Accu's beschermen tegen overladen
Accu's beschermen tegen overladen
Beste mensen,
Wellicht zullen bij het lezen van deze topic mensen denken van "wat doe je hier", maar als jullie mijn verhaal en vraag lezen denken jullie wellicht "oke, dat is zo gek nog niet".
Het begon in het garage bedrijf waar ik werkzaam was en wij daar veel campers in onderhoud hadden. Steeds meer campers hadden zonnepanelen op dak en zijn campers voorzien van huishoud accu's.
Als motorrijder dacht ik.... dat is handig !!! Mijn vrouw en ik doen alle vakanties met de motor, en bij mij een aanhanger achter de motor. Soms kom je wel eens op campings waar je als motorrijder in een "verdomhoekje" wordt geplaatst, en natuurlijk geen stroompunt in de buurt. Je wil toch graag je luchtbed oppompen, telefoon, navigatie enz. even opladen.
Na 2 jaar heeft het ons al diverse malen geholpen en konden we zo ook "collega' motorrijders ook helpen.
Dus gingen er 2 kleine accu's van 9Ah in de aanhanger met een scheidingsrelais ertussen, via de stekker van de aanhanger worden de accu's opgeladen. MAAR als je ergens een tijdje staat laden de accu's niet op omdat je simpelweg niet rijdt dus ook geen stroom via de motor.
Dus kwam het idee van een 100W zonnepaneel op de aanhanger, zo worden de accu's ook bij stilstand opgeladen.
Nou het volgende...... tussen het zonnepaneel en de accu's zit een control unit. MAAR tussen de motorstekker en de accu's zit geen beveiliging.
Nou lees ik wel eens op het forum dat huishoudaccu's wel eens "overladen" worden.
Om dat te voorkomen wil ik een beveiliging tussen de stroomtoevoer en de accu's zetten.
De accu's die beveiligd moet worden zijn 2 12v 9Ah accu's die parallel geschakeld zijn.
Wie heeft een idee van een soort beveiliging ?????
Alvast bedankt.
Wellicht zullen bij het lezen van deze topic mensen denken van "wat doe je hier", maar als jullie mijn verhaal en vraag lezen denken jullie wellicht "oke, dat is zo gek nog niet".
Het begon in het garage bedrijf waar ik werkzaam was en wij daar veel campers in onderhoud hadden. Steeds meer campers hadden zonnepanelen op dak en zijn campers voorzien van huishoud accu's.
Als motorrijder dacht ik.... dat is handig !!! Mijn vrouw en ik doen alle vakanties met de motor, en bij mij een aanhanger achter de motor. Soms kom je wel eens op campings waar je als motorrijder in een "verdomhoekje" wordt geplaatst, en natuurlijk geen stroompunt in de buurt. Je wil toch graag je luchtbed oppompen, telefoon, navigatie enz. even opladen.
Na 2 jaar heeft het ons al diverse malen geholpen en konden we zo ook "collega' motorrijders ook helpen.
Dus gingen er 2 kleine accu's van 9Ah in de aanhanger met een scheidingsrelais ertussen, via de stekker van de aanhanger worden de accu's opgeladen. MAAR als je ergens een tijdje staat laden de accu's niet op omdat je simpelweg niet rijdt dus ook geen stroom via de motor.
Dus kwam het idee van een 100W zonnepaneel op de aanhanger, zo worden de accu's ook bij stilstand opgeladen.
Nou het volgende...... tussen het zonnepaneel en de accu's zit een control unit. MAAR tussen de motorstekker en de accu's zit geen beveiliging.
Nou lees ik wel eens op het forum dat huishoudaccu's wel eens "overladen" worden.
Om dat te voorkomen wil ik een beveiliging tussen de stroomtoevoer en de accu's zetten.
De accu's die beveiligd moet worden zijn 2 12v 9Ah accu's die parallel geschakeld zijn.
Wie heeft een idee van een soort beveiliging ?????
Alvast bedankt.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Wat voor "control unit" zit er tussen jouw zonnepaneel en de accu's? Die PWM of MPPT controller regelt de laadstroom naar je accu's en vol is vol.
De accu's vragen en de controller levert, maar volle accu's vragen niet en dan stopt de levering.
Zelfde geldt voor laadstroom tijdens het rijden. De accu's vragen en de dynamo levert, met daartussen een spanningsregelaar.
Als de accu's vol zitten levert de dynamo niet meer.
Overladen van accu's gebeurt als een spanningsregelaar/controller kapot gaat en blijft laden terwijl een accu al vol zit.
De accu's vragen en de controller levert, maar volle accu's vragen niet en dan stopt de levering.
Zelfde geldt voor laadstroom tijdens het rijden. De accu's vragen en de dynamo levert, met daartussen een spanningsregelaar.
Als de accu's vol zitten levert de dynamo niet meer.
Overladen van accu's gebeurt als een spanningsregelaar/controller kapot gaat en blijft laden terwijl een accu al vol zit.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Control unti 20A zit er alleen in voor het zonnepaneel.
De Dynamo voedt de accu van de motorfiets, via de aanhangerstekker loop een "continue" stroomdraad vanaf de motoraccu via de aanhangerstekker naar het scheidingsrelais en door naar de HH accu's.
De Dynamo voedt de accu van de motorfiets, via de aanhangerstekker loop een "continue" stroomdraad vanaf de motoraccu via de aanhangerstekker naar het scheidingsrelais en door naar de HH accu's.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Heb je helemaal goed.
Maar je hoeft dus niet bang te zijn dat je accu's overladen worden. In je motor bepaalt de startaccu wat hij nodig heeft en de spanningsregelaar regelt de laadstroom vanuit de dynamo. (Op een lange rit wordt die startaccu ook nooit overladen. Vol is vol.) Door het scheidingsrelais naar de aanhanger, is er nu ook vraag naar stroom voor je huishoudaccu's en levert de dynamo ook door naar de huishoudaccu's. Als die huishoudaccu's geladen zijn, zit het werk er op voor de dynamo. Alle accu's geladen.
Vanaf je zonnepaneel regelt de Control unti 20A de vraag vanuit je huishoudaccu's. Maar ook hier geldt dat als de huishoudaccu's geladen zijn de Control unti 20A stopt met laden.
Alleen als de spanningsregelaar in je motor of de Control unti 20A kapot gaan, zou je overlading (of juist helemaal niet laden) kunnen krijgen.
Maar je hoeft dus niet bang te zijn dat je accu's overladen worden. In je motor bepaalt de startaccu wat hij nodig heeft en de spanningsregelaar regelt de laadstroom vanuit de dynamo. (Op een lange rit wordt die startaccu ook nooit overladen. Vol is vol.) Door het scheidingsrelais naar de aanhanger, is er nu ook vraag naar stroom voor je huishoudaccu's en levert de dynamo ook door naar de huishoudaccu's. Als die huishoudaccu's geladen zijn, zit het werk er op voor de dynamo. Alle accu's geladen.
Vanaf je zonnepaneel regelt de Control unti 20A de vraag vanuit je huishoudaccu's. Maar ook hier geldt dat als de huishoudaccu's geladen zijn de Control unti 20A stopt met laden.
Alleen als de spanningsregelaar in je motor of de Control unti 20A kapot gaan, zou je overlading (of juist helemaal niet laden) kunnen krijgen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Een gewone looodaccu, idd geen probleem.
Echter wel met een gemiddelde AGM.
Overladen is een reel risico zeker met zonnepanelen.
Wat zijn je accu specs?
Echter wel met een gemiddelde AGM.
Overladen is een reel risico zeker met zonnepanelen.
Wat zijn je accu specs?
Paul.
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Zoals al een paar keer opgemerkt:
Geen paniek.
Aan het "gewone" 230V net hangen heel veel centrales, windmolens, zonnepaneel weilanden.
En je huis wordt toch niet "overladen"
Het verbruik wordt over al die opwekkers verdeeld
Net als bij jouw motor.
Geen paniek.
Aan het "gewone" 230V net hangen heel veel centrales, windmolens, zonnepaneel weilanden.
En je huis wordt toch niet "overladen"
Het verbruik wordt over al die opwekkers verdeeld
Net als bij jouw motor.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Om een accu te laden moet de laadspanning hoger zijn dan de accuspanning zonder lader. Er gaat bij deze hogere spanning altijd een stroom lopen de accu in en veel accu's vinden dit inderdaad niet fijn wanneer het te lang duurt. Een goede lader zal dan ook afschakelen wanneer de stroom een bepaald minimum heeft bereikt en weer aan wanneer de accuspanning lager wordt. (Simpel gezegd)
Je zonnepaneel lader doet dit hopelijk wanneer deze op juiste (accu)profiel ingesteld is. Je dynamo van de motorfiets doet dit waarschijnlijk niet. De spanningsregelaar van je motorfiets staat wsch. zo laag dat je accu niet 100% vol wordt. Wat is die spanning wanneer de motor loopt op die accupolen wanneer accu (bijna)vol?
