Gebruik omvormer
- The Scorpios
- Berichten: 460
- Lid geworden op: za 25 mei 2013, 16:20
- Locatie: Apeldoorn
Gebruik omvormer
Dit draadje viewtopic.php?f=10&t=8477286 heeft antwoord op hoe ik de aansluiting zou moeten laten maken voor het gemak van alle stopcontacten 220v stroom bij gebruik aan pak of via omvormer.
Maar gebruikt de omvormer als deze dus aan staat zonder vraag naar stroom, zelf stroom? Is dat minimaal of behoorlijk?
En stel, wij zijn beiden a-technisch, ik laat dit doen door het bedrijf dat onze nieuwere camper levert, wat zou de simpele oplossing met stekkers wisselen, dan mogen kosten, hoeveel werk is het. De camper is een rapido 650f uit 2018 met zekeringen kast in de opbergruimte achter.
Maar gebruikt de omvormer als deze dus aan staat zonder vraag naar stroom, zelf stroom? Is dat minimaal of behoorlijk?
En stel, wij zijn beiden a-technisch, ik laat dit doen door het bedrijf dat onze nieuwere camper levert, wat zou de simpele oplossing met stekkers wisselen, dan mogen kosten, hoeveel werk is het. De camper is een rapido 650f uit 2018 met zekeringen kast in de opbergruimte achter.
Nelleke
De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken.
En dat doen we o.a. met onze Pilote P650D Essentiel uit 2019.
De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken.
Re: Gebruik omvormer
ja, een omvormer die aanstaat terwijl u geen stroom van de omvormer gebruikt , die gebruikt dan een z.g. nullast ststroom en deze is gemiddeld bij een goede omvormer ongeveer 0,5 ampere per uur, verschilt een beetje per merk .
dus wel iets om rekening mee te houden bij stalling o.i.d., per 24 uur verbruikt ie dus zo,n 12Ah, maar er zit gelukkig meestal een aan/uit knopje op.
laat je bij het in ontvangst nemen van de camper goed voorlichten!, want het geldt voor veel elektrische apparaten in een camper welke z.g. standby staan, dat er dan een zeker stroomverbruik is.
jos
dus wel iets om rekening mee te houden bij stalling o.i.d., per 24 uur verbruikt ie dus zo,n 12Ah, maar er zit gelukkig meestal een aan/uit knopje op.
laat je bij het in ontvangst nemen van de camper goed voorlichten!, want het geldt voor veel elektrische apparaten in een camper welke z.g. standby staan, dat er dan een zeker stroomverbruik is.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- The Scorpios
- Berichten: 460
- Lid geworden op: za 25 mei 2013, 16:20
- Locatie: Apeldoorn
Re: Gebruik omvormer
Dank je voor reactie. Als de camper naar stalling gaat, os de omvormer uit. De accu's gaan dan naar de schuur met druppellader. Maar tijdens reizen is dit dus wel aandachtspuntje, Er zou dan bij in eerste post genoemde draadje een aan/uit schakelaat gemonteerd kunnen worden na de omvormer.We hebben nu ook een aan/uit knopje dat rechtstreeks verbonden in met de omvormer om deze uit te zetten. Dus zo'n schakeling heeft terdege zin. we nemen het mee in de onderhandelingen met de camperhandelaar.
Nelleke
De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken.
En dat doen we o.a. met onze Pilote P650D Essentiel uit 2019.
De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken.
Re: Gebruik omvormer
succes
en dat op afstand bedienbaar maken van de aan/uit IN de omvormer is heel simpel het gewoon overbruggen van die aan/uit door een apart simpel schakelaartje op een gewenste plaats, hoeft geen fortuin te kosten!
jos
en dat op afstand bedienbaar maken van de aan/uit IN de omvormer is heel simpel het gewoon overbruggen van die aan/uit door een apart simpel schakelaartje op een gewenste plaats, hoeft geen fortuin te kosten!
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Gebruik omvormer
Mijn omvormer is weggebouwd, dus ik kan moeilijk bij de aan/uit-knop en dan wordt dat dus vergeten...
Daarom bij mijn 350W omvormer een goedkoop autorelais van 50A geplaatst in de korte dikke plus tussen accu en omvormer. Met een dun draadje naar mijn paneel, schakelaartje met ledje ertussen en zo kan ik mijn omvormer aan/uit schakelen. En aan het ledje zie ik wanneer hij aan staat.
Maar een zwaardere omvormer wordt tegenwoordig ook geleverd met afstandsbediening, heb ik wel gelezen...
Daarom bij mijn 350W omvormer een goedkoop autorelais van 50A geplaatst in de korte dikke plus tussen accu en omvormer. Met een dun draadje naar mijn paneel, schakelaartje met ledje ertussen en zo kan ik mijn omvormer aan/uit schakelen. En aan het ledje zie ik wanneer hij aan staat.
Maar een zwaardere omvormer wordt tegenwoordig ook geleverd met afstandsbediening, heb ik wel gelezen...
Re: Gebruik omvormer
en het is ook heeeel simpel de omvormer even open schroeven en 2 draadjes aan het schakelaartje van de omvormer te maken .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Gebruik omvormer
Schakelaartje parallel aan de normale schakelaar is idd heel makkelijk.
