Investeren in zonnepanelen of...?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door Kroppie »

ach wat de een niet nodig vind, vind een ander wel leuk en weer anderen vinden het onmisbaar, het kan verkeren. :-B , ik vind het onmisbaar omdat ik het leuk vind v.w.d.b. (bijna) onafhankelijk te zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door dieseltje+ »

Stel jezelf de volgende vraag: Ben je met je huidige installatie tevreden en voldoet ze voor moeder de vrouw?
Zo haar antwoord volmondig ''JA'' is, ga dan naar buiten en verander niets. Gewoon niets :)
Beste bewijs en argument ever :thumbup: :thumbup: De bediening (moeder de vrouw) is dik tevreden met de huidige situatie. Eerlijk is eerlijk die is ook echt van: less is more, en dat doet ze ook goed :wink: Ze weet ook donders goed hoe het gaat, €250 in die camper stoppen word uiteindelijk €500.
Vermoed dat ik een heel eind kom met installeren, met af en toe een vraag op het forum. Tijd is wel een dingetje. Met de vraag of ik het dan nog wel zo "leuk" vindt.
Zonder zonnepanelen en paal zal de accu voldoende moeten worden bijgeladen tijdens het rijden. Hoeveel is afhankelijk van het verbruik en het aantal kilometers dat daarvoor moet worden gereden. Afhankelijk van hoe vaak en hoe ver je verplaatst is dat (geen) probleem.
Normaal rijden we gemiddeld 175km op een dag, in Nederland, voldoende om de accu dusdanig bij te laden dat mocht het zo uit komen we 3 dagen kunnen blijven staan qua energie.
Maar er zijn wel veel variabelen die het lastig maken een objectieve / betrouwbare vergelijking te krijgen
Dat was idd vooraf ook mijn gedachte. :thumbup:
in 4 jaar €11 uitgeven aan 230v energie kosten…………dan, Neem ik m,n petje voor je af,maar laten we eerlijk zijn dit is wel heel uitzonderlijk,
Tja...zoals in een ander topic te lezen is zijn er meer en zelfs die met nog minder afkunnen.
investering bij een Camper is ook niet zo hoog, maar ook de verdienste niet,…het gemak des te meer( mijn mening),
En ik maar denken bij zonnepanelen heb ik nog een extra bank nodig om negatieve rente te voorkomen op mijn spaar geld :wink: "Gemak" is wat anders dan "goedkoper alternatief"
Als ik het goed lees Karel, zoek je een probleem omdat je een oplossing wil.....of zoiets.
Je staat het liefst in de schaduw maar overweegt zonnepanelen.
Je hebt een zonnepaneel koffer maar nog nooit nodig gehad.
Je hebt een koelkast maar wil een andere.
Geen probleem, geklier met de kk. koelt slecht sinds de laatste keer. Aangezien een nieuwe absorptie kk gewoon onbeschoft duur is ( met als nog ontevreden klanken) en tevens hier positieve berichten leest over een normale huis tuin en keuken compressor koelkast gaat er een balletje rollen. Is het niet wat om de boel om te gooien en over te stappen, incl. zonnepanelen, zwaardere omvormer, grotere accu's, nieuwe bekabeling, regelaar, etc.
Maar ja tel dat eens bij elkaar op in €€€, plus de tijd die daarmee gemoeid gaat.
ik vind het onmisbaar omdat ik het leuk vind v.w.d.b. (bijna) onafhankelijk te zijn.
Vermoed dat dit een grote drijfveer is voor vele. :-B
Daar kan geen rekensom tegen op :wink:

Voorzichtige conclusie, geschikte (lees als: goede) 2de hands absorptie kk erin en de rest laten we (eerst) zo.
Kan mijn geld lekker op de banken blijven staan :-B :cheers:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Atoz »

Als fanatiek Compressorkoelkast gebruiker durf ik jou te adviseren dat een nieuwe dure absorbsie koelkast misschien wel eens goedkoper zou zijn dan.....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door dieseltje+ »

Die heeft wat extra uitleg nodig. In totale investering, zwaardere omvormer, accu's, etc? Of?
Vergelijkbare met huidige absorptie kk, vervanger absorptie kk nieuw €1300
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Atoz »

Die zwaardere omvormer en grotere of andere accu's en zonnepanelen en een laadregelaar en kabels etc kosten je meer dan 1300€

Het gekke is dat ik als tevreden Compressorkoelkast gebruiker jou niet wil overtuigen om van koelkasttype te veranderen ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door evdoetelaar+larana »

En de aanschaf van de compressorkoelkast niet te vergeten.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door FrankdB »

evdoetelaar+larana schreef:
di 14 sep 2021, 19:20
Voor een woning is het een heel eenvoudige rekensom. Terugverdientijd 7 jaar = rendement 14,3%. Dat krijg je bij geen enkele bank of andere gangbare belegging.
In deze rendementsberekening hou je geen rekening met de afschrijving van de zonnepanelen en bijbehorende apparatuur.

Frank
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Klopt, het is alleen de eenmalige investering vs. de reductie van m'n energielasten. In een echt goed vergelijk moet uiteraard ook de afschrijving (en andere bijkomende kosten) betrokken worden. Maar ook de hogere verkoopopbrengst van de woning a.g.v. A-label ipv B-label.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13340
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door hathi »

FrankdB schreef:
wo 15 sep 2021, 8:39
evdoetelaar+larana schreef:
di 14 sep 2021, 19:20
Voor een woning is het een heel eenvoudige rekensom. Terugverdientijd 7 jaar = rendement 14,3%. Dat krijg je bij geen enkele bank of andere gangbare belegging.
In deze rendementsberekening hou je geen rekening met de afschrijving van de zonnepanelen en bijbehorende apparatuur.

Frank
Rendementsberekening,laat me niet lachen,….in de huidige tijd bestaat er geen rendement(meer) ik ben al blij dat ik het ergens aan uit kan geven ipv alsmaar naar de Belasting dienst,ieder jaar weer a4% rendement,want ook daar is het ook nog niet doorgedrongen,dat er geen rendement meer bestaat…..en dan is bovenstaande nog het beste advies,dus slaap en spaar lekker verder,dat zal je veel minus rendement brengen
Hans
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door WimZ »

Er zijn meer mensen die geen last hebben van die 4% rendementsheffing dan die er wel last van hebben. Als jij het elk jaar hebt dan heb je tenslotte ook een aardig spaarpotje en dan kun je er makkelijker iets van kopen dan de mensen die geen last van die 4% hebben. ;-)
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door 309T16 »

De realiteit ja.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door FrankdB »

hathi schreef:
wo 15 sep 2021, 10:31

Rendementsberekening,laat me niet lachen,….in de huidige tijd bestaat er geen rendement(meer)
Rendementen over 2020 volgens https://www.businessinsider.nl/rendeme ... -aex-2020/:

Cash - 0%
Obligaties Eurozone: plus 4.6%
Aandelen AEX: minus 6%
Aandelen wereldwijd: plus 3.0%
Grondstoffen - goud: plus 19.6%
Vastgoed: plus 8.6%
Sparen: 0.0% (negatief voor grote spaarders)

Frank
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13340
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door hathi »

Frank,je geeft het exact aan Cash ,en sparen 0,0%, en de rest zijn allemaal investeringen die ook belast worden in box 3 ,dus niet voor iedereen…….en dat zijn zonnepanelen nu eenmaal wel…..dus een prima investering,om de kosten te drukken,voor iedereen, zelfs met een camper ,en dat schrijf ik na meer dan 30 jaar ervaring
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Atoz »

Allereerst geloof ik niet in de combinatie van twee woorden: camper en investeren
Negen jaar geleden kwam ik op een punt waar vanaf dan leven belangrijker werd dan rijk worden.
Vandaag, negen jaar later, ben ik daar nog steeds blij mee.

Maar als je toch wil spreken over investeren, dan moet je je toch ook een beeld vormen van de financiële inbreng.
Dus dacht ik: effe kijken wat zo een willekeurige installatie kost en vond onderstaande linkje, waar je een verscheidenheid aan installaties krijgt.
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/comple ... g-10000210

Valt toch allemaal wel mee, als je het zelf doet en kan, anders....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie