Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Edmond
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 18:04

Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door Edmond »

Hallo, zijn er ook mensen die ervaring hebben met het Solid PowerPoint systemen 240 ampere uit Rijsen, en hun bevindingen willen delen?
Daar ik interesse heb in dit systeem,

Mvg Edmond
Gebruikersavatar
Stratocaster
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 27 dec 2017, 21:06
Locatie: Waddinxveen

Re: Lifepo4 accuq



Bericht door Stratocaster »

Kijk eens bij Super B, al 3 jaar erg tevreden mee!
Zit in Hengelo.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door hathi »

Edmund,je denkt nog steeds in amperage van een vloeistof accu ,als ik 240 Amp lees,……mij om het even,maar met minder kom je er ook,tenminste bij normaal gebruik, ik heb maar 100 Amp,en houd nog over,het scheelt tenslotte ook in de aanschafprijs/ gewicht
Hans
Gebruikersavatar
Stratocaster
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 27 dec 2017, 21:06
Locatie: Waddinxveen

Re: Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door Stratocaster »

Correct, heb 90Ah en nooit een lege accu

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door 309T16 »

Daar kan je niet over oordelen. Je kent TS zijn energiebehoefte niet.

Niet vergeten, dat een LFP niet alleen relatief meer aan energie in Ah biedt. Maar dat ook de maximale stroom beduidend hoger ligt.

Zo heb ik een 160 Ah Winston Accu, waar ik regelmatig 150~200A uit gebruik.

Die 160Ah heb ik niet nodig, maar wel de toelaatbare ontlaadstroom.
Laatst gewijzigd door 309T16 op za 04 sep 2021, 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Edmond
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 18:04

Re: Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door Edmond »

Het systeem waar ik het over heb,is een totaal systeem start accu en huishoud accu in een.het gaat mij om de ervaringen. Van dit systeem.
Solid PowerPoint Systems.
Er is in 2019 wel wat over geschreven maar nu is het alweer een tijd stil
Over dit product.
Je kan ook zeggen geen nieuws is goed nieuws.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door Metor »

Het is niet Solid Powerpoint maar Solid Power.
Als je hier de zoekfunctie gebruikt kom je verschillende ervaringen tegen.
Er is discussie over het starten van de motor op deze accu met name bij vries temperaturen. Sommigen hebben dit opgelost door een verwarmingsmatje aan te laten brengen.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door DJSmiley »

Wat is de reden dat je specifiek die accu overweegd?

Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet van lithium accu's voor starten, alleen voor de huishoudaccu
Daarnaast is, zeker bij een kant en klare bus, de installatie kwa bekabeling daar niet altijd optimaal voor ingericht.

Zo op het oog ziet het er prima uit en lijken het winston cellen, ik vermoed LiFeYPO gezien de lagere temperaturen. Dat zijn prima cellen. Maar verder is er weinig van te vinden, welke BMS wordt er gebruikt, welke specs enz.
De afwerking en service bepaald een groot deel van de prijs. De cellen an-sich zijn behoorlijk gezakt (100-150 euro per stuk en bij de 240Ah zijn dat denk ik 8 cellen). Maar een BMS is er in heel veel smaken en prijzen en de kwaliteit daarvan is minstens zo belangrijk.

Maar ook wat @309T16 zegt: Op dit moment is er verder niets te zeggen.
Is die 240Ah wat jij nodig hebt of gooi je gewoon wat erin?
Of 240Ah voldoende is voor jouw gebruik is pas te zeggen als je bekeken hebt wat jouw energiebehoefte is per dag en hoe lang je vrij wilt staan

En wat zijn de verdere benodigde modificaties? 1:1 een startaccu vervangen door een LFP gaat bv ook je dynamo op termijn slopen. Die bekabeling is kort en stevig, en dat zijn de recepten om m maximaal te belasten. Dat wil je niet. Bij een HH accu zit er vaak een laadbooster, en anders wel een relatief lange kabel tussen die de beperking doet.
En ook de laders moeten wel geschikt zijn voor LFP, of iig in te stellen zijn.

De genoemde SuperB accu's zijn volgens mij vnl huishoudaccu's. Zeker een prima keuze, als prijs niet meespeelt. De bouwkwaliteit ervan is super, idem met de BMS enz, maar daar betaal je ook voor. Maar ook dan geld: een accu koop je als je weet wat je nodig hebt, niet andersom.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door hathi »

Ds Smiley,ik meen gelezen te hebben,maar pin me er niet opvast :-B ,dat het een enkele kast is,welke onder de stoel past, met daarin een Lfp4 ,met daarnaast een normale start accu,dus op zich,een goed idee,…. de prijs zal dan ook navenand zijn ?……en zoals je aangeeft , de kabels lijkt me ookzeker een aandachtspunt,wil je de HH accu snel weer op peil hebben
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door gjvonk »

Een aantal jaren geleden gezien op de camperbeurs in Gorinchem: een bedrijf wat start- en huishoudaccu verving door een LiFeP04 samenstel waarmee de standaard Ducato accubak vol gebouwd werd. Vraag me niet naar de naam; prijs weet ik nog wel: rond de €4.500...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door Karelkaywa »

Februari 2019 ingebouwd in nieuwe Ducatobus. Startaccu eruit Solid Power Smart One erin zonder aanpassingen. Inmiddels 40.000 km verder en kan alleen maar zeggen dat we uiterst tevreden zijn over deze accu. Moet wel vermelden dat we een verzwaarde dynamo hebben en er een verwarmingsmatje onder de accu is geplaatst.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door hathi »

Maar Karel,waar ik nu nieuwschierig naar ben,zit er een normale start accu,naast de Lfp4, of ook een start accu als Lfp4 ( als je het weet graag )
Hans
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door Karelkaywa »

Snap de vraag niet helemaal. Maar nog even voor alle duidelijkheid, ik heb maar één accu en dat is de Solid Power SmartOne 240Ah. Start- en huishoudaccu in een. Bij 80% ontlading schakelt huishoudgedeelte af zodat er 20% over blijft als startaccu. En dat laatste heb ik in de ruim 2,5 jaar slechts één keer meegemaakt.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Lifepo4 accu 240Ah: ervaringen?



Bericht door hurktoilet »

@Karelkaywa De vraag lijkt me helder: TS heeft iets interessants gezien waar hij/zij verder niets van weet en vraagt naar ervaringen. Dus lijkt jouw reactie me de meest relevante: jij hebt ervaring met het ding en vertelt er over...
Heb er even op gegoogled, maar zie op zo snel hun website niets over de preciese techniek, noch over prijzen...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie