Omvormer voor E-bikes

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
wilko
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 11:50
Locatie: Emmen

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door wilko »

Charm schreef:
di 14 sep 2021, 7:50
Voor de geïnteresseerden in de MPT 7210A. Deze charger werkt niet optimaal wanneer hij wordt gevoed door een 12V accu. De laadstroom wordt dan beperkt zodanig dat primair de maximale ingangsstroom van 6.5A niet wordt overschreden. Bij 13V ingangsspanning kom je dan uit ongeveer 1.80A laadstroom voor een 42V ebike accu. Er zijn meerdere vermeldingen op het internet over deze (niet gedocumenteerde) beperking. Voor mij is het geen probleem. De e-bike accu's worden alleen wat trager geladen dan je misschien zou willen.

Een verklaring voor bovengenoemde beperking is gelegen in het feit dat ontwerptechnisch de ingangsstroom is beperkt tot die 6.5A. Het beschikbare laadvermogen kan dan alleen maar worden vergroot door de ingangsspanning te verhogen. Dat zie je ook terug tijdens het laden. Als de accuspanning aan de ingang daalt, neemt het laadvermogen af en neemt toe als de ingangsspanning wordt verhoogd. Eigenlijk zou de ingangsstroom bij afnemende spanning moeten stijgen om aan secundaire zijde het laadvermogen gelijk te houden. Maar omdat de regelaar de ingangsstroom beperkt, neemt het laadvermogen dus af.
Ik heb hem inmiddels besteld bij Amazone. Zou een aftakking rechtstreeks van mijn zonnepaneel een optie zijn? Nadeel: laad alleen als de zon schijnt op je zonnepaneel. Voordeel: Je board accu wordt dan niet leeg getrokken. Geen idee hoeveel de ene optie scheelt t.o.v. de andere.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door Charm »

Twee regelaars op één set zonnepanelen werkt niet goed. Ik heb dat ooit eens zelf uitgeprobeerd en dat was niks. Misschien anders een apart zonnepaneel hiervoor gebruiken? Bij mij staat hij nu rechtstreeks op de accu (100Ah LFP) en dat gaat meestal goed bij zonnige dagen en anders je serviceaccu in de gaten houden en zo nodig de lader afschakelen.

Heb je voor je serviceaccu een MPPT lader met AES voorziening (o.a. sommige Victron, Votronic, Epever modellen) dan zou je met het AES signaal de ebike lader aan kunnen zetten. Dan wordt het overschot aan zonne-energie gebruikt voor het opladen van de e-bike accu's.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    wilko
    Berichten: 69
    Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 11:50
    Locatie: Emmen

    Re: Omvormer voor E-bikes



    Bericht door wilko »

    Charm schreef:
    za 18 sep 2021, 16:07
    Heb je voor je serviceaccu een MPPT lader met AES voorziening (o.a. sommige Victron, Votronic, Epever modellen) dan zou je met het AES signaal de ebike lader aan kunnen zetten. Dan wordt het overschot aan zonne-energie gebruikt voor het opladen van de e-bike accu's.
    Ik heb een vrij goedkope Chinese spanningsregelaar. Doet het overigens prima en heeft 2 USB poorten, wat ik ook wel fijn vind. Wat is AES?
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Omvormer voor E-bikes



    Bericht door Charm »

    AES staat voor Automatic Energy Selection. Wordt vaak gebruikt om een koelkast die dit ondersteunt op 12V te laten werken ipv. gas als er een overschot aan zonne-energie is.

    Je zou een schakelaar als deze kunnen toevoegen waarmee wordt voorkomen dat de accu beneden een ingesteld spanningsniveau komt. Je schakelt de e-bike lader daarmee in en uit:
    https://a.aliexpress.com/_vcD1SW
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      jan-
      Berichten: 2636
      Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
      Locatie: Harderwijk

      Re: Omvormer voor E-bikes



      Bericht door jan- »

      Heeft iemand al een keer gemeten wat het rendement is als je een MPT7210A gebruikt om een fietsaccu te laden? Want je zou verwachten dat bij een goed rendement een fan niet nodig is.
      Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
      Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Omvormer voor E-bikes



      Bericht door Charm »

      In mijn setup kwam ik uit op 80%. Anderen maakten melding van waarden van 88%.. Als er grote verschillen zijn tussen ingangsspanning en uitgangsspanning ontstaat er veel warmteontwikkeling. De meeste opgegeven rendementen gaan uit van een relatief klein verschil.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        jan-
        Berichten: 2636
        Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
        Locatie: Harderwijk

        Re: Omvormer voor E-bikes



        Bericht door jan- »

        Ik heb net aan mijn goedkope 400 W gemodificeerde sinus gemeten. Het opgenomen vermogen wordt met mijn TK15 accumonitor gemeten en het uitgaande vermogogen met een 230V KWh meter (stand Watt) met een boormachine op verschillende toerentallen:

        Code: Selecteer alles

        W-in  W-uit  rendement
         10      0      0%
         76     59     78%
        119    101     85%
        185    164     89%
        En ik dacht dat de huidige 230V laders een rendement van > 89% moeten hebben. Dus het voordeel van een beter rendement met een MPT7210A (omdat de tussenstap naar 230V wordt overgeslagen) is maar betrekkelijk.
        Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
        Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Omvormer voor E-bikes



        Bericht door Charm »

        Je meet met die wattmeter een soort van 220V blokgolf en niet een zuivere sinus waarvoor ze zijn ontworpen. De kans dat die juiste waardes presenteert is daarom een grote vraag. Grote kans ook dat het geen RMS meter is en daarom zou ik niet al te veel waarde hechten aan de uitkomsten.

        Wat je verder vergeet dat bij gebruik van een inverter er twee omzettingen plaatsvinden: van 12V naar 220V en weer terug naar een veel lagere DC waarde in het te voeden apparaat zelf. Ga voor het gemak eens uit van een rendement van 80% voor beide omzettingen dan is het totale omzettingsrendement 64%. Het aantal omzettingen zoveel mogelijk beperken, loont daarom nog steeds.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Gebruikersavatar
          jan-
          Berichten: 2636
          Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
          Locatie: Harderwijk

          Re: Omvormer voor E-bikes



          Bericht door jan- »

          Toch maar goed dat ik er bij heb geschreven hoe ik het heb gemeten. Als KWh meter heb ik gebruik gemaakt van de Brennenstuhl PM 231. Heb hierover positieve ervaringen op internet gelezen. Ik dacht dat hierbij gebruik gemaakt wordt van een speciaal IC en dat je daarmee het werkelijke vermogen meet. Hij kan ook de powerfactor weergeven. Als hij niet overweg kan met een gemodificeerde sinus, zou het ook fout gaan met dimmers enz. Ik heb net nog even getest met mijn slimme meter en dan is het vermogen van mijn boormachine met minimale en volle toeren precies het zelfde als met de Brennenstuhl. Als iemand nog een betere test weet, dan hoor ik het graag.

          Ik heb geen elektrische fiets en dus ook geen fietslader maar ik ben er van uit gegaan dat volgens de europese regels zo'n lader tegenwoordig een efficiency level moet hebben van tegen de 90%. https://www.cui.com/efficiency-standards https://megaelectronics.com/the-differe ... -vi-and-v/
          Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
          Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
          Gebruikersavatar
          Charm
          Berichten: 3453
          Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

          Re: Omvormer voor E-bikes



          Bericht door Charm »

          Bedankt voor je reactie. Het triggerde me om me weer eens in de betekenis van powerfactor te verdiepen. Tijdens mijn HTS studie heb ik daarover ooit (1974?) eens een vraag gehad die ik fout had beantwoord. Tot op de dag van vandaag heb ik PF niet begrepen, tot nu. Ik heb de materie weer eens gelezen en eindelijk is het kwartje gevallen :lol3:
            --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

            Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
            stobbie
            Berichten: 449
            Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
            Locatie: Almelo
            Contacteer:

            Re: Omvormer voor E-bikes



            Bericht door stobbie »

            Deze gebruik ik, en werkt uitstekend: https://www.amazon.nl/gp/product/B08SC7LPY3

            Heeft niet de laadstroombeperking bij 12v zoals die mppt, al heb ik hem meestal maar op 2A staan voor de levensduur van mijn accu's. Maar soms zet ik hem als ik haast heb even op 5 of 6 A, hij is helemaal instelbaar op voltage en amps.
            Heb hem de hele zomer gebruikt, ventilatortje slaat bijna niet aan. Aangesloten met goedkope chinese xt60 connectortjes.
            Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
            Gebruikersavatar
            Charm
            Berichten: 3453
            Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

            Re: Omvormer voor E-bikes



            Bericht door Charm »

            Ik heb de 40A versie daarvan liggen. Prima converter die ook bewaking heeft tegen onderspanning. Ik heb toch de voorkeur gegeven aan die andere uitvoering voor deze toepassing omdat hij vriendelijker in gebruik is.
              --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

              Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
              Gebruikersavatar
              jan-
              Berichten: 2636
              Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
              Locatie: Harderwijk

              Re: Omvormer voor E-bikes



              Bericht door jan- »

              Als ik het zo lees varieert het rendement inderdaad met het verschil tussen de ingang en de uitgang spanning en ook welke DC/DC je gebruikt en het zal ook van het vermogen afhangen. Hier nog een aantal metingen:

              https://www.youtube.com/watch?v=AGGkljZIk8k
              In:50V out:90V/5.5A rendement:94.2%
              In:12V out:90V/2.9A rendement:77.6%

              https://www.youtube.com/watch?v=xSI9k5BK-jU
              In:9V out:60V/2A rendement:85%
              In:12V out:50V/2A rendement:90%
              In:12V out:36V/3A rendement:91%
              Metor heeft deze ook eens gemeten:
              In:12V out:40V/1A rendement:94%
              zie: viewtopic.php?f=10&t=8458433&start=98
              Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
              Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
              Plaats reactie