Bij veel omvormers (iig de oudere Xenteqs en de Ectives, die volgens mij klonen zijn) zitten 2 pinnen van de connector gewoon parallel aan de schakelaar.
Ik heb met een multimeter even gemeten welke pinnen het waren op de RJ12 connector en een kabeltje geknepen.
Toevoeging van een paneeltje is dat die soms ook een aanduiding heeft van accustatus en belasting. Maar met name de eerste voegt niets toe (en is vaak ook niet accuraat door de spanningsval in de kabels naar de omvormer). En vaak een ledje om aan te duiden dat de omvormer aan staat.
Maar daar werkt een normaal 230V signaallampje ook prima voor. Nog beter zelfs, want dan zie je ook dat er echt prik uit komt.
Bij veel omvormers (iig de oudere Xenteqs en de Ectives, die volgens mij klonen zijn) zitten 2 pinnen van de connector gewoon parallel aan de schakelaar.
Ik heb met een multimeter even gemeten welke pinnen het waren op de RJ12 connector en een kabeltje geknepen.
Toevoeging van een paneeltje is dat die soms ook een aanduiding heeft van accustatus en belasting. Maar met name de eerste voegt niets toe (en is vaak ook niet accuraat door de spanningsval in de kabels naar de omvormer). En vaak een ledje om aan te duiden dat de omvormer aan staat.
Maar daar werkt een normaal 230V signaallampje ook prima voor. Nog beter zelfs, want dan zie je ook dat er echt prik uit komt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Gebruik omvormer
Ik doe het met één draadje, immers mijn hele auto is massa....
En die relais, daar had ik toen nog een doos vol van.
Re: Gebruik omvormer
oke, bij jou, schakeld die dan naar massa, maar op de meeste omvormer i/0 schakelaartjes zijn 2 draadjes aanwezig, dus vandaar ter overbrugging 2 draadjes naar de schakelaar op afstand (in ken niet alle individuele omvormers)
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Gebruik omvormer
Aan mijn omvormer 3 draadjes, want hij heeft drie standen
- alleen lader
- uit
- lader en omvormer.
In de laatste stand 230v op de wcd's. Valt de paal uit, merk ik dat niet eens...
Paul
- alleen lader
- uit
- lader en omvormer.
In de laatste stand 230v op de wcd's. Valt de paal uit, merk ik dat niet eens...
Paul
Re: Gebruik omvormer
enz, enz.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Gebruik omvormer
Op mijn omvormer zit een 4-polige aansluiting voor een kabeltje met een (dure) afstandsbediening.
Heb zelf een connector met kabeltje en een klein wipschakelaartje gemaakt op een bedieningspaneeltje.
Heb zelf een connector met kabeltje en een klein wipschakelaartje gemaakt op een bedieningspaneeltje.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Gebruik omvormer
Voor mij heb jij de enige goede oplossing gekozen om je omvormer aan en uit te zetten.Aloys schreef: ↑vr 10 sep 2021, 8:31Mijn omvormer is weggebouwd, dus ik kan moeilijk bij de aan/uit-knop en dan wordt dat dus vergeten...
Daarom bij mijn 350W omvormer een goedkoop autorelais van 50A geplaatst in de korte dikke plus tussen accu en omvormer. Met een dun draadje naar mijn paneel, schakelaartje met ledje ertussen en zo kan ik mijn omvormer aan/uit schakelen. En aan het ledje zie ik wanneer hij aan staat.
Maar een zwaardere omvormer wordt tegenwoordig ook geleverd met afstandsbediening, heb ik wel gelezen...
Een ''dik'' relais in de plus aansluitdraad van je omvormer.
Want....
Dat kleine schakelaartje kan NOOIT de omvormer echt uitschakelen.
Wat dat kleine schakelaartje dan wel doet is zorgen dat de dikke plus of min als niet geleidend wordt geschakeld. Maar hoe klein ook, er is daar wel ''iets'' van elektriciteit voor nodig, net zoals de standby van bv je tv
Sluipverbruik is dus het juiste woord.
Voor mijn omvormer, met kleine schakelaartje is dat slechts 0,042A
Te verwaarlozen dus, tenzij.... Je je camper enkele maanden in de stalling zet.
Dat maakt dus slechts 1,008 Ah per dag
Dat maakt dus amper 30,24 Ah per maand (van 30 dagen)
En na drie maand winterstalling is dat dan ook maar 91 Ah.
Of hoe die slechts 0,042A plots 91Ah geworden is....
En ja ik schakel met een relais, want een solid state relais heeft ook zijn sluipverbruik.
Gelukkig zijn de relais die ze in elektrische lieren gebruiken betaalbaar als je grotere stromen moet gaan schakelen.
Sluipverbruik? Ssstttt 2A
En ja het idee dat die omvormer echt helemaal uitgeschakeld is geeft mij een beter gevoel dan standby.
(Al zijn mensen met een 220 volt koelkast beter met dat kleine schakelaartje ! Zeker weten)
Kortom elke toepassing heeft zijn specifieke eisen en wensen
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi