Netflix met Chromecast op camper tv

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Scorpios
Berichten: 460
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 16:20
Locatie: Apeldoorn

Netflix met Chromecast op camper tv



Bericht door The Scorpios »

Allereerst, is voor de nieuwe camper dus ben bezig met boodschappenlijstje

Ik wil tv kunnen kijken via internet (eigen telefoon of via camping soms) van Nederlandse zenders in Nederland, in buitenland beperkter.

Denk dus aan eenvoudige 12v tv van 24 inch. Daarbij en Xiaomi stick ipv Chromecast. Daarnaast een losse dvb-t2 antenne of beter tv met geïntegreerde antenne?

En het zou moeten kunnen... Netflix serie downloaden en kijken. Maar waar sla ik dat op? Op laptop ? en kan ik dan casten naar de Xiaomi stick? Wat is een alternatief?

Heb smartphone met 4 GB dus net genoeg om af en toe naar journaal te kijken.

Iemand tips en ervaring?

En nee ik wil geen schotel en ik wil geen abo Digitenne.🤭
Nelleke

De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken.
En dat doen we o.a. met onze Pilote P650D Essentiel uit 2019.
Indy
Berichten: 85
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 21:27

Re: Netflix met Chromecast op camper tv



Bericht door Indy »

Ik zat met de zelfde uitdaging.
Dit jaar voor het eerst met mifi router en Tele2 maand abonnement Unlimited data 27 euro, afgesloten enige waar je op moet letten is dat je een goede 4g ontvangst hebt.
In Brabant aan de Belgische grens had ik daar een probleem, toen lekker een boek gelezen.
Was is 3 weken 42 GB kwijt, dat betekent elke avond journaal en een film kijken.

Is mij goed bevallen, en je hebt geen groot apparaat op je dak.

Gr Indy
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Netflix met Chromecast op camper tv



Bericht door DJSmiley »

Er is hier inmiddels al een hoop over geschreven

Feitenlijk heb je 2 opties:
- Wifi
- 4G


Wifi kan een optie zijn, het kost je geen extra Mb's uit een databundel.
De nadelen zijn dat op veel plekken de wifi niet super is, of slecht bereik, of er hangt een slechte internetverbinding achter.

Verder kun je tegen problemen aan lopen:
- Client isolation: wifi apparaten mogen niet onderling met elkaar communiceren. En dat heb je wel nodig als je wilt casten, dus met een Chromecast of Airplay.
- Inloggen / xx aantal devices: Vaak is een code bedoeld voor 1 apparaat. Dus een chromecast EN een telefoon kan niet, of je moet 2 'abbonementen (codes) nemen. En dan heb je nog vaak puntje 1 waar je tegenaan loopt.

Het gebruik maken van de app van je TV provider is een makkelijkere optie. Dan loop je niet tegen problemen aan zoals het niet kunnen casten.
Op bv de nieuwe Chromecast (met GoogleTV en afstandsbediening) kun je prima apps installeren. Voor veel diensten zijn al apps beschikbaar en kun je gewoon met een afstandsbediening de handel bedienen.
Hetzelfde kan op veel Android boxjes/sticks.

4G is vaak een betere optie. Anno 2021 is het vaak sneller dan het wifi internet wat een plek aanbied.
Nadelen: Je moet wel dekking hebben. En zeker in het buitenland is dat ook niet altijd een gegeven.
Ook de snelheid in het buitenland is lang niet zoals je hier gewend (lees: verwend) bent. Al is dat de laatste jaren wel behoorlijk aan het verbeteren

Daarnaast komt nog het verhaaltje databundel.
Zeker TV kijken trekt nog redelijk wat Mb's. Je moet dus een geschikte bundel hebben. En let hierbij op, want veel bundels hebben beperkingen in het buitenland.
Je kan hier wel leuk een bundel van 100Gb hebben maar als de provider maar 10Gb in het buitenland toestaat is dat ook niet alles.
En er zijn ook vaak bundels die je met huisgenoten kunt combineren. Dan heb je, met zn allen, mooi veel Gb's. Maar in de kleine letters blijkt dan dat dat in het buitenland weer allemaal niet gecombineerd kan worden en/of lage limieten.

Zit je langere tijd in hetzelfde land dan is het vaak interessanter om te plekke een prepaid sim met een dikke databundel te kopen. Die simkaart kun je dan in een eigen 4G router stoppen om zo je eigen wifi te maken.
Je zult alleen even moeten kijken wat er in het betreffende land beschikbaar is. Daarnaast ook kijken naar het bereik.
Leuk als je een dikke bundel hebt bij provider A, maar als die net geen dekking heeft, en provider B wel, dan heb je nog niets aan die mooie aanbieding van A.

DVB-T enzo: Leuk, maar dan moet je of een abbonement hebben, want in NL heb je maar weinig aanbod en ook in het buitenland is het gratis aanbod veelal beperkt.

Met een schotel heb je de beste garantie op TV kunnen kijken. 4G is tegenwoordig een goede optie, maar het is niet heilig. Zeker niet in de minder bewoonde gebieden.

Als je je daar bewust van bent en naast TV ook de vrijheid van Netflix, Spotify, Videoland, Youtube enz wilt hebben, dan is 4G een prima optie en neem je de keren dat je geen voldoende bereik hebt voor lief. En de ruimte op het dak kun je mooi weer benutten voor een zonnepaneeltje :)
Bijkomend voordeel is dat je ook niet meer op een bomenrij hoeft te letten die de ontvangst blokkeerd als je de camper ergens parkeert.

