DWS en MPPT regelaar tegelijk

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



Bericht door Kroppie »

misschien is het te concluderen als b.v. het ene 1 paneel met de regelaar 40% van zijn maximum doet op een bepaald moment, en het andere paneel met zijn regelaar ook, dan moet het totaal ook 40% van het totaal max zijn, is dat samen minder met 2 regelaars dan weet je genoeg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



Bericht door Charm »

Ik verwacht een groot verschil tussen de duur van de druppelfase van de één (de achterblijver) ten opzichte van de duur van de bulk fase van de ander. Of hiervan sprake is kan ik niet zeggen op basis van je plaatjes. De opbrengst van beide zijn wel praktisch gelijk. Daar zou ik ook een significant verschil verwachten.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5457
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door Atoz »

    evdoetelaar+larana schreef:
    ma 20 sep 2021, 19:00
    .... 2 Victron MPPT's naast elkaar in gebruik gehad, niet gekoppeld / niet gesynchroniseerd.
    .....
    Is op basis van deze informatie te concluderen dat de ene MPPT de andere MPPT nadelig heeft beïnvloed?......
    Neen want ze communiceren niet met elkaar, ze doen elk gewoon hun ding.

    De enige die daar de gevolgen van zal dragen is je accu,. De Positieve en de negatieve.
    Maar ik beken dat ik het sop de kool niet waard vond en mezelf dus 1 geschikte 60A mppt laadregelaar heb aangeschaft.
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Gebruikersavatar
    evdoetelaar+larana
    Berichten: 6771
    Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
    Locatie: Schijndel

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door evdoetelaar+larana »

    Ik ben me ervan bewust dat het geen ideale / optimale oplossing is. Het is ook een tussenoplossing. Deze tussenoplossing heeft voor ons wel de toegevoegde waarde van het hebben van voldoende PV-capaciteit aangetoond. Daarom hebben we ook het plan de capaciteit flink uit te breiden door bijplaatsen van een vast paneel of vervangen van de huidige op 1 MPPt-regelaar. Op basis van ons verbruik komt iets tussen 280 en 320Wp al grotendeels tegemoet in onze behoefte. Vanwege plaatsgebrek, moet ik daarvoor dan wel de schotelantenne "inleveren", maar da's geen probleem, we kunnen ook zonder TV.
    Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
    Gebruikersavatar
    bikerwally
    Berichten: 211
    Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door bikerwally »

    Niet te veel zorgen over maken.
    Het is pas op het einde van het laadproces, dat de lader/regelaar met de hoogste absorptiewaarde/instelling, het langst blijft draaien.
    Belangrijker is het voordeel van de grotere bulk-capaciteit bij het gebruik van meerdere regelaars.
    Afbeelding
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door Charm »

    Het gaat niet om de hoogste absorptiewaarde maar om de hoogste re-charge/re-bulk spanning.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      hathi
      Berichten: 13417
      Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
      Locatie: ASTEN

      Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



      Bericht door hathi »

      Als het in de praktijk voldoende,oplevert,en functioneert,zou ik me daar niet druk over maken,ik heb ook 2 systemen ,naast elkaar,en het voldoet aan mijn verwachting,of er mss nog iets meer uit te halen valt,boeit me verder ook niet
      Hans
      Gebruikersavatar
      Kroppie
      Berichten: 51272
      Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
      Locatie: beemster

      Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



      Bericht door Kroppie »

      +1

      jos
      jos

      het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

      too old to worry about anything
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



      Bericht door Charm »

      hathi schreef:
      di 21 sep 2021, 10:06
      Als het in de praktijk voldoende,oplevert,en functioneert,zou ik me daar niet druk over maken,ik heb ook 2 systemen ,naast elkaar,en het voldoet aan mijn verwachting,of er mss nog iets meer uit te halen valt,boeit me verder ook niet
      Prima toch? Dan kan je deze informatie voor kennisgeving aannemen. Als je zo op elk topic wat je niet boeit gaat reageren dan ben je nog wel ff bezig :lol3:
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        hathi
        Berichten: 13417
        Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
        Locatie: ASTEN

        Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



        Bericht door hathi »

        Met je eens Charm,…..maar als je alles,tot aan de komma uit moet rekenen,ben je ook wel even bezig,en krijg je ook nog stress,in het zonnetje zitten,en die dingen laten werken,waarvoor ze gemaakt zijn,brengt meer vreugde en de zon is toch niet te regelen :hug:
        Hans
        AadenAnke
        Berichten: 13242
        Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
        Locatie: Hoekse Waard

        Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



        Bericht door AadenAnke »

        Leuk en leerzaam deze discussie mee euhhh volgens mij speelt de accu grootte hier toch een flinke rol in. Leuk dat je veel kan opwekken maar kan dat ook in de accu? Zelfs op een slechte dag heeft mijn 115 watt paneel de accu om een uur of 12 al barstens vol op een echt zonnige dag hoog zomer al als ik vroeg wakker wordt zo rond 8 uur zit de accu al vol.

        Gr Aad
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



        Bericht door Charm »

        Ja en nee. Als je alleen tijdens dagen met volop zon op pad gaat, heb je weinig nodig om je accu op peil te houden. Anders wordt het wanneer je ook op dagen met weinig of geen zon gaat camperen. Dan kan het alsnog een uitdaging worden om je accu op peil te houden. De overkill aan capaciteit die je hebt tijdens volop zon, gaat zich dan pas uitbetalen.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Arie55
          Berichten: 5678
          Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
          Locatie: Barendrecht

          Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



          Bericht door Arie55 »

          Zoals Charm aangeeft heeft Victron een optie om meerdere MPPT's in een netwerk te koppelen. Hier een document erover https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ing-NL.pdf en hier de begeleidende youtube https://www.youtube.com/embed/v62wCfXaWXY

          Wat mij tegen de borst stuit, is dat alleen de nieuwe versies van de MPPT's dat kunnen. Die hebben al bluetooth ingebouwd. Of het ook met de bluetooth dongles kan, weet ik niet. Mocht dat zo wel werken dan heb je EN een smart battery sense en 1 of meerdere dongles nodig.
          En in het filmpje wordt uitleg gegeven met een agm accu. Of dat ook zo kan met de Lithium accu's? Meer vragen dan antwoorden :thumbdown:

          Over het syncroniseren; volgens boven genoemde document is synchroniseren niet altijd nodig. Hieraan worden enige voorwaarden genoemd

          Zelf heb ik het plan opgevat om meerdere mppt's in te zetten (*) en misschien rust ik nu al teveel (door dit draadje) op de wet van Kirchhoff. Charm's work around moet ik nog in laten zinken
          *) omdat er geen plek is voor 1 groot paneel en die ene toch nog te weinig kan leveren.

          Arie
          iets wat ik niet heb, is haast

          B = bijnaam: bouwkeet
          55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
          0 = gratis
          Gebruikersavatar
          Kroppie
          Berichten: 51272
          Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
          Locatie: beemster

          Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



          Bericht door Kroppie »

          te weinig plek, je kan op 2 manieren dat zien, een manier is ik heb te weinig plek voor de panelen en genoeg plek voor dakluiken schotel e.d, en 2e manier is ik heb te weinig plek voor dakluiken schotel e.d , maar wel plek genoeg voor de panelen, maar net wat je belangrijkst vind, ik had op een kleine camper 1989 burstner a570 3 panelen van 275Wp (100x170cm), maar maar 1 klein dakluik boven het keukentje achterin en geen schotel, maar wel stroom ZAT, en meerder dakluiken en schotel nooit gemist .

          jos
          jos

          het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

          too old to worry about anything
          Plaats reactie