Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb het al eerder eventjes opgemerkt, maar veel Oyster units gaan defect doordat het bovenste toplager los is gelopen. Ongeveer 80% van de schotelunits hebben dit defect. Het resultaat is dat de Y-as zwaar gaat lopen of soms gewoon niet meer wil draaien. In dat geval gaat de schotel uit zichzelf voor of achterover wanneer de schotel draait, met alle gevolgen van dien.

Nu net een schotel van Forumlid Bob47 onder handen gehad. Het toplager had zich vastgelast aan de as, de grote taatslagers van de draaikop zijn hierdoor in het aluminium huis gedrukt, het slijpsel daarvan is in het grote kogellager terecht gekomen en door dit alles is de Y-motor verbrand. Nu was deze motor nog van het oude type (die met kogellagers en met een stroombegrenzing) maar toch heeft deze de geest gegeven. Tevens is dus de gehele schotel achterover geklapt. Dit komt doordat de Y-Motor niet meer werkte en de X- motor is gaan draaien. Tevens is dus hierdoor de bovenste kap ook helemaal kapot gedrukt door de schotelarm.
En bij dit alles was er toch nog wat positiefs! Bob had geen dakluik of andere attributen op het dak in het draaibereik zitten, dus de schade is beperkt gebleven tot bij de schotel.

Dit alles was te voorkomen door een modificatie toe te passen. Oyster doet dit nu zelf vanaf de fabriek, maar pas sinds enkele jaren. Het lagertje zelf kost minder dan 10 euro maar nu was de schade 240 euro en dan zonder arbeid.

Dit weekeinde zal ik een “How to do” plaatsen voor in de kennisbank. Iemand die een klein beetje handig is, heeft in een half uurtje bekeken of het lager nog op zijn plaats zit en met een uurtje is de hele klus geklaard. Veel heb je er niet voor nodig, de klus is eenvoudig, de schotel kan op het dak blijven als je er een beetje bij kan komen.

Ik raad een ieder aan, met een Oyster van voor 2017 om deze controle uit te voeren en een eventuele modificatie d.m.v. een metaalschroef en sluitring aan te brengen. De kosten? Ongeveer 50 cent!
Op verzoek van forumlid Metor vertel ik even dat de schroef niet te lang moet zijn (Max 1 cm!). Pas ook bij het boren dat je niet met grote kracht doorschiet. Het laatste stukje dus met beleid.

Hier de link naar de How To Do!



collage.jpg
collage.jpg (238.88 KiB) 2820 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op wo 01 mar 2023, 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Oyster Schotel versie I, II en III toplager! Belangrijk!



Bericht door Premiumliner »

Zal mij niet gebeuren Rudy! 8-) :cheers: :hug:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Oyster Schotel versie I, II en III toplager! Belangrijk!



Bericht door Bob47 »

Kan je aanraden met problemen even bij Rudy langs te gaan. Wordt ontvangen met koffie met appeltaart .
Zeer gastvrij ...... :thumbup:
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!



Bericht door Premiumliner »

Ik mocht van Rudy niks meenemen. Hij is aan het afvallen! Wel koffie natuurlijk en inderdaad zeeer gastvrij.👍
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!



Bericht door leomerymilles »

Ik volg dit .dankjewel alvast voor de info
Groet leo
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!



Bericht door Peter A7 »

Mooi verhaal, knap om dit te delen :clap:.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!



Bericht door Hoofdnoorman »

Zo, de schotel van Bob47 is weer klaar en beter dan nieuw.
Nieuwe Y-motor, compleet nieuwe lagers, nieuwe kap op draaiunit, nieuw schotelblad, nieuwe LNB bevestiging en natuurlijk een nieuwe "Smart Black Box". Moet alleen nog even het Ten Haaft mannetje plakken en de Skew sticker verwijderen.
En, hij is mooi geworden ziet er helemaal als nieuw uit. :-B

Eerst nog een andere klus morgen en dan ga ik met deze schotel de "How To Do" maken.

b80184f9-3f0d-4eba-b01b-f4c50ce88acd.jpg
b80184f9-3f0d-4eba-b01b-f4c50ce88acd.jpg (106.86 KiB) 2580 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Bert
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!



Bericht door Bert »

Ik volg dit ook Rudy


Bert
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!



Bericht door de Jonckheer »

Ik wacht dat artikel even af al kan ik mij slecht voorstellen dat de Vision II van 2008 op mijn dak nu opeens dat probleem gaat krijgen. Maar zeg nooit nooit dus denk ik dat ik dat klusje vd winter ga doen onder het motto: baat het niet dan schaad het niet.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!



Bericht door Hoofdnoorman »

Niemand gaat jou wat verplichten Nico.
En omdat die bij jou op het dak zit, gaat hij dus vast niet kapot. Je zult dan wel tot de 20% horen die geen problemen zal hebben. Dat kan best.
En het gebeurd in een oogwenk, zo werkt hij nog en een dag later is het helemaal mis.

Denk je nu echt dat ik de moeite ga nemen om de mensen te waarschuwen en die "How To Do" te gaan maken, als ik het slechts sporadisch aantref? Ik kan ook mijn mond houden en zeggen: Nou mensen, is je schotel kapot, breng hem dan maar en ik repareer wel. Of, de satelliet boer die zegt: Kompleet naar de gallemiezen meneer, dat wordt een nieuwe. Gelijk maar even monteren?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!



Bericht door Vopper »

Die van mij maakt schurend geluid bij het omhoog komen, op de bol onder de schotelarm zitten schaafsporen.
Zou dit ook door lagerproblemen kunnen komen?

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!



Bericht door Hoofdnoorman »

Kan wel als de rand bij het schroefje de kast raakt. Het opgedrukte toplager drukt de kap omhoog en die kantelt wat. De as van de arm begrenst de kanteling, maar na een tijdje gaan de gaten van die kap uitslijten en kantelt de boel nog meer.
Het kan echter ook dat de kitrand van de kast los is gelaten. Ondanks dat er nog voor en achter een schroefje zit, vervormt soms die kast een beetje. In dat geval zal er steeds water binnen komen bij rijden in de regen. Dus dat moet wel dicht zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!



Bericht door de Jonckheer »

Hoofdnoorman schreef:
vr 17 sep 2021, 21:48
Niemand gaat jou wat verplichten Nico.
En omdat die bij jou op het dak zit, gaat hij dus vast niet kapot. Je zult dan wel tot de 20% horen die geen problemen zal hebben. Dat kan best.
En het gebeurd in een oogwenk, zo werkt hij nog en een dag later is het helemaal mis.

Denk je nu echt dat ik de moeite ga nemen om de mensen te waarschuwen en die "How To Do" te gaan maken, als ik het slechts sporadisch aantref? Ik kan ook mijn mond houden en zeggen: Nou mensen, is je schotel kapot, breng hem dan maar en ik repareer wel. Of, de satelliet boer die zegt: Kompleet naar de gallemiezen meneer, dat wordt een nieuwe. Gelijk maar even monteren?
Oh, maar ik twijfel er geen moment aan dat het waar is wat je zegt. Daarom ga ik dat klusje ook doen als de bus vd winter binnen staat. Ik dacht alleen dat in het geval van een fabrieksfout dat dat toch wel eerder optreed dan na 12 jaar.
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Belangrijk: Oyster schotel versie I, II en III toplager!



Bericht door Vopper »

@ Rudy bedankt, :thumbup: wordt dus tijd voor inspectie.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Plaats reactie