Omvormer voor E-bikes
Re: Omvormer voor E-bikes
Deze Anderson PP zijn toch niet zo lomp, gebruik ze voor vele 12 V apparatuur.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anderson_Powerpole
https://en.wikipedia.org/wiki/Anderson_Powerpole
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Omvormer voor E-bikes
Het antwoord is Nee. Ik had me vergist, sorry. Ik ben met zoveel regelaars in aanraking geweest dat ik de boel door elkaar heb gehaald.
Dit is primair een solar charger die mits juist aangestuurd ook als DC-DC converter werkt (met beperkingen).
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Omvormer voor E-bikes
Bij Anderson connectors denkt men al snel aan deze types:awaza schreef: ↑za 11 sep 2021, 15:58Deze Anderson PP zijn toch niet zo lomp, gebruik ze voor vele 12 V apparatuur.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anderson_Powerpole
Doch de Power Poles zijn vaak veel interessanter, niet in het minste omdat ze veel compacter zijn en goed vast blijven zitten. Ik gebruik ze voor allerlei 12 volt spul, super gemakkelijk en fool proof
https://youtu.be/QzLvdR6X81k
https://en.wikipedia.org/wiki/Anderson_Powerpole
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
Re: Omvormer voor E-bikes
De powerpoles zijn een optie, maar wel wat minder gangbaar dan bv XT60 enz. Die worden in de modelwereld veel gebruikt, dus de verkrijgbaarheid is ook wat makkelijker.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Omvormer voor E-bikes
Geef me drie minuten en ik heb ze voor je besteld
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/instal ... 8-10000148
Maar soms moet een mens keuzes maken en er daarna voor gaan.
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/instal ... 8-10000148
Maar soms moet een mens keuzes maken en er daarna voor gaan.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Omvormer voor E-bikes
Leuk toch dat we middels dit forum iets kunnen doen om die bekendheid wat te verbeteren .
Geen slecht woord over de XT60 en varianten, het zijn prima stekkertjes.
Doch eens je Power Poles gebruikt ga je wel fan worden denk ik
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
Re: Omvormer voor E-bikes
De meeste zendamateurs gebruiken de Anderson Power Poles.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Omvormer voor E-bikes
Ik heb voor mijn E bike lader 12/36 v gewoon 2 stuks 3 polige stopcontacten gemaakt,…..Stekker met kabel naar de E bike accu’s,en laden,heb je verder weinig voor nodig. Ik heb de onderste,op de foto,omdat ik elders met een schakelaar de E bike lader in en uitschakel…
Laatst gewijzigd door hathi op za 18 sep 2021, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Re: Omvormer voor E-bikes
Voor de geïnteresseerden in de MPT 7210A. Deze charger werkt niet optimaal wanneer hij wordt gevoed door een 12V accu. De laadstroom wordt dan beperkt zodanig dat primair de maximale ingangsstroom van 6.5A niet wordt overschreden. Bij 13V ingangsspanning kom je dan uit ongeveer 1.80A laadstroom voor een 42V ebike accu. Er zijn meerdere vermeldingen op het internet over deze (niet gedocumenteerde) beperking. Voor mij is het geen probleem. De e-bike accu's worden alleen wat trager geladen dan je misschien zou willen.
Een verklaring voor bovengenoemde beperking is gelegen in het feit dat ontwerptechnisch de ingangsstroom is beperkt tot die 6.5A. Het beschikbare laadvermogen kan dan alleen maar worden vergroot door de ingangsspanning te verhogen. Dat zie je ook terug tijdens het laden. Als de accuspanning aan de ingang daalt, neemt het laadvermogen af en neemt toe als de ingangsspanning wordt verhoogd. Eigenlijk zou de ingangsstroom bij afnemende spanning moeten stijgen om aan secundaire zijde het laadvermogen gelijk te houden. Maar omdat de regelaar de ingangsstroom beperkt, neemt het laadvermogen dus af.
Een verklaring voor bovengenoemde beperking is gelegen in het feit dat ontwerptechnisch de ingangsstroom is beperkt tot die 6.5A. Het beschikbare laadvermogen kan dan alleen maar worden vergroot door de ingangsspanning te verhogen. Dat zie je ook terug tijdens het laden. Als de accuspanning aan de ingang daalt, neemt het laadvermogen af en neemt toe als de ingangsspanning wordt verhoogd. Eigenlijk zou de ingangsstroom bij afnemende spanning moeten stijgen om aan secundaire zijde het laadvermogen gelijk te houden. Maar omdat de regelaar de ingangsstroom beperkt, neemt het laadvermogen dus af.
Laatst gewijzigd door Charm op di 14 sep 2021, 12:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Omvormer voor E-bikes
Dat zou ik nou weer nooit doen omdat dat 230V stekkers zijn. Gewoon voor de veiligheid zoiets vermijden.hathi schreef:Ik heb voor mijn E bike lader 12/36 v gewoon 2 stuks 3 polige stopcontacten gemaakt,…..Stekker met kabel naar de E bike accu’s,en laden,heb je verder weinig voor nodig. Ik heb de onderste,op de foto,omdat ik elders met een schakelaar de E bike lader in en uitschakel…
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Omvormer voor E-bikes
Geeft niet Kees ik doe het wel,als er 230 V door kan,kan er zeker 12V/36 Volt door het blijven koperen contacten,en die zijn bij de 12 Volt dunner en zwakker dan deze 230V…:-B
Hans
Re: Omvormer voor E-bikes
Het gaat niet om de belastbaarheid, maar om het gevaar van verwisseling.
Vopper
Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Re: Omvormer voor E-bikes
En dat de kans op verwisseling heel reëel is, heb ik (eigenlijk mijn vader) aan den lijve ondervonden. Ik had 'vroegâh' een 12V printboormachientje met daaraan een 220V stekker; lekker makkelijk want die had ik nog liggen. Toen mijn vader een keer tijdens mijn afwezigheid het boormachientje wilde gebruiken...ach, je voelt hem al aankomen
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Omvormer voor E-bikes
Sorry verwisselen ? ………een beetje ver gezocht…..een 3 polige stekker,krijg ik in mijn Camper niet verwisseld,omdat het de enige 2 contact dozen zijn waar geen enkele andere stekker in past,en welke ik handmatig van spanning voorzie,…..230 V is er geen aan boord,en komt er ook nooit meer!…mijn motto ,weg met die kabel spaghetti,omvormer,muntjes,natte kabel rollen ,uitdraaipoten ,wiel keggen,weg ermee……..dat is pas Autark,snel geïnstalleerd,en snel weer weg… gemak dient de mens ………..En Hermes,bij mij mag je naar die lader komen kijken,welke 2 Bosch accu’s gelijktijdig laad van 12 naar 36 V, en je weet de weg
Hans