-275 geloof ik.

Als ik in mijn bus over een jaar of 3 ineens 5x zoveel accucapaciteit krijg dan loop ik ook tegen dat soort beperkingen aan.

Maar zelfs zonder zon nog een week vrij staan met 30ah dagelijks verbruik… dat vind ik heel netjes. Hoever moet je gaan? T is gewoon luxecomfort 😀
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door 309T16 »

Na een week loop je ook gauw tegen andere problemen aan als water tekort, cassettes die vol zijn, voedsel en dranktekort.

Onze vorige camper had ook een 265Wp paneel met de Victron mppt 75/15.
Ideale afstemming.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door kampo »

???
Nee ideaal is die afstemming niet volgens Victron...
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 48V-NL.pdf
Daar staat geschreven 220Wp voor een 75/15 MPPT in een 12V opstelling.
...en jij hebt er 265Wp opgezet.
Zo iets doe je om te sparen maar goed kan je het niet noemen.
De MPPT gaat er niet (meteen) stuk van maar reserves voor warmte en rendement zitten er dan niet meer in.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door Kroppie »

maar plat op een dak is de max opbrengst 80% van 265Wp = 220Wp, dat maakt gedeeld door een laadspanning van 14,4 volt = 15,27 ampere, dus 220Wp is al iets meer dan victron zelf opgeeft voor een 75/15.

jos.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel vervangen?



Bericht door kampo »

Je kan je rijk rekenen ...
Bij de meeste dingen voorzie je gewoon best wat reserve.
Wie zegt dat het goed advies is om te over dimensioneren en tot hoe ver wil je daarbij gaan ?
Een voertuiginterieur lijkt me alvast niet de optimale omgeving.

Mijn ervaring is bovendien dat je per toeval met lege accu's wel hellend naar de zon gericht kan staan, bij koud weer. Een andere vaststelling is dat die MPPT's warm worden, soms "krom" gemonteerd staan en ook wel eens stuk gaan, ondanks de 5 jaar garantie.
Wat een toestanden en werk allemaal om zoiets te vervangen.
Groeten Kampo
Plaats reactie