Investeren in zonnepanelen of...?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Kroppie »

investeren in zonnepanelen op een camper is investeren in onafhankelijk zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door FrankdB »

Ik haak af.

Frank
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door dieseltje+ »

Ik ben het daar ook mee eens maar dat was niet de vraag van de TS.

Frank
hathi schreef:
wo 15 sep 2021, 19:05
Maar dit was de vraag toch …zie Item en…Quote.. Kan je per definitie zeggen...zonnepanelen is goedkoper?……,antwoord ,lees boven, en terug… maar voor de een niet, en vele anderen wel :lol3:
Hans, je zal het vast goed bedoelen, vind het lastig om je verhaal te volgen/snappen. Je gaat van links naar rechts en van rechts naar links in je verhaal voor mij en lees nergens een overtuigend bewijs dat zonnepanelen een "goedkoper alternatief" is.
Dit topic mede naar aanleiding van die opm. begonnen. Jij dropt daar de stelling.

Dat zonnepanelen een vorm van gemak en nuttig/handig zijn ben ik gelijk met je eens, en dat je ergens begint en door het gemak ervan dingen aanpast en uitbreid, snap ik helemaal.
Jij neemt je schotel, tv, electrische tandenborstel mee, vinden wij niet nodig. Om je eigen woorden uit een ander topic te gebruiken, "gewoon met de hand, makkelijker en goedkoper" :wink:

Gezamelijk met de buren ruim 3200m² aan zonnepanelen liggen, gaat mij dus niet om het laatste getal achter de komma :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door dieseltje+ »

Atoz schreef:
di 14 sep 2021, 23:03
Die zwaardere omvormer en grotere of andere accu's en zonnepanelen en een laadregelaar en kabels etc kosten je meer dan 1300€

Het gekke is dat ik als tevreden Compressorkoelkast gebruiker jou niet wil overtuigen om van koelkasttype te veranderen ;-)
Maar als je toch wil spreken over investeren, dan moet je je toch ook een beeld vormen van de financiële inbreng.
Dus dacht ik: effe kijken wat zo een willekeurige installatie kost en vond onderstaande linkje, waar je een verscheidenheid aan installaties krijgt.
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/comple ... g-10000210
Word het plaatje toch iets gunstiger?!
Blijft als nog over andere/grotere accu's en zwaardere omvormer a kosten?!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door hathi »

Ja Dieseltje,dat klopt,tenminste als je enkel een antwoord op jouw vraag,er uit wil filteren,sorry, maar is dat niet in ieder item,als er je / ik reageert op een al dan niet terechte neven zaak,dan sneeuwt de vraag meestal onder,maar als ik lees,dat je al een dak vol zonnepanelen deelt,weet je er ,lijkt mij best een antwoord uit te halen,wat die handbediende schotel betreft,die is ook gekozen,voor het voordeel,en heeft alle kosten,van updates en veranderingen,kosteloos doorstaan,zodat ik voor de gespaarde onkosten,weer een nieuweTv met ingebouwde ontvanger gekocht heb,….ook onnodig volgens een andere mening,maar ik ben er blij mee,alles is overbodig als je doorredeneert,maar als je jezelf niet kietelt,lach je nooit
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Marco Polo »

Meer zonnepanelen

Tegenover;

Meer accucapaciteit (die je op 1 of andere manier dan weer moet vullen).

Of meer naar de camping met al dan niet stroom inclusief.

Simple as that ;-)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Atoz »

Neen het is nog moeilijker...
Ongeacht van de hoeveelheid opgewekte energie is er de vraag hoe snel je je accu geladen krijgt.
Waarna de vraag komt of die accu wel vol moet/mag zijn.

Op de eerste vraag kun je antwoorden dat het nadeel van Loodzuur accu's de trage laadtijd is.
Op de tweede vraag kun je antwoorden dat Loodzuur accu's echt snel terug vol moeten omdat ze anders stuk van door het sulfateringsproces.

