Huishoudaccu toevoegen aan elektrische installatie: hoe?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
MarijnR
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 0:11

Huishoudaccu toevoegen aan elektrische installatie: hoe?



Bericht door MarijnR »

Goedemorgen,

Ik ben een camper aan het opknappen, en daarvoor de gehele electrische installatie vernieuwd. Kabels opnieuw getrokken, rekening gehouden met de diktes, netjes alles afgezekerd etc. Maar nu vond ik gister nog een huishoudt accu onder een stoel, zo goed als nieuw... Deze zou ik er graag ook in zetten, maar ik heb geen idee hoe.

Wat ik graag wil is dat de accu oplaad door 230v en door de dynamo van de auto. Maar sluit ik hem dan rechtstreeks aan op het 12 v circuit en de oplader, en dynamo idem dito of moet daar nog van alles tussen?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu er tussen



Bericht door Kroppie »

ik neem aan dat er al een hh accu inzit, zo ja, ik zou dan zeggen sluit de gevonden accu parallel aan de 1e aan (dwz plussen en de minnen van de accu,s aan elkaar ), en dan met de kabels voor de afname van de stroom, de plus op de plus van de ene accu en de min op de min van de andere accu, dan worden beide accu,s met rijden of aan walstroom gelijk geladen en bij gebruik gelijk ontladen.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
MarijnR
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 0:11

Re: Accu er tussen



Bericht door MarijnR »

Nee, er zit nog geen HH accu in!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu er tussen



Bericht door Kroppie »

dan word het een heel ander verhaal , en zou ik gezien er een goed overzicht van de bestaande situatie nodig is om een goed advies te kunnen geven zeggen laat iemand met ervaring kijken hoe het nu zit en laat hem/haar advies geven, zonder verdere kennis is het voor mij onmogelijk om een juist verhaal te vertellen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Accu er tussen



Bericht door CaradoT135 »

MarijnR schreef:
ma 13 sep 2021, 8:53
Maar nu vond ik gister nog een huishoudt accu onder een stoel, zo goed als nieuw... Deze zou ik er graag ook in zetten, maar ik heb geen idee hoe.
Door MarijnR » ma 13 sep 2021, 9:43
Nee, er zit nog geen HH accu in!
Eerst vindt je een HH accu onder een stoel, even later is er geen. Wat begrijp ik niet?
Wat voor camper is het, zit er geen elektroblock in?
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Accu er tussen



Bericht door NoStress »

raar :crazy:
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 17 okt 2022, 1:29, 3 keer totaal gewijzigd.
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Accu er tussen



Bericht door pwhooftman »

Als je de gehele bedrading hebt vernieuwd, dan was je toch al de 230v-> 12V lader voor de huishoudaccu tegengekomen, en tenminste het scheidingsrelais tussen de startaccu en de huishoudaccu? Of het elektroblok (EBL)?

Dus over welke camper hebben we het, een fabriekscamper of een zelfbouw?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19100
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu toevoegen aan elektrische installatie: hoe?



Bericht door Aloys »

Inderdaad.

Ik denk dat je nu alles hebt aangesloten op de startaccu? Dat moet dan weer uit elkaar. Normaal gesproken loopt er één dikke kabel van de startaccu naar de huishoudaccu, en van daaruit naar de gebruikers in het woongedeelte. Tussen die 2 accu's een scheidingsrelais, dat er voor zorgt dat beide accu's worden opgeladen wanneer de motor loopt, maar dat de accu's gescheiden worden wanneer de motor niet loopt.
Dit om te voorkomen dat je ook de startaccu gebruikt voor de huishouding, en je de volgende ochtend niet meer kunt starten...

Maar we hebben meer info nodig: is het een fabriekscamper? Zo ja, merk/type/bouwjaar. Dan moeten die voorzieningen al ingebouwd zitten.
Of is het zelfbouw?

Je hebt toch niet het scheidingsrelais e.d. er uitgesloopt en in de kliko gegooid? :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie