Accu's beschermen tegen overladen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door EasyBee »

@Rob217
Onderweg kan ook. In Noorwegen zagen we een Belgische motorrijder met een lekke band. Gestopt en hulp aangeboden.
Terwijl we bezig zijn stoppen er ook nog 2 Duitse motorrijders. Maar band al gerepareerd, dus geen hulp meer nodig.
Het is wel rond een uur of half een. Wij bieden aan een lunch te maken, toch alles bij de hand. Vers brood, een paar eieren met spek in de pan.
Grote zithoek in de camper waar je met 5 mensen prima kunt zitten. Werd zomaar 3 uur voor iedereen weer op pad ging. Wel heel gezellig.
Die Belg had een heel verhaal. Net zijn baan kwijt en in scheiding. Moest zijn kop even leeg rijden, zoals hij het zelf noemde.
Motor gepakt en een muntje. Kop was Noordkaap en munt was Gibraltar.
Afbeelding

Back on topic. @Rob217 : Volgens mij is je accu vraag wel beantwoord, toch?
jansloos schreef:
ma 06 sep 2021, 21:22
Ahh
BMW?
:clap:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door jansloos »

Kon niet missen. Zelf jarenlang op gereden.
De laatste tot Orange Fr. Toen gekeerd met alle zuigerveren gebroken🥴

En een aantal andere.

De R48/5? Nog spijt van de verkoop.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

EasyBee schreef:
ma 06 sep 2021, 21:35
@Rob217
Onderweg kan ook. In Noorwegen zagen we een Belgische motorrijder met een lekke band. Gestopt en hulp aangeboden.
Terwijl we bezig zijn stoppen er ook nog 2 Duitse motorrijders. Maar band al gerepareerd, dus geen hulp meer nodig.
Het is wel rond een uur of half een. Wij bieden aan een lunch te maken, toch alles bij de hand. Vers brood, een paar eieren met spek in de pan.
Grote zithoek in de camper waar je met 5 mensen prima kunt zitten. Werd zomaar 3 uur voor iedereen weer op pad ging. Wel heel gezellig.
Die Belg had een heel verhaal. Net zijn baan kwijt en in scheiding. Moest zijn kop even leeg rijden, zoals hij het zelf noemde.
Motor gepakt en een muntje. Kop was Noordkaap en munt was Gibraltar.
Afbeelding

Back on topic. @Rob217 : Volgens mij is je accu vraag wel beantwoord, toch?
jansloos schreef:
ma 06 sep 2021, 21:22
Ahh
BMW?
:clap:
Accu vraag ruimschoots beantwoord.... maar wel een heel leuk verhaal.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

Klein probleempje.......

In de aanhanger staan dus 2 kleine 9Ah accu's, deze worden tijdens het rijden opgeladen. Om terugloop te voorkomen zit er een 4-polig scheidingsrelais tussen.

30 - constante plus (direct van plus start accu)
85 - massa
86 - geschakelde plus (contact aan/uit)
87 - naar plus huishoud accu's in de aanhanger.

Als ik het contact van de motor aanzet gaat keurig alle verlichting branden, zowel motor als aanhanger. Alles werkt ook normaal, gewone verlichting, rem verlichting en de richtingaanwijzers.
En nu de grote MAAR..... als ik het contact van de motor uit zet blijft alle verlichting van de motor en van de aanhanger branden.

Dus klopt de aansluiting van het relais wel? Of is het relais kapot waardoor het wel ingeschakeld wordt maar zich dus niet uitschakelt als ik het contact van de motor uitzet?

Ik kom alleen op internet ook een andere aansluiting tegen !!!
30 - naar plus huishoud accu
85 - geschakelde plus (via contact of dynamo)
86 - massa
87 - constante plus van startaccu

WAT IS HET NOU ???????
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

rob217 schreef:
zo 19 sep 2021, 21:01
Klein probleempje.......

In de aanhanger staan dus 2 kleine 9Ah accu's, deze worden tijdens het rijden opgeladen. Om terugloop te voorkomen zit er een 4-polig scheidingsrelais tussen.

30 - constante plus (direct van plus start accu)
85 - massa
86 - geschakelde plus (contact aan/uit)
87 - naar plus huishoud accu's in de aanhanger.

Als ik het contact van de motor aanzet gaat keurig alle verlichting branden, zowel motor als aanhanger. Alles werkt ook normaal, gewone verlichting, rem verlichting en de richtingaanwijzers.
En nu de grote MAAR..... als ik het contact van de motor uit zet blijft alle verlichting van de motor en van de aanhanger branden.

Dus klopt de aansluiting van het relais wel? Of is het relais kapot waardoor het wel ingeschakeld wordt maar zich dus niet uitschakelt als ik het contact van de motor uitzet?

Ik kom alleen op internet ook een andere aansluiting tegen !!!
30 - naar plus huishoud accu
85 - geschakelde plus (via contact of dynamo)
86 - massa
87 - constante plus van startaccu

WAT IS HET NOU ???????
Er schiet me ineens iets binnen.....

Het relais is 30/40 A MAAR..... mijn "startaccu" is al 30 A en de 2 huishoudaccu's totaal 18 A (parallel geschakeld 2x 9A)

Moet ik niet gewoon een zwaarder relais hebben omdat door een overdaad aan Ampere (totaal dus 48A) misschien de contacten blijven "plakken" ????
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door travelscout »

Aan de pool nummering lijkt het me eerder een standaard wissel relais:
https://wiringall.com/image/12-volt-rel ... mks2pi.gif

Nee, relais is eerder veel te zwaar.
Paul.
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

travelscout schreef:
zo 19 sep 2021, 22:19
Aan de pool nummering lijkt het me eerder een standaard wissel relais:
https://wiringall.com/image/12-volt-rel ... mks2pi.gif

Nee, relais is eerder veel te zwaar.
Vreemd want op mijn vorige motor en aanhanger werkte het relais wel goed. Daar zat een 20A start accu in en dan de 2 9A accu's, en alles op dezelfde manier aangesloten. Nu heb ik een andere motor met een 30A start accu met dezelfde 9A accu's en het werkt niet.
Als ik het contact van de motor uit zet blijft alle verlichting, dus motor en aanhanger branden, pas als ik 1 van de stekkers (maakt niet uit welke) van het scheidingsrelais los haal dan gaat alle verlichting pas uit.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door travelscout »

Weet je zeker dat "geschakelde plus (via contact of dynamo)", wel goed schakelt?

Met een universeel metertje van een euro of 5 (action) kun je dat al makkelijk vast stellen.
Als je daar een beetje mee om kunt gaan of
Als je daar mee wilt leren, om mee om te gaan (heerlijk die taal)...
Paul.
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

Even test gedaan.....

Alles bedrading van zowel motor als aanhanger gecontroleerd en alles is juist aangesloten, constante plus van de motor klopt en de geschakelde plus van de motor klopt ook, contact uit is geen 12v en contact aan is wel 12v. dus dat klopt allemaal.

Terug naar het relais.....
Massa op 85
Geschakelde plus van de motor op 86

Contact van de motor aan en het relais schakelt keurig in, contact weer uit en relais schakelt keurig uit.

Daarna de constante plus van de motor op 30 en de plus van de accu's in de aanhanger op 87

Contact van de motor aan...verlichting gaat gewoon aan en het relais schakelt keurig in. Contact van de motor uit en alle verlichting blijft branden ook van de aanhanger.

Het relais schakelt niet uit. Ik had het "huisje" van het relais gehaald dus keek direct op de spoel/magneet contact en de contactjes, vreemd genoeg bleven de contactjes "kleven", ik kreeg ze ook met geen mogelijkheid van elkaar. Pas toen ik 1 van de 4 stekkertjes los haalde verbrak ik natuurlijk de stroomlus en werd het contact verbroken en ging alle verlichting uit.

Op mijn andere motor heeft hetzelfde relais (30/40A) altijd keurig gewerkt met exact dezelfde opstelling dus ook de 2 9Ah accu's en alle bedrading van motor en aanhanger hetzelfde !! ... MAAR.... in die motor zat een 18Ah accu en in deze een 30Ah accu.
Zou de huidige accu niet te zwaar zijn voor het relais?
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door Kroppie »

hoe zwaar (Ah) een accu is bepaald wat ie KAN leveren, een belasting (amperes) bepaalt hoe zwaar die accu belast word, dus een accu is nooit te zwaar voor een relais, wel kan een belasting te zwaar zijn voor een relais, en dat in jouw geval het relais niet wil lossen betekent dat de spoel van het relais stroom krijgt.
dus uitzoeken waarom dat zo is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

Kroppie schreef:
ma 20 sep 2021, 20:13
hoe zwaar (Ah) een accu is bepaald wat ie KAN leveren, een belasting (amperes) bepaalt hoe zwaar die accu belast word, dus een accu is nooit te zwaar voor een relais, wel kan een belasting te zwaar zijn voor een relais, en dat in jouw geval het relais niet wil lossen betekent dat de spoel van het relais stroom krijgt.
dus uitzoeken waarom dat zo is.

jos
Wacht even..... dat zou dus betekenen dat de spoel via de stekkers 87 (accu's aanhanger) en/of 30 (constante plus van de motor) stroom zou krijgen. De belasting is te zwaar voor het relais.... is het dan verstandig om van het 30/40A relais over te stappen naar een 70A relais?
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door Kroppie »

nee want een zwaarder relais heeft enkel zwaardere contacten op de contactpunten(ook ietsepietsie zwaardere spoel), nee zoek het in, waarom blijft er stroom op de spoel staan.

bij een te licht relais zouden alleen de contactpunten verbranden, maar bij jou blijft de spoel bekrachtigd doordat er op een of andere manier stroom op punt 85 en 86 blijft staan

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door Atoz »

Rob maak eens 1 van de draden aan het Spoel los en je zult zien dat Kroppie gelijk heeft.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu's beschermen tegen overladen



Bericht door rob217 »

Kroppie schreef:
ma 20 sep 2021, 20:29
nee want een zwaarder relais heeft enkel zwaardere contacten op de contactpunten(ook ietsepietsie zwaardere spoel), nee zoek het in, waarom blijft er stroom op de spoel staan.

bij een te licht relais zouden alleen de contactpunten verbranden, maar bij jou blijft de spoel bekrachtigd doordat er op een of andere manier stroom op punt 85 en 86 blijft staan

jos
Het enige wat ik me in kan denken is dat het van de accu's uit de aanhanger moet komen want (klein foutje in eerdere berichten, de constante plus van de motor loopt ook over het contact zo krijg ik geen kortsluiting als mijn stekker aan de motor nat zou worden.) Als ik het contact van de motor uit zet valt de stroom van de geschakelde plus uit en ook de stroom van de constante plus.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Plaats reactie