Investeren in zonnepanelen of...?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door hathi »

Dieseltje,ook dat heb ik al kenbaar gemaakt,…..je bent een uitzondering,en daar zijn weinig alternatieven voor ….daarom neem ik ook m,n petje voor je af,zoals vermeld… volg daarom de raad van Atoz
Hans
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door appellover »

Is toch prachtige uitvinding die solar op je dak ,wat is het alternatief ?
Agregaat,camping of rijden?
Ben er heel blij mee die panelen op dak ,geen onderhoud ,geen herrie en gratis energie
Sta regelmatig dagen in “de rimboe” dan is solar noodzakelijk.
Het enige waar we zuinig mee moeten zijn is water.
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door MarcoG »

Alles hangt natuurlijk van je situatie af.
In mijn geval heb ik 25 vakantie dagen per jaar waarvan we 3 weken echt op vakantie gaan (je hebt ook nog wat dagen nodig voor andere verplichtingen).
Daarnaast gaan we als het mogelijk is in het weekend weg met de camper.

Voor het weekend kan ik thuis laden en in die 3 weken kan ik ook om de 3 dagen zoeken maar een plekje waar ik voor een vergoeding mijn accu op kan laden als ik niet genoeg gereden heb.
Toch heb ik een flink paneel op mijn dak (370 WP) en kan ik onafhankelijk gaan en staan waar ik wil.

De hele investering in een camper en de onderhoudskosten zijn in deze situatie niet optimaal maar goed het is een hobby en dat kost geld.
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door J vd pal »

Wij hebben een VW T4 campertje en verbruiken heel weinig stroom. De compressor koelkast verbruikt maximaal 45 watt en verder laden we de telefoons op en een leeslampje 's avonds. Zomers verbruiken we nog geen kWh ter waarde van €0,25. Door het al maar stijgende verbruik van elektriciteit op campings kost een elektra aansluiting op een camping tegenwoordig alles tussen de 3-7 euro per nacht! Uitgaande van 30 nachten per jaar a €5,- is dat €150,=. Mijn 2 paneeltjes van 60 watt en Victron MPPT lader hebben samen €300,= gekost. Die heb ik dus na 2 jaar terug verdiend.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door appellover »

Vind de investering in solar erg meevallen ,heb 400 wp op dak en met Victron kleine 500€.Met 8 maanden per jaar in de camper snel terugverdiend.Doet iedere dag geruisloos zonder morren zijn werk.
Wat te denken van zo’n schotel van 1400€ die nu na 5 jaar werkeloos op dak ligt .
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door hathi »

Juist Ron ieder maakt zijn keuze :thumbup: Of een simpel gebruik maken van de mogelijkheden
3B0959C8-C7C4-4DBF-A030-7161A81C4B89.png
3B0959C8-C7C4-4DBF-A030-7161A81C4B89.png (135.45 KiB) 148 keer bekeken
Hans
Plaats reactie