wegvallen stroom van de paal

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door Kroppie »

ik had 3x panelen va 275Ah a 79 euro, 3x regelaar victron mppt 75/15 a 75euro, en lood accu 230Ah a225 euro, samen met wat kabel en stekkers zeg 750 euro, 11 jaar tot verkoop camper op accu na (maar die heeft iedereen) meegedaan, zeg 75 euro per jaar

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door Camperic »

Back on topic ;)
rbisdom schreef:
di 14 sep 2021, 8:21
Zeker 2 uur op de accu's gestaan. (...) Hoe mooi zou het zijn als er een verklikker zou zijn voor een dergelijke situatie: enkele piepjes als waarschuwing dat de omvormer bijspringt wanneer de stroom wegvalt.
De tips aan het begin van dit topic bieden geen oplossing voor het probleem volgens mij.
De stroom valt even weg en de omvormer schakelt vrijwel direct in, dus er is (vrijwel) meteen weer stroom vanuit de accu. Een zaklamp in wcd die bij spanningsval aan gaat zal slechts even flitsen, een stekker of led die de spanning aangeeft zal slechts even niets aangeven, een akoestisch signaal zal slechts kort klinken, etc.
Ik heb afgelopen vakantie meerdere keren hetzelfde meegemaakt waarbij de multiplus ingangsspanning uitschakelde vanwege overschrijden ingestelde grens. Zodra de ingangsspanning was gezakt tot ingestelde grens werd deze weer ingeschakeld, dus niet helemaal vergelijkbaar met volledig wegvallen maar ik zou er ook graag op worden geattendeerd. Ben dus ook benieuwd naar iets dat daar in voorziet.

In de stekkers van de stroomkabel heb ik ledjes, dus daar kan ik zien of er spanning op staat. Ik zou het echter in de camper willen zien :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door 309T16 »

Reactie op Kroppie zijn post:

Waarmee je dus naast het besparen op elektriciteitskosten op de camping/camperplaats ook bij vrijstaan geen tekort aan elektrische energie hebt.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6776
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door evdoetelaar+larana »

Camperic schreef:
di 14 sep 2021, 14:14
Back on topic ;)
rbisdom schreef:
di 14 sep 2021, 8:21
Zeker 2 uur op de accu's gestaan. (...) Hoe mooi zou het zijn als er een verklikker zou zijn voor een dergelijke situatie: enkele piepjes als waarschuwing dat de omvormer bijspringt wanneer de stroom wegvalt.
De tips aan het begin van dit topic bieden geen oplossing voor het probleem volgens mij.
De stroom valt even weg en de omvormer schakelt vrijwel direct in, dus er is (vrijwel) meteen weer stroom vanuit de accu. Een zaklamp in wcd die bij spanningsval aan gaat zal slechts even flitsen, een stekker of led die de spanning aangeeft zal slechts even niets aangeven, een akoestisch signaal zal slechts kort klinken, etc.
Ik heb afgelopen vakantie meerdere keren hetzelfde meegemaakt waarbij de multiplus ingangsspanning uitschakelde vanwege overschrijden ingestelde grens. Zodra de ingangsspanning was gezakt tot ingestelde grens werd deze weer ingeschakeld, dus niet helemaal vergelijkbaar met volledig wegvallen maar ik zou er ook graag op worden geattendeerd. Ben dus ook benieuwd naar iets dat daar in voorziet.

In de stekkers van de stroomkabel heb ik ledjes, dus daar kan ik zien of er spanning op staat. Ik zou het echter in de camper willen zien :wink:
Dat is precies ook mijn gedachte erbij; in hoeverre kan het nuttig zijn? Er zijn in de basis 2 scenarios:
a. camper met omvormer > in dat geval zijn de signalen van alle genoemde hulpmiddelen maar kortdurend
b. camper zonder omvormer > de zaklamp geeft 2 uur licht, hoelang duurt het akoestisch signaal? > wat als je enkele uren niet in of bij je camper bent?

Als je al iets wil hebben, lijkt mij een simpel klein lampje op 230V beter > is aan of uit, duidelijker kan het niet.

Of ......... bijtijds 'n biertje uit de koelkast nemen > ook een duidelijk signaal!!!!
Laatst gewijzigd door evdoetelaar+larana op di 14 sep 2021, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13419
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door hathi »

Moet ik dat nog uitleggen Dieseltje,na 20 jaar niet aan de paal?……….. Nu , met 2 Ebikes heb ik 2x 150Wh bij gelegt …€ 286,-,per set een mppt regelaar,en wat stekkers,met kabel €100,-,…. tel zelf wanneer je dat terug hebt,en dan is het verdienen, niet moeilijk zeker omdat je het gemakkelijk zelf kan, en ook bij daglicht zonder zon,word er geladen,wel minder maar toch meegenomen een zonnepaneel,laad ook zonder zon:?:
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door Marco Polo »

evdoetelaar+larana schreef:
Camperic schreef:
di 14 sep 2021, 14:14
Back on topic ;)
rbisdom schreef:
di 14 sep 2021, 8:21
Zeker 2 uur op de accu's gestaan. (...) Hoe mooi zou het zijn als er een verklikker zou zijn voor een dergelijke situatie: enkele piepjes als waarschuwing dat de omvormer bijspringt wanneer de stroom wegvalt.
De tips aan het begin van dit topic bieden geen oplossing voor het probleem volgens mij.
De stroom valt even weg en de omvormer schakelt vrijwel direct in, dus er is (vrijwel) meteen weer stroom vanuit de accu. Een zaklamp in wcd die bij spanningsval aan gaat zal slechts even flitsen, een stekker of led die de spanning aangeeft zal slechts even niets aangeven, een akoestisch signaal zal slechts kort klinken, etc.
Ik heb afgelopen vakantie meerdere keren hetzelfde meegemaakt waarbij de multiplus ingangsspanning uitschakelde vanwege overschrijden ingestelde grens. Zodra de ingangsspanning was gezakt tot ingestelde grens werd deze weer ingeschakeld, dus niet helemaal vergelijkbaar met volledig wegvallen maar ik zou er ook graag op worden geattendeerd. Ben dus ook benieuwd naar iets dat daar in voorziet.

