DWS en MPPT regelaar tegelijk

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
7rider
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

DWS en MPPT regelaar tegelijk



Bericht door 7rider »

Ik heb op de camper 2 panelen liggen van 80 en 120 WP.
Elk met een eigen DWS regelaar.
Ik wil een paneel van 350 wp bijplaatsen met een eigen MPPT. regelaar. Kan dit tussen de regelaars onderling conflicten geven? Als MPPT regelaar heb ik een exemplaar op t oog van Green cel (30 A)


Groet,

Herman
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



Bericht door Charm »

Ja dat kan conflicten geven. Iedere regelaar heeft een ingestelde waarde (re-charge spanning) voor het opnieuw bijladen van de accu wanneer de accuspanning tot die waarde is gezakt. De eerste regelaar die hiertoe overgaat zal de accuspanning echter weer laten stijgen waardoor de andere twee regelaars niet aan de beurt komen omdat hun re-charge spanning niet wordt bereikt. Zij blijven in druppelmodus staan. Dit betekent dat slechts één regelaar vanaf dat moment de accu zal gaan bijladen. Omdat de regelaars niet zijn gekoppeld, werken ze asynchroon met dit effect als gevolg.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    7rider
    Berichten: 22
    Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door 7rider »

    Dank je voor je reactie. Hoe kan dit conflict worden opgelost? Jij hebt t over koppelen van de regelaars, wat moet ik me daar bij voorstellen en mocht dat voor mij een oplossing zijn, hoe doe ik dat dan?
    Of kan ik de twee panelen die er nu op liggen er beter af halen en vervangen door het nieuwe paneel van 350 wp met MPPT regelaar.
    Groet,

    Herman
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51117
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door Kroppie »

    dat laatste is het beste,

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



    Bericht door Charm »

    Synchrone werking van meerdere regelaars op dezelfde accu kan alleen met regelaars die dat ondersteunen. De werking is dan op hoofdlijnen zo: de Master regelaar besluit om van Druppellading naar Bulk mode te gaan en communiceert dat aan de Slave regelaars. Zijn gaan vervolgens ook naar Bulk mode.

    Ik weet dat (sommige) Victrons die mogelijkheid bieden. Bij andere merken ben ik dat nog niet tegengekomen. Ik kom later nog even terug op de opties die je hebt en daarvoor heb ik allereerst nog wat informatie nodig:
    1) de exacte DWS modellen (ik vermoed dat dit EPever regelaars zijn?);
    2) de specs van de zonnepanelen zoals Voc, Vmp, Imp (staat achter op de labels).

    De Green cell 30A MPPT regelaar heb ik al gevonden.

    Ik kan je alvast wel een mogelijke workaround meegeven om het genoemde effect te minimaliseren. De truuk is om de re-charge spanning per regelaar te laten verschillen. De regelaar van het 350Wp paneel krijgt de hoogste re-charge spanning. De laagste re-charge spanning is voor de regelaar met het 80Wp paneel. Daar tussenin zit de regelaar met het 120Wp paneel. Wat je krijgt is het volgende. Het 350Wp paneel moet als eerste aan de slag als zijn re-chargespanning wordt bereikt. Als dit paneel te weinig levert om de accu bij te laden, zal de accuspanning verder dalen tot ook het 120Wp gaat bijspringen. Als deze combinatie van panelen nog steeds onvoldoende laadvermogen levert, zakt te accuspanning verder totdat ook het 80Wp paneel aan de bak moet. Deze aanpak garandeert dat je snel met een zo'n groot mogelijk zonne-energie vermogen gaat laden dat in stapjes toeneemt als daartoe aanleiding is. Je zou bijvoorbeeld de volgende re-charge spanningen kunnen instellen: 13.5V, 13.4V, 13.3V. Kleinere stapjes zijn mogelijk als de gebruikte regelaars voldoende nauwkeurig de spanning kunnen meten.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      7rider
      Berichten: 22
      Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 20:57

      Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



      Bericht door 7rider »