//Kees
Je zonnepaneel lader doet dit hopelijk wanneer deze op juiste (accu)profiel ingesteld is. Je dynamo van de motorfiets doet dit waarschijnlijk niet. De spanningsregelaar van je motorfiets staat wsch. zo laag dat je accu niet 100% vol wordt. Wat is die spanning wanneer de motor loopt op die accupolen wanneer accu (bijna)vol?
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Waarom zou een degelijke ''motorfiets/moto'' geen goede accu regeling aan boord hebben?
Omdat er minder wielen aan staan?
Omdat er minder wielen aan staan?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Van deze accu's zitten er 2 in en parallel aangesloten..travelscout schreef: ↑ma 06 sep 2021, 18:23Een gewone looodaccu, idd geen probleem.
Echter wel met een gemiddelde AGM.
Overladen is een reel risico zeker met zonnepanelen.
Wat zijn je accu specs?
Ultracell Loodaccu 12 Volt 9.0 Ah
VRLA Loodaccu
Onderhoudsvrij
Gesloten constructie voor optimale veiligheid
Faston 187 connectoren
12 Volt
Capaciteit 9 Ah
levensduur 200 Cycles - 1200 Cycles (afhankelijk van ontlading)
Type Ultracell UL9-12 General purpose
Maximaal laadstroom 2,55 A
Behuizing: ABS
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Iedereen bedankt voor de reacties, geen man overboord dus.
Het blijft wel een leuke gadget een zonnepaneel op de aanhanger, eigenlijk heel onbekend in motorland, levert altijd leuke gespreksstof op.
Veel hebben wel een 12v plug op de motor, maar om het luchtbed op te pompen moeten ze wel de motor laten lopen.
Nog leuker wordt het als ik de omvormer erop zet, dus van 12v naar 220v (max 150w), en gewoon mijn 220v pompje erop zet
Het blijft wel een leuke gadget een zonnepaneel op de aanhanger, eigenlijk heel onbekend in motorland, levert altijd leuke gespreksstof op.
Veel hebben wel een 12v plug op de motor, maar om het luchtbed op te pompen moeten ze wel de motor laten lopen.
Nog leuker wordt het als ik de omvormer erop zet, dus van 12v naar 220v (max 150w), en gewoon mijn 220v pompje erop zet
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Kijk.... duidelijk verhaal, bedanktEasyBee schreef: ↑ma 06 sep 2021, 0:16Heb je helemaal goed.
Maar je hoeft dus niet bang te zijn dat je accu's overladen worden. In je motor bepaalt de startaccu wat hij nodig heeft en de spanningsregelaar regelt de laadstroom vanuit de dynamo. (Op een lange rit wordt die startaccu ook nooit overladen. Vol is vol.) Door het scheidingsrelais naar de aanhanger, is er nu ook vraag naar stroom voor je huishoudaccu's en levert de dynamo ook door naar de huishoudaccu's. Als die huishoudaccu's geladen zijn, zit het werk er op voor de dynamo. Alle accu's geladen.
Vanaf je zonnepaneel regelt de Control unti 20A de vraag vanuit je huishoudaccu's. Maar ook hier geldt dat als de huishoudaccu's geladen zijn de Control unti 20A stopt met laden.
Alleen als de spanningsregelaar in je motor of de Control unti 20A kapot gaan, zou je overlading (of juist helemaal niet laden) kunnen krijgen.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Precies.
Ik heb de specificaties van mijn motor (2002) er even bij gepakt : Alternator : 700 W three phase alternator.
Niks mis mee. En een dikke accu voor een motor : 22 Ah. Moet een dikke tweecilinder boxer aanslingeren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Van camper vragen naar motor vraagstukken... leuk
Moet ook zeggen dat op de meeste "familiecampings" waar wij komen meestal de leukste contacten zijn met mensen met een camper. We hebben tenslotte allebei het "trekkers-instinct"
Moet ook zeggen dat op de meeste "familiecampings" waar wij komen meestal de leukste contacten zijn met mensen met een camper. We hebben tenslotte allebei het "trekkers-instinct"
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Accu's beschermen tegen overladen
Ahh
BMW?
BMW?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/