Omvormer voor E-bikes

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Omvormer voor E-bikes



Bericht door Hermes »

Welke omvormer voor accu E-bikes van 12 naar 230 volt nodig? Wie kan mij daar een goede raad voor geven?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door TestCase »

Geef even door wat er op de lader staat en of je 1 of 2 of 3, .... accu's tegelijk wilt laden? Wat is de capaciteit van 1 fietsaccu?

Wat is de totale Ah van je HH accu('s) en de capaciteit van je evt. zonnepanelen? Dan kunnen we inschatten of dit reëel is.

//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door Charm »

Stel dat je er twee tegelijk zou willen opladen met 2A (vaak de laadstroom van de bijgeleverde laders) en je hebt accu's van 42V dan heb je genoeg aan een 300W echte sinus omvormer (pure sine wave inverter).
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    EasyBee
    Berichten: 8369
    Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
    Locatie: Veluwe

    Re: Omvormer voor E-bikes



    Bericht door EasyBee »

    Is ook afhankelijk van of je die omvormer alleen voor E-bike(s) opladen gaat gebruiken.
    1)
    Als het alleen voor de E-bikes is, kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een omvormer van 12V naar bijvoorbeeld 36V of 42V te nemen.
    Als je eerst van 12V naar 230V omvormt en die voorziet de omvormer voor de fiets van 230V naar 36V / 42V, heb je 2 keer verlies in het omvormen.
    2)
    Als die 12V naar 230V ook voor andere doeleinden gaat gebruiken is het afhankelijk van wat je er verder nog aan gaat hangen.
    Zijn dat lampen en een laptop of een telefoon of ga je er ook een nespresso/senseo er aan hangen?

    Verder zie vragen van Testcase.
    Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
    Hermes
    Berichten: 1989
    Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
    Locatie: Helden (Peel en Maas)

    Re: Omvormer voor E-bikes



    Bericht door Hermes »

    Totale capaciteit HH accu's is meen ik 160 AH kan ook iets meer zijn. Fietsen moet ik nog kopen ik denk per accu 500 watt.
    Zonnepanelen 175 watt. Ik denk dat ik een omvormer naar 230 volt wil nemen. Het is op het moment zo dat ik praktisch nooit aan de stroom sta het is denk ik verstandig om een lader te nemen die alleen de fietsaccu's hoeft op te laden Prijs en verbruik is natuurlijk ook belangrijk.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Omvormer voor E-bikes



    Bericht door Charm »

    Je moet de fietsen nog kopen, schrijf je. In dat geval zou ik bij aanschaf vragen naar een bijpassende lader die op de accu kan worden aangesloten. Vaak zijn die leverbaar en ben je snel klaar. Wellicht kan je hierover onderhandelen.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      TestCase
      Berichten: 5996
      Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

      Re: Omvormer voor E-bikes



      Bericht door TestCase »

      Ok, laten we zeggen dat 500W in dit geval 14Ah is? Je hebt 160Ah bij 12V waarvan 50% beschikbaar. Voor 2 echt lege fietsaccu's heb je dus 30Ah bij 40V nodig, reken met verliezen van laden. Dat kan dus net uit je HH accu je hebt niets over die dag.
      Bijladen met 175W zonnepanelen, effectief max 150W, is bij volle zon 10A bijladen. Dit moet je dus ruim 7 uur doen om de hh accu weer vol te krijgen. Dit lijkt net te kunnen want dit is wanneer de fietsaccu's volledig leeg zijn, wat die bijna nooit is. Wel laden de zonnepanelen nooit constant 10A omdat de stroom minder wordt naarmate hh accu voller, het duurt dan ook veel langer dan die 7 uur om de accu's weer vol te krijgen. Wanneer heb je 7 uur volle zon.
      Die 300W omvormer zoals 'Charm' voorstelde heeft vaak genoeg capaciteit, mits je geen snellader gebruikt voor je fietsaccu's. Misschien bestaan die al?
      Direct van 12V naar de fietsaccu via een speciale 12V fietsacculader kan ook maar deze is niet altijd beschikbaar voor elke fietsaccu.

      Al met al, krap wanneer 2 tegelijk. Daarom laad ik de fietsaccu's altijd, en alleen, op wanneer we rijden.

      (Gecorrigeerd . Had gerekend met 350W zonnepaneel i.p.v. 175W. En andere fout.)

      //Kees


      Laatst gewijzigd door TestCase op wo 18 aug 2021, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
      AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
      EuraMobil ProfilaRS 720EB
      DJSmiley
      Berichten: 3998
      Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
      Locatie: Nunspeet

      Re: Omvormer voor E-bikes



      Bericht door DJSmiley »

      Accucapaciteit wordt in Wh aangeduid, niet in Watt.

      500Wh is de capaciteit. In Ah is dat afhankelijk van de spanning. Meeste accu's zijn 36V. Dan is het idd 14Ah

      Maar om diezelfde hoeveelheid energie uit 12V te halen, moet je 500Wh delen door 12: Dus 42Ah
      Daar komt nog het rendementsverlies bij: Zeg 90% efficientie van de lader en 85% van de omvormer.

      Dan heb je om een helemaal lege accu te laden dus 54Ah nodig bij 12V


      Met een DC-DC omvormer zoals bv Rudy bouwt bespaar je die omvormer-verliezen en zit je op een goede 47Ah bij benadering.
      Dat scheelt dus toch redelijk, en zeker als je een lichte HH accu hebt.

      De kanttekeningen: In de praktijk is het lager, want je accu is niet dagelijks leeg
      Aan de andere kant: Vaak 2 e-bikes, dus dubbel verbruik.

      Al met al kan het wel, maar dan moet je wel of een stevige accu hebben, of het laden beperken tot de zonnige dagen icm een goed paneel.


      Met 160Ah lood kun je geen 2 fietsen volledig van 0 tot vol laden. (= netto 80Ah beschikbaar). Met wat zonnepanelen kom je er dan wel, maar het houd niet over en je bent dus wel afhankelijk van de panelen. En dan is 175Wp niet heel veel. Dat is in de praktijk 6-10Ah per uur gok ik, bij volle zoninval.
      Fiets je niet dagelijks de accu's leeg dan zou het kunnen, maar dat is een kwestie van monitoren (Een goede BMV is zoiezo aan te raden)
      Houd er wel rekening mee dat je mogelijk je accu's moet upgraden, afhankelijk van je overige gebruikers, hoeveelheid fietskilometers en zonneinstraling. Met kortere ritjes in de zomer gaat het wel met je huidige accu. Met lange ritten, 2 fietsen en in het voor- of naseizoen kan het wel eens (te) krap worden.

      Gebruik je de lader zoals bv Rudy ze bouwt, voeg dan wel een batterijprotect toe als die er nog niet in zit. Een omvormer heeft een onderspanningsbeveilgiing om een lege accu te voorkomen. 12V fietsladers niet, en dat kan je snel een accu kosten als je niet oplet gezien de hoeveelheid energie die nodig is.
      Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
      bus21
      Berichten: 191
      Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

      Re: Omvormer voor E-bikes



      Bericht door bus21 »

      Om het nog wat ingewikkelder te maken: als je ook nog met de camper rijdt en de HH accu laadt met de dynamo, en dat dagelijks doet, ben je minder afhankelijk van de opbrengst van zonnepanelen dan wanneer je dagen stilstaat en niet aan de paal staat.
      Gebruikersavatar
      bently
      Berichten: 2432
      Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
      Locatie: Wijlre

      Re: Omvormer voor E-bikes



      Bericht door bently »

      Hermes schreef:
      wo 18 aug 2021, 9:52
      Welke omvormer voor accu E-bikes van 12 naar 230 volt nodig? Wie kan mij daar een goede raad voor geven?
      Ik zou voor de Victron Phoenix 12/500 230V / SCHUKO gaan. Heb je ook wat reserve.
      Bedenk dat een accu voor E-bikes ( als hij half leeg is ) toch zeker 4 uur aan het laden is.
      Ik laad ze één voor één zodat ik weet dat er genoeg volt in de HH accu blijft.
      Overdag als de zon schijnt kunnen dan wél 2 accu's geladen worden.
      Groeten, Henk Geurts

      Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

      http://mooimooimoi.blogspot.nl/

      http://mooimoimooi.blogspot.nl/
      Gebruikersavatar
      Snarfsel
      Berichten: 645
      Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
      Locatie: Daar waar mijn camper staat!

      Re: Omvormer voor E-bikes



      Bericht door Snarfsel »

      Toen ik de fietsen kocht heb ik er gelijk een 12 volt lader bijgekocht a €50,-.
      Heb ik het minste (stroom) verlies!
      Biker for life!
      My camper, my home!
      Too old to die young!
      Gebruikersavatar
      Sempai
      Berichten: 310
      Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
      Locatie: Mattentaartenstad

      Re: Omvormer voor E-bikes



      Bericht door Sempai »

      Merk en type graag :hug:
      Groeten,

      Sempai
      Gebruikersavatar
      Snarfsel
      Berichten: 645
      Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
      Locatie: Daar waar mijn camper staat!

      Re: Omvormer voor E-bikes



      Bericht door Snarfsel »

      De fietsen zijn van Shinga/Lacros

      De lader: ⤵️

      20210427_184226.jpg
      20210427_184226.jpg (187.71 KiB) 1054 keer bekeken
      Biker for life!
      My camper, my home!
      Too old to die young!
      Plaats reactie