Een goede 4G router is wel de basis. Laat je goed informeren en trap niet altijd in de verkooppraatjes. Menig ding wat als 'de oplossing voor de camperaar' verkocht wordt is eigenlijk een overpriced oplossing met vaak verouderde technieken....
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Netflix met Chromecast op camper tv



Bericht door travelscout »

Misschien toch nog een derde optie.
Maar of dat nu direct zoveel handiger en/of voordeliger is:

https://tweakers.net/nieuws/187048/elon ... -beta.html
Paul.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Netflix met Chromecast op camper tv



Bericht door GeMa »

Gebruiken een MiFi/LTE router met KPN unlimited (wel even opletten in het buitenland, daar max. 25 GB per maand). Eerst met Google Chromecast en nu met de Amazon Prime Video TV-stick. Dat laatste omdat je op de stick app's kunt zetten die je nodig hebt (voor ons Netflix, Prime Video, YouTube en NL-ZIET). Inmiddels kan dat ook met de nieuwe Chromecast TV stick. Maar,..... hele series thuis downloaden en op de stick zetten is er niet bij, daarvoor is niet genoeg ruimte op zo'n TV stick. Wat wij wel deden, was op de iPad een Netflix film of serie downloaden en die dan casten naar de Chromecast, dat werk wel goed. En ja, soms is 4G/5G niet of niet goed aanwezig en dan moet je wat anders verzinnen. Maar je bent toch aan het camperen, dus TV is voor ons dan alleen maar een bijzaak.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Netflix met Chromecast op camper tv



Bericht door Toemke »

Wij ook Mifi/LTE ipv schotel met alle voor en nadelen zoals hier beschreven alleen hebben wij voorlopig meer voor- dan nadelen.
Belangrijkste zijn geen compromissen meer maken tussen schaduwplaatsjes vs ontvangsthinder door bomen ed met de schotel en ook geen nul ontvangst meer eens buiten de "footprint" van astra 23.
Geen abonnementskosten voor de maanden dat het ding geparkeerd staat. Onze bundels hebben elk 15Gb dus ruim voldoende voor onderweg, eens langer ter plaatse een lokale sim in de router. Voor Italië bijvoorbeeld, 30€ voor 70Gb. Als die op zijn kost een herlading telkens 10€ voor 70Gb. Nog steeds een stuk gunstiger dan een abonnement.
Geen ontvangst hebben we nog niet meegemaakt, wel met de smartphones, nog niet met de LTE en Poynting mimo.
Wel dit weekend voor de eerste keer slechte ontvangst. Zijn in een gebied met zwakke dekking waar tv kijken tot nu toe wel ging maar afgelopen weekend werd het hier overspoeld door Italianen voor het weekend, en dat was duidelijk teveel voor die ene mast die hier ergens staat.

Wifi op de camping gebruiken blijkt inderdaad een tegenvaller maar voor de kost van Prepaid Gb's hoef je je er niet meer druk om te maken..
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
The Scorpios
Berichten: 460
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 16:20
Locatie: Apeldoorn

Re: Netflix met Chromecast op camper tv



Bericht door The Scorpios »

En bijzonder uitgebreide en inzichtelijke uitleg. Dat had ik hier en daar al gelezen. Maar nu toch overzichtelijke👍

Ik heb een wifi antenne Awus met Alpha R32 router voor wifi camper netwerkje. Dat werkt. Gemakkelijk omdat ik dan maar op 1 plek gegevens van een beschikbaar camping internet hoef in te geven of dat ik deze verbind met mijn smartphone. Daar koppel ik dus de chromecast aan? Heb er nog geen dus was nog nooit ter sprake gekomen. Wat is een 4G router? Hetzelfde maar dan met een slot voor een sim card? Ook betere ontvangst?

Weinig tv zenders is geen probleem voor ons, alleen af en toe actuele tv of de F1 races. En soms een filmpje. Maar eens proberen hoe dat met Netflix gaat. Ga er geen honderden euro of kg in investeren, want er gaat altijd een volle e-reader mee en diverse bolletjes wol voor winter handschoenen, mutsen enzo. Misschien moet ik ook maar weer gaan borduren....
Nelleke

De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken.
En dat doen we o.a. met onze Pilote P650D Essentiel uit 2019.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Netflix met Chromecast op camper tv



Bericht door travelscout »

Met een 4G of Mifi router kun je internet ontvangst via het GSM netwerk verdelen over wifi gebruikers.

Persoonlijk gebruik ik wel eens de hotspot functie van mijn telefoon, om anderen gebruik te laten maken van mijn data bundel.
Is die op, dan wisselen we weer tot het bij een ander op is etc. Werkt ook prima.

Chromecast?
Leuk maar heb je ook al gewoon eens geprobeerd om beelden van je GSM via een mini usb-HDMI kabel over te zetten op je tv?

Maar Nelleke, wat je ook doet, streamen of tv kijken kost veel data en stelt wat eisen aan je verbinding(en).
Paul.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Netflix met Chromecast op camper tv



Bericht door Sun »

De R36 met powerwifi antenne bleek een draak in het verbinden met met een chromecast. Verouderde snelheden. Het lukte mij niet.
Nu hele zaak vervangen door een ezwifi v5.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Plaats reactie