In de stekkers van de stroomkabel heb ik ledjes, dus daar kan ik zien of er spanning op staat. Ik zou het echter in de camper willen zien :wink:
Dat is precies ook mijn gedachte erbij; in hoeverre kan het nuttig zijn? Er zijn in de basis 2 scenarios:
a. camper met omvormer > in dat geval zijn de signalen van alle genoemde hulpmiddelen maar kortdurend
b. camper zonder omvormer > de zaklamp geeft 2 uur licht, hoelang duurt het akoestisch signaal? > wat als je enkele uren niet in of bij je camper bent?

Als je al iets wil hebben, lijkt mij een simpel klein lampje op 230V beter > is aan of uit, duidelijker kan het niet.

Of ......... bijtijds 'n biertje uit de koelkast nemen > ook een duidelijk signaal!!!!
Alarmcircuitje maken.
Alarmledje als de omvormer bij komt.
Houdcontact - zodat het lampje blijft branden als de walstroom terug komt - met een resetknop.

Moet een handige elektronicahobyist toch snel uit kunnen tekenen en met wat eenvoudige onderdelen in elkaar kunnen knutselen !?
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door FrankdB »

Als je nooit aan de paal staat, valt er niks terug te verdienen. Als de elektriciteit is inbegrepen in de kosten voor de camper-/campingplaats ook niet.

Ik heb in het afgelopen jaar 2 euro aan stroom betaald, en dat was per ongeluk een onnodige upgrade van 6A naar 10A. Daar verdien ik de genoemde 75 euro niet mee terug.

Ik zie terdege de voordelen cq noodzaak van een zonnepaneel, maar ik denk dat in de meeste gevallen dit geen financiele overweging is.

Frank
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door DJSmiley »

Gewoon de melder/pieper/whatever direct op de walstroomaansluiting, dus voor de omvormer.

Al dan niet via een stopcontact. Ding aanzetten, of erin steken, stroom valt weg -> ding alarmeert op zn eigen accu.

En tijdens het rijden dat ding uitzetten, want dan heb je natuurlijk ook geen walstroom.

De eerder gelinkte parallel aan de invoer zetten:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002095441302.html
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door Kroppie »

klopt, was/is grotendeels hobby, was in jaren 70 al bezig met windmolentjes, niet uit beparings/millieu oogpunt (nee liep er niet mee!) maar om op plekken waar het niet was elektra te creeren , en technische interesse, en ja hobby,s kosten geld , maar leveren soms! ook wat op

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door dieseltje+ »

hathi schreef:
di 14 sep 2021, 14:27
Moet ik dat nog uitleggen Dieseltje,na 20 jaar niet aan de paal?……….. Nu , met 2 Ebikes heb ik 2x 150Wh bij gelegt …€ 286,-,per set een mppt regelaar,en wat stekkers,met kabel €100,-,…. tel zelf wanneer je dat terug hebt,en dan is het verdienen, niet moeilijk zeker omdat je het gemakkelijk zelf kan, en ook bij daglicht zonder zon,word er geladen,wel minder maar toch meegenomen een zonnepaneel,laad ook zonder zon:?:
Ja euh......duh...ken jou situatie niet!
Maar goed, de door jou genoemde bedragen op een achterkant van een sigaren doosje voor hier. Kan het voor ons dus niet uit. punt!
Heb een antwoord, ontopic. Zoals genoemd. :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door Lambiek »


[/quote]
Ik heb afgelopen vakantie meerdere keren hetzelfde meegemaakt waarbij de multiplus ingangsspanning uitschakelde vanwege overschrijden ingestelde grens. Zodra de ingangsspanning was gezakt tot ingestelde grens werd deze weer ingeschakeld[/quote]


Hoi

Een moderne multiplus werkt toch zo ? Als je deze naar wens instelde ;

230v aanvoer te laag ,
Dan blijft multiplus actief en haalt het "te kort " uit de accu's

Zodat in de camper het aangesloten 230v apparaat aan de multiplus gewoon blijft functioneren

(
Ik had het in Duitsland, erg warme zomer
Airco aan
Zoals vele op die grote camper plaats in Duitsland.
Vele airco vielen uit, ivm spanning verlies, ver onder 200volt

Multiplus zorgde dus met ca 190v en combimatie met lithium accu dat onze airco gewoon bleef werken. In de avond/nacht wordt lithium weer geladen

Gr
.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door Camperic »

Klopt dat het zo werkt bij te lage netspanning :thumbup:
..... maar in mijn geval was het bij te hoge netspanning >240V :wink:
Nadat ik de grenswaarde op 250V heb ingesteld is het niet meer voorgekomen, althans niet dat ik heb gemerkt.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door Bob Diesel »

En TS vroeg alleen maar :shh:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: wegvallen stroom van de paal



Bericht door FrankdB »

De TS hoeft niet klagen. Er zijn antwoorden gekomen die ook nog eens in verschillende richtingen uitgediept zijn.

Frank
Plaats reactie