Startaccu opladen met MPPT

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Startaccu opladen met MPPT



Bericht door Klass »

Hallo allemaal,
Ik heb een 180ah huishoud accu en een normale startaccu in mijn Renault master, deze zijn niet aan elkaar gekoppeld.
Mn camper staat regelmatig langere tijd still dus ik wil eigenlijk mijn Victron mppt zonnepaneel lader ook op mijn startaccu zetten. Dit kan natuurlijk met 2 startkabels en de accu's paralel zetten, maar heeft iemand een idee om dit veiliger/ beter te doen?
Misschien een vaste verbinding met een stekkertje of een schakelaar tussen de twee accu's en een extra beveiliging mocht ik het vergeten en de bus starten.
Bedankt voor alle hulp!
ribsters
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: Startaccu opladen met mppt



Bericht door ribsters »

in de meeste gevallen wordt de hh-accu bijgeladen als de motoraccu vol is dmv een scheidingsrelais
bijvoorbeeld https://stroomwinkel.nl/victronenergy/v ... -120a.html
maar je kunt het natuurlijk ook andersom aansluiten waar door de motoraccu wordt bijgeladen als de hh-accu vol is
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Startaccu opladen met MPPT



Bericht door veetee »

Het maakt niet uit hoe je de Cyrix aansluit, er is geen 'andersom'. Hij is bidirectioneel, dwz loopt de motor dan schakelt 'ie de hh bij, en schijnt de zon, of hangt je hh accu aan de walstroomlader, dan schakelt 'ie de startaccu bij. Lees de manual maar eens, het is een 'intelligent' scheidingsrelais, en slimmer dan de meesten verwachten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu opladen met MPPT



Bericht door Kroppie »

dat kan heel goed met een z.g. standby lader, zie:https://www.jasicamp.nl/votronic-standb ... r3065/p738

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Startaccu opladen met MPPT



Bericht door Aloys »

VeeTee was me al voor zie ik!
ribsters schreef:
za 28 aug 2021, 15:07
(...) andersom aansluiten waar door de motoraccu wordt bijgeladen als de hh-accu vol is.
Bijzonder, deze oplossing ben ik in de loop der jaren nog niet tegen gekomen. Het relais omdraaien... :D

Het is ook een misverstand om te denken dat door het scheidingsrelais de huishoudaccu pas wordt bijgeladen wanneer de motoraccu vol is. Het klassieke scheidingsrelais krijgt, zodra de motor loopt, een schakelspannink van de D+ van de dynamo waardoor beide accu's worden gekoppeld en gezamenlijk worden opgeladen.

Nou is de genoemde Cyrix een 'intelligent' relais, die geen D+ nodig heeft.
Wanneer de Cyrix-accuscheider vaststelt dat de startaccu de koppelspanning (dan draait de motor) heeft bereikt (Van 13V tot 13,8V) dan zorgt de Cyrix ervoor dat alle accu's parallel geladen worden.
De Cyrix kijkt echter naar twee kanten: dus wanneer de Cyrix-accuscheider vaststelt dat de huishoudaccu de koppelspanning heeft bereikt (de huishoudaccu hangt aan een lader of de zon schijnt) dan zorgt de Cyrix er ook voor dat alle accu's parallel geladen worden. Dan wordt de startaccu dus meegeladen!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Startaccu opladen met MPPT



Bericht door Pebblesbert »

Ja precies,

Ik heb exact deze opstelling met mijn twee zonnepanelen.
2 x Wattstunde EFX 100
Victron Smartsolar MPPT 75/15
Victron CT-120 scheidingsrelais

Daarnaast heb ik er NOG een omschakelrelais tussengezet. Maar dat komt omdat ik een EURO6 Diesel heb, waarbij het motormanagement een fout detecteert wanneer de STARTaccu tijdens het rijden vanuit een andere bron (nl. de zonnepanelen) wordt geladen. Boordaccu geen probleem.

Dit omschakelrelais schakelt de massa (van de CT-120) af wanneer er "contact aan" wordt geschakeld (pool 15).
Dit werkt al weer een maandje tot volle tevredenheid.
https://i.postimg.cc/HxPNMZ5w/IMG-9909.jpg
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Startaccu opladen met MPPT



Bericht door albertrietjens »

Je kunt de foto ook rechtstreeks in je bericht plaatsen door gebruik te maken van de bijlagen optie. Wel zo handig. :P

IMG-9909.jpg
IMG-9909.jpg (36.14 KiB) 629 keer bekeken
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Startaccu opladen met MPPT



Bericht door Charm »

Plaats een PTC C945 in serie met een diode tussen de + van HH-accu en de + van de startaccu en de startaccu wordt met maximaal 1.5A op peil gehouden. Meer dan dit hoeft het niet te zijn.
Zo doen Schaudt en CBE het ook in hun EBL's (en ik ook).
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51261
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Startaccu opladen met MPPT



    Bericht door Kroppie »

    ik doe het met een z.g. schottky diode en een halogeenlampje, werkt ook.

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    amigob2
    Berichten: 1041
    Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

    Re: Startaccu opladen met MPPT



    Bericht door amigob2 »

    Lees even de manual van de de cyrix

    https://stroomwinkel.nl/victronenergy/v ... -120a.html

    De aangesloten accu's of accubanken worden automatisch parallel geschakelt als één van de accu's de vooraf ingestelde spanning heeft bereikt (waarmee wordt aangegeven dat de accu wordt opgeladen) en wordt losgekoppelt als de spanning onder het
    Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
    Plaats reactie