DWS en MPPT regelaar tegelijk

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



Bericht door Charm »

@Arie55: Als je een alternatief hebt voor mijn workaround dan hoor ik het graag. Ik ben nog aan het brainstormen over een min of meer geautomatiseerde manier van synchroniseren onafhankelijk van het merk/type regelaar. Uitgangspunt is dat bijna alle regelaars wel op één of andere manier in bulkmode te forceren zijn bijvoorbeeld door de accuspanning er even af te halen, door hem remote aan of uit te zetten (Victrons) , door de zonnepanelen even los te koppelen. Bij mij speelt het op dit moment niet meer omdat er nog maar één regelaar over is. Niettemin vind ik het leuk om gedachtenexperimenten uit te voeren en later ondersteunt door enkele testen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Arie55
    Berichten: 5670
    Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
    Locatie: Barendrecht

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door Arie55 »

    Ohw, dat zal ik zeker uiten. Bedacht net, dat het meerdere laadregelaars inzetten helemaal niet zo vreemd is. Immers er wordt ook gesproken over systemen waarop elk paneel zijn eigen regelaar heeft. Met zogenaamde micro regelaars. In die tak van sport zal er toch wel iets bekend zijn. Hoewel daar het vermoedelijk gaat om veel van dezelfde unit onderdelen.

    Het 'forceren' in bulk modus, zou ik niet doen zoals je het voorstelt. Het kan m.i. veilig door de instellingen zo te zetten dat je alleen de bulk modus gebruikt. Ik ben hier alleen een beetje bekend, en zoekende, met victron spul.

    Arie
    iets wat ik niet heb, is haast

    B = bijnaam: bouwkeet
    55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
    0 = gratis
    Gebruikersavatar
    albertrietjens
    Berichten: 637
    Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
    Locatie: Nederweert

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door albertrietjens »

    @7rider Een andere optie: wanneer je de huidige panelen wil behouden, naast het paneel van 350Wp, dan zou ik deze ook op de 30A laadregelaar aansluiten. De 80 en de 120Wp in serie en dan samen parallel over de 350Wp. Waarschijnlijk houd je van de serie schakeling iets van 160Wp over en samen met de 350 Wp dus goed voor zo'n 500Wp.
    Je kunt dan volstaan met je nieuwe MPPT en het levert een veel eenvoudigere installatie met maar één laadregelaar op.
    7rider
    Berichten: 22
    Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door 7rider »

    Even ter afronding van dit topic,
    Ik heb inmiddels de bestaande panelen met de controllers verwijderd en 2 " huis" panelen geplaatst van 330 WP elk. Ik heb ze in serie gezet. Verder heb ik een victron Smartsolar 100/20 geïnstalleerd. Ik heb 3 accu's optima yellowtop van 75 AH elk.
    1635614960727.jpg
    1635614960727.jpg (70.3 KiB) 297 keer bekeken
    In de victron app zie ik dat ik max ca 300 watt opwek.
    Mijn idee is dat m'n laadcontroler te krap bemeten is en dat ik beter voor een victron 100/30, 100/40 of zelfs 100/50 had kunnen kiezen. Graag reacties
    Bijlagen
    SAVE_20211030_192705.jpg
    SAVE_20211030_192705.jpg (70.3 KiB) 297 keer bekeken
    DJSmiley
    Berichten: 3998
    Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
    Locatie: Nunspeet

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door DJSmiley »

    Zeker te krap.

    In de herst en winter maakt het minder uit, want de opbrengst is toch relatief laag, dus je blijft wel onder die 20A.

    Maar in de zomer... je hebt 2x330Wp, dus dat is 660Wp in totaal.

    Theoretisch heb je dus 660/12 = 55A laadstroom tot je beschikking. In de praktijk zal dit lager zijn (accuspanning is wat hoger, rendement is geen 100% omdat de panelen vlak liggen), maar zeker ruim meer dan 20A.

    20A, bij zeg 14V, is die 300wp die jij ziet: Je controller kan simpelweg niet meer aan.

    Met die panelen zou ik minimaal voor een 40A regelaar gaan, of een 60A als je echt het uiterste eruit wilt persen. De maximale opbrengst is maar beperkt op een dag en van veel dingen afhankelijk, dus met een 40A regelaar op een 660Wp set verlies je niet extreem veel.

    Iets goedkopere optie is 2 regelaars. Een 2-tal 20A regelaars is goedkoper, maar dan moet je dus 2 kabelsets trekken.
    Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
    myway
    Berichten: 15458
    Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door myway »

    Een 100/50 lijkt mij de ideale regelaar die geeft Max 700 watt door.
    7rider
    Berichten: 22
    Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door 7rider »

    Dank voor jullie reacties. Mijn vermoeden dat de controller te licht is is dus juist. Ik nijg dan ook naar de aanschaf van een 100/50 variant of 100/40.
    Zit dan alleen met de controller die ik nu heb, 100/20, is pas zes weken in gebruik, moet die dan zien te verkopen. Daarom lijkt me 2 x 100/20 ook wel een oplossing. Maar gezien de voorgaande reacties in dit topic of dat geen problemen geeft, meerdere controllers naast elkaar, ook nu weer de vraag: loop ik dan niet de kans dat in sommige gevallen 1 paneel buiten spel wordt gezet en ik nog niet de max opbrengst van de panelen krijg?
    DJSmiley
    Berichten: 3998
    Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
    Locatie: Nunspeet

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door DJSmiley »

    Meerdere laders tegelijk hoeft, naar mijn mening, geen probleem te zijn.

    Ik heb mijn accu's eens ter test maximaal geladen en dat ging prima, met ruim 80A.... 40A vanaf de DC-DC via de dynamo, 20A vanaf de zonnepanelen en 24A vanaf de acculader.

    Je kan met de verkoper overleggen of je m kan omruilen / bijleggen voor een zwaardere. Met 6 weken is je retourrecht bij de meeste shops wel voorbij (als je m online gekocht hebt) maar in overleg kan er vaak ook wel wat. Bij een fysieke shop vaak nog wat meer, want die moeten het juist van de service hebben. Daar betaal je meestal ook wat extra voor, maar daar krijg je dan (normaliter) ook wat voor.
    Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51116
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door Kroppie »

    effe wat anders, waar staat DWS voor, MPPT weet ik [max powerpoint tracking], PWM weet ik ook [pulse width modulation], maar DWS ?

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    DJSmiley
    Berichten: 3998
    Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
    Locatie: Nunspeet

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door DJSmiley »

    Ik gok (/heb de aanname gedaan) dat ie DeWitSchijndel bedoeld.

    Dat zijn gewoon Epever regelaars die ook onder de naam DWS en Beaut verkocht worden
    Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51116
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door Kroppie »

    thanks, die afkorting had ik niet kunnen bedenken. :-B :cheers:

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    7rider
    Berichten: 22
    Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door 7rider »

    Klopt 🥴 DWS
    myway
    Berichten: 15458
    Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

    DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door myway »

    Een 100/40 bestaat niet.
    Ik neem aan dat je een Victron bedoeld.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door Charm »

    DJSmiley schreef:
    za 30 okt 2021, 21:01
    Ik gok (/heb de aanname gedaan) dat ie DeWitSchijndel bedoeld.

    Dat zijn gewoon Epever regelaars die ook onder de naam DWS en Beaut verkocht worden
    .... en Sunbeam, Whattstunde..
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Plaats reactie