Geen spanning op remschakelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Bertie Bugac
Berichten: 42
Lid geworden op: za 21 aug 2021, 11:08

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door Bertie Bugac »

Goede morgen Cor Heku.
Hopelijk stoor ik u niet op deze zaterdagmorgen.
Uw raad heb ik opgevolgd.

1 pin zwart op massa, met de andere rode meet ik!
De bruine draad van de rem schakelaar geeft 003 Ohms aan.
Aan de blauw/rode draad geeft de meter ingesteld op andere posities onderstaande waarden
Op stand 2000K geeft hij 305 aan
Op stand 200K geeft hij 31,5 aan
Op stand 20K geeft hij 414 aan
Op stand 2000 geeft hij 1680 aam
Op stand 200 geeft hij niets aan.
Ter aanvulling,
er zijn geen gebruikers ingeschakeld, fittingen van lampen zijn nog niet aanwezig/aangesloten, alleen de draden voor de armaturen liggen.
Alle zekeringen heb ik laten zitten, of moeten deze er uit? accu is nog aangesloten en contactslot staat uit.
Hoe nu verder?

Wacht met spanning op uw tegen bericht groeten, bedankt
Bertie Bugac.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door Atoz »

Goede middag Bertie
Waar woon jij?
Voor hetzelfde geld woont er iemand met tijd en zin om jouw probleem op korte tijd op te lossen.
Kun je nog altijd meekijken en mee leren

Succes!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door jansloos »

Een snelle test, BUITEN DE SCHAKELAAR OM:

Verbind een draad van het chassis - de min- direct naar de lampfitting. Daar ook de min.

Hij moet dan direct gaan branden.
Als hij brand, ligt het aan die rood /blauwe draad.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Bertie Bugac
Berichten: 42
Lid geworden op: za 21 aug 2021, 11:08

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door Bertie Bugac »

Goede middag!
Alweer eens bedankt.
Ik woon in Hongarije, is wel een stukje uit de buurt van Nederland en België.
Het is een lastige materie die "auto elektriciteit" vermoedelijk, als ik tijd van leven heb kom ik er wel uit, met hulp van jullie uit Ned. en Belg.
Keulen en Aken zijn immers niet op 1 dag gebouwd, toch?
Rustig aan, dan lukt het wel denk ik.
Als ik niet verder kom, laat ik wel iets weten!! OK ? Hopelijk ben ik niet te lastig met mijn probleem.
Voor verdere antwoorden sta ik altijd open.
Een leuk weekeinde gewenst voor iedereen.
Groeten
Bertie Bugac.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door Kroppie »

ook in hongarije wonen toch wel behulpzame handige dhz,ers?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door Atoz »

Ok dan doen we het van op afstand :)
Hebben we al een foto van die multimeter?
Kunnen we je toch ook gewoon schrijven hoe die staan moet.

Edit
En dat schema kun je daar een schermafdruk van maken, verkleinen op fotoverkleining.nl en dan hier plaatsen?
Anders moeten we manual kopen :(
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Bertie Bugac
Berichten: 42
Lid geworden op: za 21 aug 2021, 11:08

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door Bertie Bugac »

Atoz.
Welk schema bedoeld u?
Gr. Bertie Bugac
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door cor heku »

Nu pas tijd.
Bij je meting ben je er nu achter dat de bruine draad aan het chassis zit( de -).
Zoals al , door jansloos geschreven, ga je nu naar de fitting en zet de meter op 20V gelijkspanning, (streepje met puntjes, dus niet het golfje).
Controleer de meter door de meetpennen op de accupolen te houden, staat er een min- voor de uitlezing dan heb je de zwarte en rode meetpen verkeerd om.(meting is ruim 12 volt)
Ga naar de fitting van de remlichten.
Houdt de zwarte meetpen tegen een metaaldeel wat ergens aan het chassis zit (de -)
Meet nu met de rode meetpen in de fitting of je ergens spanning meet, eventueel met en zonder contact aan.
Er moet ergens accuspanning op staan.
Is er spanning dan ligt het aan de (rood/blauwe) draad die naar de remlichtschakelaar gaat zoals jansloos al beschreef, en zit er in die draad een manco.
Is er geen spanning dan ligt het aan de aanvoerdraad. Kijken welke kleur die heeft en bij de zekeringkast nogmaals meten.
Daar wel spanning dan is de aanvoerdraad voorzien van een manco dus nieuwe aanvoerdraad trekken, wel zekeren.
Zoek eens op internet naar een wiring diagram van je voertuig.
cor
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door cor heku »

Nog eens naar je meting gekeken-- er mag, met de lampen uit de fittingen verwijderd niks te meten zijn op de blauw rode draad als de remlichtschakelaar niet bedient is.
De draad ligt dus ergens aan een contactbron naar de min(massa). Fout dus.De draad loshalen van de schakelaar en nogmaals meten--niks te meten= draad in orde en schakelaar lekt/rot. Wel iets te meten= draad nader onderzoeken.
cor
Bertie Bugac
Berichten: 42
Lid geworden op: za 21 aug 2021, 11:08

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door Bertie Bugac »

cor hecu.

De blauw/rode gaat ná de schakelaar samen met de bruine de kabelboom in en is niet meer te volgen.
Aan de achterkant van het voertuig is hij niet terug te vinden !! Of ik heb zand in m'n ogen.
Hele kabelboom nagekeken, niks, nada, niënte!
Is het geen idee om alle draden van voren naar achteren te vernieuwen, via relais en uiteraard met zekering en dan te verdelen naar elk remlicht, links, rechts en het derde.
Of zijn we u/ik dan te radicaal bezig?
Eerst vandaag, nogmaals alle gekregen antwoorden uitproberen.

Bedankt voor uw hulp, groeten
Bertie Bugac
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door cor heku »

Kijk eens achter, bij de lichtarmatuur, of je een bruine draad ziet. Maakt niet uit waar die aan zit.
Zo ja, zet de meter op ohms en de zwarte meetpen aan een blank stuk metaal(massa of -). De rode meetpen aan de bruine draad. Komt de uitlezing dicht bij 0 ohm dan is dat ook een massadraad (-)
Zit deze draad dan aan de behuizing van bv. een achterlicht is dat licht + geschakeld.
Mits er een bruine/massadraad zit kun je de remlichten anders schakelen, ook + waardoor je in de koppeldoos van de trekhaak minder problemen ondervind.
Je maakt dan een nieuwe draad van de remlichtzekering naar de remlichtschakelaar.(aan de kant waar geen spanning op de zekering staat)( te meten door de meter op 20v gelijkspanning te zetten, de zwarte meetpen ergens op massa te zetten en de rode meetpen op de zekering.
Je meet dan spanning evt. na contact aan te zetten. Dan de zekering er uit en nogmaals in de ontstane gaten meten. 1 gat zal spanning zijn, het ander niet. DAT gat moet je hebben voor de kabel.)
Bruine draad er af(altijd isoleren) en de nieuwe draad op die plek. De blauw/rode draad er af en een nieuwe(blauwe?) draad naar achter naar een remlicht trekken. Kerndraad van fittinghuis remlicht er af(isoleren) en de nieuwe(blauwe ) draad monteren en splitsen voor de andere kant. Kabel van fittinghuis er af(isoleren) en een nieuwe bruine draad aan de bestaande "gevonden" bruine massadraad.
Blauwe draad doortrekken naar andere zijde van voertuig en daar hetzelfde doen op de remlichtfitting.
Blauwe draad splitsen voor trekhaakkoppeldoos en evt. 3de remlicht.(tijdelijk isoleren.)
Maak een evt. trekhaakkoppeldoos open en de draad van de remlichten(6/54) en permanente draad(2/54g) los(isoleren)(2 verschillende)
Later kan daar de nieuwe blauwe draad aan vast.
Als je de koppeldoos toch open hebt, controleer dan of de massadraad(31 of 3) inderdaad de massadraad is met de meter op ohms.
Het is nu zo, dat, als je er een aanhanger aan vast maakt, de remverlichting geïsoleerd dient te hangen van de massa en gebruik je daarna een andere aanhanger, de remverlichting van deze andere aanhanger permanent zal blijven branden.

cor
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door jansloos »

Er is al gemeten, waarbij de bruine als min is herkent.
Op de schakelaar zit bruin en gekleurd.
Het is niet gebruikelijk bruin als "schakeldraad" te gebruiken, >waaruit volgt dat de bruine afkomstig is van een aardpunt.

Je kunt de zoektocht "kortsluiten" door buitenom even een draadje van het chassis naar de min van de fitting te leggen.
Als de lamp brandt, leg je dat draadje aan de gekleurde BIJ de schakelaar.
Na al deze zoektochten zal deze NIET branden.
Omdat (vermoedelijk) duidelijk is dat de fout in de gekleurde draad zit.

Overigens Bertie, je zegt dat de draad verdwijnt. Maar een draad heeft 2 kanten😄.
Welke kleuren zitten er bij de fitting?

PS.
dit soort storingen kun je zonder multimeter opzoeken. Je hebt immers al een "testlampje"
😜
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Bertie Bugac
Berichten: 42
Lid geworden op: za 21 aug 2021, 11:08

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door Bertie Bugac »

Beste jansloos.
Dat is juist het probleem!
Er zitten geen fittingen in, en de blauw/rode draad kan ik nergens meer terugvinden, gisteren gezocht met 2 personen.
Niets te vinden van deze draad!! Raar maar waar!!
Ik ga alles opnieuw aanleggen van voren naar achter.
Met zekering en een apart relais.

Groet
Bertie Bugac.
Bertie Bugac
Berichten: 42
Lid geworden op: za 21 aug 2021, 11:08

Re: Geen spanning op remschakelaar



Bericht door Bertie Bugac »

Beste camperaars!

Het probleem met de bedrading van de reminstallatie van de TATA SIERRA is opgelost, gelukkig!

Ik heb het advies van "Cor Heku" opgevolgd, het was wel veel werk maaaaaaaaaaaaaaaar het is gelukt en dat is de hoofdzaak.
( Ik ga een nieuw probleem posten) bedrading verwijderde parkeerlichten.

Nogmaals allemaal bedankt voor uw hulp.
Groeten
Bugac.
Plaats reactie