      Ik begrijp hoe dat zou moeten werken.
      Solara type 100 ik. Dat is de regelaar van het 80 wp paneel
      Phocos is de regelaar van het andere paneel, verder geen specs
      Van de panelen twee panelen weet ik verder geen specs. Heb alleen een keer op een echt zonnige dag een meting gedaan aan de beide regelaars om te zien wat de inkomende spanning van de panelen was.
      Beide panelen mat ik 20 V.
      Het nieuwe paneel krijg ik vanavond de exacte gegevens van. Weet alleen dat de klemspanning max 41 volt is
      Begrijp dat jouw betoog er van uitgaat dat als de regelaars ieder op een andere spanning het laden opstarten, dat er dan geen conflict hoeft te zijn. De kans dat de start spanning van drie verschillende regelaars gelijk is lijkt me nihil. Voorzover ik de werking van een MPPT lader begrijp zal deze in elk geval pas bij een hogere spanning laden dan de andere twee regelaars? Daar staat tegenover dat met dezelfde lichtinval de spanning van het nieuwe paneel hoger zal zijn dan van de andere twee. Zie ik dat goed? Dat zou voor de volgorde wanneer welk paneel opstart dan toch bepalend zijn?
      Gebruikersavatar
      Atoz
      Berichten: 5451
      Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
      Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

      Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



      Bericht door Atoz »

      7rider schreef:
      ma 20 sep 2021, 12:31
      Of kan ik de twee panelen die er nu op liggen er beter af halen en vervangen door het nieuwe paneel van 350 wp met MPPT regelaar.
      Het is niet omdat iets KAN dat je dat ook moet willen doen.
      Als het mogelijk is om alles te verwijderen en dan 1 groot paneel te plaatsen, met 1 laadregelaar, dan beveel ik jou dat, net als Kroppie, aan.
      Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
      740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
      TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
      4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
      Gebruikersavatar
      Metor
      Berichten: 963
      Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

      Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



      Bericht door Metor »

      Zonder spec's van de DWS regelaars is er niets zinnigs over te zeggen of er een conflict is en/of hoe erg dit conflict is.
      Onderling tussen de DWS regelaars (Solara, Phocos) is er kennelijk geen conflict, of een niet merkbaar conflict omdat dit de bestaande situatie is.
      De panelen die je hebt zijn kennelijk 20V panelen (zoals gebruikelijk is in de vermogensklasse 80Wp, 120Wp) en die combineren dus niet met een 350Wp (huis)paneel alle op een en dezelfde regelaar.
      Gewoon uitproberen en het 350Wp paneel bijleggen met een eigen regelaar om te bekijken hoe dit werkt. Als er al een conflict is kan er niets kapot gaan maar kan mogelijk niet tot optimale prestaties leiden, maar dat kun je in de praktijk ondervinden. Als dan het 80Wp en 120Wp paneel b.v. weinig extra opbrengen als gevolg van een conflict (t.o.v. 350Wp paneel) kun je deze altijd nog verwijderen en in plaats daarvan nog een 350Wp paneel plaatsen.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



      Bericht door Charm »

      Wat je wilt bereiken is dat als de accu moet worden bijgeladen alle regelaars/panelen direct volop bijdragen. Zeker op bewolkte dagen heb je al het beschikbare vermogen nodig. In het slechtste geval zou het 80Wp paneel in zijn eentje alles moeten opknappen terwijl de overige 470Wp niets doen. Dat is zonde. Door mijn workaround toe te passen zorg je ervoor dat het 350Wp als in ieder geval eerste aan de slag gaat en het 80Wp als laatste (als het al zover komt). Het is wel van belang dat voor alle regelaars de re-charge spanning handmatig is in te stellen. Dat zou je voor de Phocos en de Solara moeten nagaan. Wanneer een regelaar gaat bijladen hangt niet af het het type (MPPT of PWM) regelaar maar van de momentane accuspanning in relatie tot de ingestelde re-charge spanning van de regelaar. Anders geformuleerd, zou je een blackbox hebben waar een onbekende regelaar in zit, dan kan je aan de accu-uitgang niet zien of er een PWM of MPPT regelaar in zit.

      Nu we de specs van de zonnepanelen niet weten, is het lastig vast te stellen of er een alternatieve opstelling mogelijk is bijvoorbeeld de 80Wp en120Wp gecombineerd op één (mppt) regelaar. Dan zou je nog maar met in totaal twee regelaars te maken hebben. Alleen de 350Wp behouden is natuurlijk ook een optie als je geen zin hebt het uit te zoeken. Een andere mogelijkheid is om het 80Wp paneel te verwijderen. Zijn bijdrage is minimaal tov de rest. Dat zou ik als eerste overwegen.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        Kroppie
        Berichten: 51117
        Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
        Locatie: beemster

        Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



        Bericht door Kroppie »

        7rider schreef:
        ma 20 sep 2021, 14:33
        Ik begrijp hoe dat zou moeten werken.
        Solara type 100 ik. Dat is de regelaar van het 80 wp paneel
        Phocos is de regelaar van het andere paneel, verder geen specs
        Van de panelen twee panelen weet ik verder geen specs. Heb alleen een keer op een echt zonnige dag een meting gedaan aan de beide regelaars om te zien wat de inkomende spanning van de panelen was.
        Beide panelen mat ik 20 V.
        Het nieuwe paneel krijg ik vanavond de exacte gegevens van. Weet alleen dat de klemspanning max 41 volt is
        Begrijp dat jouw betoog er van uitgaat dat als de regelaars ieder op een andere spanning het laden opstarten, dat er dan geen conflict hoeft te zijn. De kans dat de start spanning van drie verschillende regelaars gelijk is lijkt me nihil. Voorzover ik de werking van een MPPT lader begrijp zal deze in elk geval pas bij een hogere spanning laden dan de andere twee regelaars? Daar staat tegenover dat met dezelfde lichtinval de spanning van het nieuwe paneel hoger zal zijn dan van de andere twee. Zie ik dat goed? Dat zou voor de volgorde wanneer welk paneel opstart dan toch bepalend zijn?
        het gaat om de spanning die UIT de regelaar komt, de laadspanning dus, niet om de paneelspanning welke de regelaar IN gaat.

        jos
        jos

        het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

        too old to worry about anything
        Gebruikersavatar
        Metor
        Berichten: 963
        Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

        Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



        Bericht door Metor »

        Bij onze PR2020 regelaar, is deze "recharge" spanning 13,8V voor de normale laadmodus, niet instelbaar.
        Dus als 's-morgens de accuspanning onder de 13,8V is en de zon komt op gaat die volle bak laden.
        Als je 's-avonds stroom afneemt is die spanning 's-morgens zelfs bij een onbelaste loodaccu altijd wel beneden die 13,8V, meestal zal die tussen de 12,3V en de 12,8V bedragen. Bij deze regelaar in zal er dus bij een loodaccu geen conflict mogelijk zijn omdat die altijd zal laden.
        Voor de bestaande DWS regelaars kan dit ook gelden, maar dat zul je toch in de praktijk uit moeten vinden. Of testen en meten.
        Gebruikersavatar
        Atoz
        Berichten: 5451
        Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
        Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

        Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



        Bericht door Atoz »

        Aannames zijn we ook nu weer goed in....
        Vertel eens wat er op je dak kan liggen.
        Want anders heb je binnenkort het dak van de buren nodig :)
        Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
        740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
        TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
        4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
        Gebruikersavatar
        evdoetelaar+larana
        Berichten: 6714
        Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
        Locatie: Schijndel

        Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



        Bericht door evdoetelaar+larana »

        Interessante materie. In de afgelopen vakantie heb ik ook enkele dagen 2 Victron MPPT's naast elkaar in gebruik gehad, niet gekoppeld / niet gesynchroniseerd. Een 100/20 (op de afbeelding de HQ....K6) met vast PV-paneel van ca. 110Wp en een 75/15 (op de afbeelding de HQ...G8) met mobiel 180Wp.

        In de geschiedenis van de Victron-app heb ik de grafieken nog kunnen achterhalen, zie onderstaande afbeeldingen.
        Ik zal proberen het gebruik zo goed mogelijk te beschrijven:
        - Beide panelen op het dak van de bus.
        - De 1e gebruiksdag (27 dagen geleden) is het mobiele paneel niet de hele dag gebruikt (pas ergens in de ochtend aangesloten).
        - Op de 2e gebruiksdag (26 dagen geleden) zijn ze allebei evenveel uren operationeel geweest; de invloed van schaduwwerking weet ik niet (meer).
        - ik heb geen VE-verbinding in de Victron-app.

        Als ik de gegevens van 26 dagen geleden vergelijk > kleine paneel 180Wh - grote paneel 190Wh.

        Is op basis van deze informatie te concluderen dat de ene MPPT de andere MPPT nadelig heeft beïnvloed? Of is dat van meer factoren afhankelijk? (bijv. wel/geen schaduw).

        victronMPPT 7515.jpg
        victronMPPT 7515.jpg (74.44 KiB) 458 keer bekeken
        victron MPPT 10020.jpg
        victron MPPT 10020.jpg (45 KiB) 458 keer bekeken
        Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: DWS en MPPT regelaar tegelijk



        Bericht door Charm »

        Dat kan je op basis hiervan niet concluderen.. De verschillen zijn daarvoor te klein.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Plaats reactie