massaslot 'verplicht' plaatsen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

massaslot 'verplicht' plaatsen



Bericht door jasperenpriscilla »

Hallo Allemaal,

Onze camperstalling heeft zijn huisregels aangepast, een massaslot wordt, in verband met de brandveiligheid ten strengste aangeraden (het is niet verplicht).

Nu heb ik al een keer een kapotte accu gehad door een sluipverbruiker, toen dacht ik ook zelf al aan een massaslot (uiteindlijk de verbuiker gevonden, dus de noodzaak was weg) Toch ben ik wel van mening dat de accu loskoppelen een veilige methode is om je accu te beschermen, immers de stallingbeheerder die de camper binnen zet zou maar eens kunnen vergeten een interieurlampje uit te doen ofzo...

Ik wil dus graag massasloten gaan plaatsen. Dit moet dan zowel op mijn startaccu als op mijn 2 huishoud accu's.

een paar vragen:
- Heeft iemand goede/slechte ervaringen met een bepaald merk en type massaslot?
- bij de startaccu is het het eenvoudigste om een soort dummy accupool te hebben met een massaslot ertussen (dan hoef ik niet met de originele bekabeling te knoeien) deze vind je wel op internet, maar ik vind ze wat gammel ogen.
- hoe zit het met mijn zonnepanelen, kan ik straffeloos de massa van de accu loskoppelen? of zijn daar nog problemen doordat de zonnepanelen toch energie blijven opwekken?
- hebben jullie nog andere tips en adviezen?

Ik heb niet veel tooling voor elektriciteit. maar vind het leuk en leerzaam het zelf te doen, mits dit veilig en betrouwbaar kan.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: massaslot 'verplicht' plaatsen



Bericht door PaulBng »

jasperenpriscilla schreef: - hoe zit het met mijn zonnepanelen, kan ik straffeloos de massa van de accu loskoppelen? of zijn daar nog problemen doordat de zonnepanelen toch energie blijven opwekken?
Dat hangt van de lader af.
- een lader die alleen 12v accu's kan laden, geen probleem.
- een lader die zowel 12v als 24v accu's kan laden:
- sommige laders bepalen eenmalig het voltage van de accu's 's. Dat is San geen probleem.
- sommige laders bepalen dat iedere keer opnieuw bij aansluiten. Dan moet je de panelen eerst loshalen voor je de accu ontkoppeld. Bij weer koppelen van de accu eerst de accu, dan de panelen.


Paul
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: massaslot 'verplicht' plaatsen



Bericht door ducati 900 »

Ik heb van die mssaklemmen op de minpool, sleuteltje 13 en je bent klaar, zitten al 12 jaar.

https://www.racewareshop.com/contents/n ... aneel.html

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: massaslot 'verplicht' plaatsen



Bericht door Kroppie »

PaulBng schreef:
di 31 aug 2021, 16:33
jasperenpriscilla schreef: - hoe zit het met mijn zonnepanelen, kan ik straffeloos de massa van de accu loskoppelen? of zijn daar nog problemen doordat de zonnepanelen toch energie blijven opwekken?
voor sommige regelaars is het nodig VOOR het loskoppelen van de accu het zonnepaneel af te koppelen [gewoon 1 draad van het paneel los bij de regelaar] van de regelaar , bij het weer aankoppelen EERST de accu aankoppelen en dan de paneeldraad weer vast .
sommige regelaars raken bij afkoppelen van de accu beschadigd door de piekspanning die ontstaat als de belasting van de regelaar[de accu dus] plotseling wegvalt, vandaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: massaslot 'verplicht' plaatsen



Bericht door jasperenpriscilla »

ducati 900 schreef:
di 31 aug 2021, 17:41
Ik heb van die mssaklemmen op de minpool, sleuteltje 13 en je bent klaar, zitten al 12 jaar.

https://www.racewareshop.com/contents/n ... aneel.html

Ben.
Top, deze bedoelde ik inderdaad. eenvoudig te plaatsen en ze werken dus gewoon goed. Fijn om te weten, deze gaat dan mooi op de startaccu.

Als ik het verhaal over de zonnepanelen lees. dan krijg ik de indruk dat ik het beste dit zelf kan doen voordat de camper richting stalling gaat. en dan kan ik net zo goed gewoon de accupool loshalen ipv een massaslot plaatsen (als ik dan toch al dingen aan het loskoppelen ben, is dat weinig extra werk)

Ik ga eens checken wat voor regeleaar ik ook alweer precies heb.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: massaslot 'verplicht' plaatsen



Bericht door rhomodel »

Ik zou het dan ter plaatse doen en niet voordat je naar de stalling gaat: je krijgt de boel, afgekoppeld, niet meer aan de gang..
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: massaslot 'verplicht' plaatsen



Bericht door jasperenpriscilla »

zonnepanelen zitten enkel op de huishoud accu's, deze heb ik niet nodig om te kunnen rijden. normaal gesproken zet ik de hoofdschakelaar van huishoud accu's naar verbruikers ook al uit voor de stalling. dus loskoppelen in de juiste volgorde komt er dan bij.

Startaccu komt dan een massaslot tussen.

De stalling beheerder hoeft dan enkel nog onder de motorkap de startaccu minpool los te koppelen met het massa slot.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: massaslot 'verplicht' plaatsen



Bericht door kampo »

Als je er aan kan en plaats hebt voor een massaschakelaar zou ik er zeker één zetten op zowel start als HH accu.
Bij veel voertuigen is het evenwel een grote klus.
Niet iedereen heeft die standaard accupolen en de accu onder de motorkap.
Groeten Kampo
GertPieters
Berichten: 1
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 12:37

Re: massaslot 'verplicht' plaatsen



Bericht door GertPieters »

Ik zie allerlei reacties.
Ik heb een Fiat Ducatto Nexxo de accu zit onder de vloer van de cabine.
Is de afsluiting alleen maar te realiseren als de bodem wordt opengemaakt?
En is de onderbreking voldoende op de minpool? (voor zowel start als huishoudaccu)
Deze vraag omdat op de +pool een extra paneel met aansluitingen is aangebracht.
Wat is de makkelijkste handeling, ik zet mijn camper telkens terug binnen.
Mvg. Gert Pieters.
Plaats reactie