Maar het kan ook anders beantwoord worden...
Op de eerste vraag kun je antwoorden dat een LiFePO4 accu bijna tot ze vol is alle energie opslurpt die ze aangeboden krijgt
Op de tweede vraag kun je antwoorden dat een LiFePO4 accu beter niet vol geladen word, er is ook geen sulfaterings probleem

Vandaar ook mijn advies aan Karel om alles te laten zoals het is.
Moeder de vrouw is en was tevreden dus waarom alles veranderen?
Omdat het kan of omdat de goegemeente het zo wil zien veranderen.
Neen Karel onze 2.8D ga ik niet aanpassen door er een TD in te plaatsen. Mijn moeder de vrouw is er tevreden over ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door dieseltje+ »

hathi schreef:
wo 15 sep 2021, 20:40
Ja Dieseltje,dat klopt,tenminste als je enkel een antwoord op jouw vraag,er uit wil filteren,sorry, maar is dat niet in ieder item,als er je / ik reageert op een al dan niet terechte neven zaak,dan sneeuwt de vraag meestal onder,maar als ik lees,dat je al een dak vol zonnepanelen deelt,weet je er ,lijkt mij best een antwoord uit te halen,wat die handbediende schotel betreft,die is ook gekozen,voor het voordeel,en heeft alle kosten,van updates en veranderingen,kosteloos doorstaan,zodat ik voor de gespaarde onkosten,weer een nieuweTv met ingebouwde ontvanger gekocht heb,….ook onnodig volgens een andere mening,maar ik ben er blij mee,alles is overbodig als je doorredeneert,maar als je jezelf niet kietelt,lach je nooit
Denk een deel van het wederzijds niet begrijpen o.a. in dit gedeelte zit
dat je al een dak vol zonnepanelen deelt,weet je er ,lijkt mij best een antwoord uit te halen
Antwoord daaruit is: Nee, kan niet uit. Zeker niet puur uit je eigen zak.

Een 6 cijferig bedrag investeren uit eigen zak en na 6-7 jaar daar iets aan verdienen, is onrendabel. (mag er in die tijd niks kapot gaan/vervangen worden)
Doordat jij en vele andere Nederlanders met je, daar aan mee betalen, meerdere belasting voordelen, en blijkbaar nogal wat verkapte subsidie potjes start het verdien model na 3-4 jaar. Hoeft niemand mij voor te kietelen :-B
Is goed zo!


@Atoz
Vandaar ook mijn advies aan Karel om alles te laten zoals het is.
Moeder de vrouw is en was tevreden dus waarom alles veranderen?
Omdat het kan of omdat de goegemeente het zo wil zien veranderen.
Neen Karel onze 2.8D ga ik niet aanpassen door er een TD in te plaatsen. Mijn moeder de vrouw is er tevreden over ;-)
Bedankt voor je input, verwachting nu is idd dat het deze kant op gaat.
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op wo 15 sep 2021, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door appellover »

Afbeelding
Wij zijn maanden onderweg ,meestal op dit soort plekken,vaak alleen.
Ben zo blij met zonnepanelen ,iedere avond tv aan (nu via internet) ,gebruik zelden de omvormer.
Eigenlijk zou bij afleveren van nieuwe camper voldoende panelen op dak moeten liggen.
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Marco Polo »

Blijkbaar gebruiken ook een - groot? - aantal mensen hun zwerfwagen alleen om op campings te gaan staan.
Heeft het relatief weinig nut om standaard panelen te plaatsen.
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door Will »

evdoetelaar+larana schreef:
di 14 sep 2021, 19:20
Voor een woning is het een heel eenvoudige rekensom. Terugverdientijd 7 jaar = rendement 14,3%. Dat krijg je bij geen enkele bank of andere gangbare belegging.
Dit is een kul verhaal over zeven jaar is de boel totaal achterhaald en dan moet je weer aan de bak maar dan zonder subsidie want het houd een keer op. Als je het doet dan moet je het doen uit pricipiele overwegingen dat klinkt realistischer. :wink:

Wij hebben een zonnepaneel die er op zat bij aanschaf en dan kan je misschien wat terug gaan verdienen want steeds meer campings gaan appart stroom berekenen.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Dat is echt complete onzin. Een PV-installatie is na 7 jaar niet op / aan vervanging toe. De levensduur van de zonnepanelen is ca. 25 jaar. Ik heb een systeem met micro-omvormers, die eveneens een levensduur hebben van ca. 25 jaar. Daarnaast: ik heb het niet laten installeren uit rendementsoverwegingen, maar om duurzamer te zijn én om de vaste lasten nu en in de toekomst te reduceren.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Atoz »

Hoe langer dit topic geopend is, hoe hoger het lxl gehalte van sommige tegenstanders.

@Kroppie
Hoe hoog was het rendement nog van je oude zonnepanelen na ik dacht 20 jaar?
(Ze staan in Schotland ondertussen)
Meende ik onthouden te hebben

En ja na negen jaar zijn onze mobiele panelen nog als ''nieuw''
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Atoz »

Edit....
Het was 27 jaar :)
viewtopic.php?p=2018835#p2018835
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie