Investeren in zonnepanelen of...?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Kroppie »

geld waar ik nu wat mee doe daar heb ik wat aan, geld waar ik nu niets mee doe daar heeft waarschijnlijk een ander straks wat aan maar ik niet, en als ik straks nog leef en het geld is op, dan heb ik er in ieder geval mijn lol van gehad, en weet ik waar ik jaren voor gewerkt heb.
en het geeft mij nu een goed gevoel dat ik min of meer energie onafhankelijk ben.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door FrankdB »

hathi schreef:
wo 15 sep 2021, 13:29
en de rest zijn allemaal investeringen die ook belast worden in box 3 ,dus niet voor iedereen…….

Deze zin begrijp ik niet.

Er werd eerder gesteld dat vandaag de dag geen rendement valt te behalen. Dat is aantoonbaar niet waar.

hathi schreef:
wo 15 sep 2021, 13:29
.en dat zijn zonnepanelen nu eenmaal wel…..dus een prima investering,om de kosten te drukken,voor iedereen, zelfs met een camper ,
Als je investering bedoelt als ‘nuttige uitgave’ dan ben ik het met je eens.

Als je het gebruikt als financieel instrument/voor het rendement/om de kosten te drukken dan hou je jezelf mijns inziens voor de gek als de investering die je doet hoger is dan de kosten die je uiteindelijk drukt.

Nogmaals ik zie vele voordelen aan zonnepanelen maar tot nu toe nog geen gedegen onderbouwde (!) financiële.


Frank
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door AadenAnke »

8 jaar geleden liet ik thuis zonnepanelen op het dak leggen opbrengst elk jaar zo’n 3500 kilowatt begin dit jaar aan de achterkant nog wat panelen bijgelegd opbrengst tot nu toe 2137 kilowatt. Na 4 jaar hadden de panelen aan de voorkant zich terug betaald ik denk die aan de achterkant ergens eerste helft 2023.
Mijn inkomen verhogen is wel mogelijk maar heb ik geen tijd voor (lekker met de camper weg :lol: ). Kosten verlagen gaat wel blijft er toch onderaan de streep een positief resultaat over. Ik hoop en verwacht dat de panelen nog wel een jaar of 20 en langer mee gaan dus mijn tijd wel uitdienen :shh: met de door mij verwachte stijging van energie kosten denk ik dat het een hele goede investering was.
Op de camper voorziet het 115 paneel ivm de accu net aan onze behoefte. Gaan we meer gebruiken of weg in periode dat we minder opbrengst zouden hebben ga ik een ander accupakket en nog een paneel aanschaffen. Niet vanwege de euro’s die ik uitspaar maar puur voor het gemak. Sneuvelt de koelkast dan moet ik dus 4 dingen aanschaffen :oops: paneel accu omvormer en een koelkast. Zal dan ongeveer het zelfde kwijt zijn maar bespaar dan wel weer wat uit op gas verbruik

Gr Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Kroppie »

hier ook de zelfde ervaring, ik vind de investering lonend.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Marco Polo »

Op zich moet het een hele simpele berekening zijn.
Hoeveel kost het aan investering
Hoeveel kost het als ik op de camping of CP aan de paal ga hangen.
Alleen is stroom toch nog in veel gevallen bij de prijs in begrepen.
Dus dan wordt het verdienmodel - of minder verlies model ;-) - al snel een stuk slechter.

En wil je ten alle tijden vrij kunnen staan dan word het al snel “lonend”.
Dan wordt het een noodzakelijke uitgave; wat het ook kost ;-)
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door AadenAnke »

Zijn zat campings die als je aangeeft geen stroom te willen er een 3 a 4 euro vanaf halen. Je zal in de berekening ook mee moeten nemen dat je minder gas verbruikt. Maar ach toen ik de camper afrekende wist ik dat ik het geld kwijt was en dat het rendement op die aanschaf negatief is. Afschrijven heb ik de camper in 1 minuut gedaan en gelijk vergeten.

Gr Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door hathi »

Er zijn nu eenmaal mensen die alles,tig maal moeten overwegen,en alles exact moeten door berekenen,ja tot achter de komma,en dan nog niet zeker zijn , niet erg hoor ieder mens is anders ,…..maar dan krijg je nooit iets bij/voor elkaar,je moet toch ook een beetje risico durven te nemen,wil je ergens voordeel uit kunnen halen,ofschoon aan zonnepanelen weinig durf zit,je huis of camper vol,en je betaald geen stroom kosten meer,ieder zijn keuze :hug:
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Kroppie »

kortom DOE wat met je centen, anders heb je d,r geen r..t an.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door Marco Polo »

Luxere camper kopen met een groter accupakket en of generator ;-)

Misschien nog een beter bestedingsdoel als je toch bijna altijd aan de paal staat en af en toe vrij :-)
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door evdoetelaar+larana »

De zonnepanelen op m'n woning renderen sinds ik een full-electric auto heb veel meer. Zoveel als mogelijk overdag laden (dus niet terugleveren aan het net) en het verbruik wordt vergoed o.b.v. kostprijs (is een lease-auto).

Op een camper ligt het rendement wat genuanceerder en is het afhankelijk van je energiebalans, hoeveel km's je rijd en de mate waarin je al dan niet gebruikt maakt van een plek waar voor stroom betaald moet worden. Voor mijn gebruik bieden zonnepanelen op de camper veel meer vrijheid en dat hoeft voor mij niet uitgedrukt te worden in euro's.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door hathi »

Klopt Eddy,voor mij hoeft dat op een camper ook niet persee lonend te zijn,ook voor het gemak,….. maar ik weet toch zeker dat mijn 25 jaar oude zonnepanelen,mijn huidige nieuwe ,toch dubbel en dwars betaald hebben :-B ,en als je deze theorie niet kan volgen, moet je er geen kopen :?:
Hans
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ben het helemaal met je eens.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door FrankdB »

Ik ben het daar ook mee eens maar dat was niet de vraag van de TS.

Frank
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door hathi »

Maar dit was de vraag toch …zie Item en…Quote.. Kan je per definitie zeggen...zonnepanelen is goedkoper?……,antwoord ,lees boven, en terug… maar voor de een niet, en vele anderen wel :lol3:
Hans
Plaats reactie