Vervangen van schakelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Cormari
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 14:43

Vervangen van schakelaar



Bericht door Cormari »

Ik heb een knaus sun ti waarvan vlgs mij de hoofdschakelaar niet goed werkt. Nu wil ik het paneel er uithalen om te kijken wat er aan de hand is. Kan mij iemand vertellen hoe dat gaat. Zie bijgaande foto
Bijlagen
6844AF0E-2ACE-44D3-BED1-307340ECF05D.jpeg
6844AF0E-2ACE-44D3-BED1-307340ECF05D.jpeg (142.47 KiB) 606 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen van schakelaar



Bericht door Kroppie »

zo te zien zit die hoofdschakelaar er gewoon ingeklikt, dus er uit wippen met een plat voorwerp, dus niet het hele paneel maar enkel de schakelaar, ik zou beginnen aan een van de smalle kanten, en ter bescherming van de verf van het paneel eerst een plakbandje plakken..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Vervangen van schakelaar



Bericht door Sun »

En mocht je uiteindelijk toch het gehele paneel naar voren willen halen, plaats dan een smal mesje, tussen aluminium plaat en wand. Niet te diep, en herhaaldelijk op verschillende plekken de plaat van de wand bewegen. Let op, de plaat heeft pennetjes die in busjes in de wand schuiven, dus de plaat moet evenwijdig aan de wand naar buiten worden gemanoeuvreerd, dan verbuigt er niets. Alleen doen wanneer je verder moet kijken dan bij de schakelaar zoals jos omschrijft, want er zit een brei aan kabels achter de plaat.
Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Vervangen van schakelaar



Bericht door jansloos »

2 Oude eetvorken plat slijpen, voorzichtig onder aluplaat, kun je gebruiken als dommekracht.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Cormari
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 14:43

Re: Vervangen van schakelaar



Bericht door Cormari »

Dankjewel allemaal voor de bruikbare tips
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vervangen van schakelaar



Bericht door Arie55 »

Je kan de schakelaar met een schroevendraaier eruit wippen vanaf de voorkant. Echter zal ja dan geheid de boel beschadigen. Onderzoek of het paneel afgenomen kan worden en dan ligt de schakelaar er zo uit. Bijgaande foto van een schakelaar met zijn vasthou mechanisme
Bijlagen
Schakelaar.jpg
Schakelaar.jpg (7.61 KiB) 391 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Cormari
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 14:43

Re: Vervangen van schakelaar



Bericht door Cormari »

Ik kreeg ook nog een tip die ook nog belangrijk was. Plak de draden vast voor je de knop afknipt van de draden, anders springen de draden terug en dan moet je alsnog het hele paneel er uit halen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen van schakelaar



Bericht door Kroppie »

zo denken er velen met je mee, en mooi dat je de tip doorgeeft. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie