Omvormer voor E-bikes

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door DJSmiley »

Die zou idd prima kunnen.

Alleen is 120W, ex de verliezen, al een goede 10A. Dat is niet mijn voorkeur om door een sigarettenplug te jagen.

Nu zal ie lang niet continue 120W trekken, maar dan nog kan het best zijn dat de sigarettenplug niet voldoende stevig is uitgevoerd om langdurig hogere stromen te leveren. Mooiste zou zijn om dat ding vast aan te sluiten (met een schakelaar), dus de plug verwijderen en direct met een zekering op de accu.
Nog mooier om er ook meteen een BP te monteren, dat voorkomt dat je de accu leegtrekt/sloopt als je dat ding een keer vergeet uit te zetten
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
wilko
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 11:50
Locatie: Emmen

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door wilko »

Charm schreef:
vr 03 sep 2021, 10:36
Voor onze Lacros fietsen gebruiken wij de MPT 7210A als lader. Die koop je voor een paar tientjes op Ali. Wij laden er twee e-bike accu's tegelijkertijd mee op. Je kunt er een HH-accu op aansluiten of zonnepanelen. Deze dc-dc converter is programmeerbaar.
Even voor de duidelijkheid: Heb je die er dan extra erbij voor het opladen van de fietsaccu's of zit er een extra uitgang op die je kunt instellen voor een hoge voltage. Voor het laden van de huishoud accu gebruik je 12 v neem ik aan?
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door CaradoT135 »

DJSmiley schreef:
di 07 sep 2021, 14:53
Dat is niet mijn voorkeur om door een sigarettenplug te jagen.
Die van mij ook niet, al dit soort aansluitingen heb ik de camper uitgedaan.
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door DJSmiley »

Dat ding kan als zonnepaneelregelaar gebruikt worden, maar ook als DC-DC

En dat is precies waar Charm m voor gebruikt. 12V in, 42V uit (of net wat je accuspanning is). Dat ding is daar een ideale oplossing voor. Eigenlijk is het een boost-converter met stroombegrenzing en in een mooie behuizing. En je kan m makkelijk instellen op de laadstroom die jouw accu's / BMS willen.

Voor een goede 40 euro zeker een hele goede optie om een Ebike te laden. Je moet 'm dus eenmalig instellen en dan klaar.

2 fietsen tegelijk kan ook, al zou ik m dan wel zo instellen dat ie niet meer stroom levert dan 1 fiets maximaal aan kan. Dus bij een normale 42V / 2A lader betekend dat dus 2 fietsen ieder met 1A. Zou je 'm op 4A laden dan kan het zijn dat dit niet goed gaat als er maar 1 fiets aan hangt (of 1 vol is).
Bij een fiets die optionele ook een krachtigere lader heeft kan dat natuurlijk wel, want dan weet je dat je binnen de grenzen van de accu/BMS blijft.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door tobe1966 »

CaradoT135 schreef:
DJSmiley schreef:
di 07 sep 2021, 14:53
Dat is niet mijn voorkeur om door een sigarettenplug te jagen.
Die van mij ook niet, al dit soort aansluitingen heb ik de camper uitgedaan.
Hoe zou de laptop opladen zonder walstroom? Een 220v omvormer?
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door CaradoT135 »

Nee, ik zou vanaf de accu kabels (gezekerd) gaan trekken met een accubewaking. Verwijder de plug van de 12 volt lader en sluit die op de accubewaking aan, eventueel met bv een Anderson stekker voor het gemakkelijk verwijderen van de lader.
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door DJSmiley »

Dan zou ik eerder XT30 of XT60 connectors gebruiken. Een Anderson vind ik, voor dat doel, wat lomp.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door tobe1966 »

Dus van Accu dikke draden naar zekering, hoeveel ampère?, Dikke draden naar accubewaker, welke?, Dikke draden naar connector en dan naar 12v 120w adapter zonder de sigarettenaansteker plug.
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Omvormer voor E-bikes



Bericht door Charm »

wilko schreef:
di 07 sep 2021, 15:03
Charm schreef:
vr 03 sep 2021, 10:36
Voor onze Lacros fietsen gebruiken wij de MPT 7210A als lader. Die koop je voor een paar tientjes op Ali. Wij laden er twee e-bike accu's tegelijkertijd mee op. Je kunt er een HH-accu op aansluiten of zonnepanelen. Deze dc-dc converter is programmeerbaar.
Even voor de duidelijkheid: Heb je die er dan extra erbij voor het opladen van de fietsaccu's of zit er een extra uitgang op die je kunt instellen voor een hoge voltage. Voor het laden van de huishoud accu gebruik je 12 v neem ik aan?
Hij wordt niet gebruikt voor het laden van de HH-accu. Ik bedoelde te zeggen dat ook de HH-accu als voeding kan worden gebruikt om de e-bike accu's op te laden. Zie verder de reactie van DJSmiley.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    bently
    Berichten: 2458
    Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
    Locatie: Wijlre

    Re: Omvormer voor E-bikes



    Bericht door bently »

    tobe1966 schreef:
    di 07 sep 2021, 14:14
    Niet voor mijn e-bike maar voor mijn laptop opzoek naar een omvormer, laptop oplader is 19,5 voor en 6 ampère, heb dus een omvormer nodig voor 120 Watt als ik het goed heb.

    Liefst meteen 12v omvormer naar 19,5v maar deze zijn er niet echt, althans geen 120 Watt. Of ze zijn zeer duur.

    Dan maar een 220v omvormer? Ik heb een 80Ah accu en hoef enkel de laptop maar op te laden, geen oven of koffiemachine.

    Iemand Tips welke betaalbare omvormer het best aan te schaffen?
    Tobe1966, je hebt een PB.
    Groeten, Henk Geurts

    Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

    http://mooimooimoi.blogspot.nl/

    http://mooimoimooi.blogspot.nl/
    Gebruikersavatar
    TestCase
    Berichten: 6051
    Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

    Re: Omvormer voor E-bikes



    Bericht door TestCase »

    Die MPT7210 zoals charm hierboven gebruikt voor zijn fietsaccu is uitermate geschikt. Spanning correct instellen en juiste plug aan knutselen.

    //Kees

    AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
    EuraMobil ProfilaRS 720EB
    wilko
    Berichten: 69
    Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 11:50
    Locatie: Emmen

    Re: Omvormer voor E-bikes



    Bericht door wilko »

    TestCase schreef:
    wo 08 sep 2021, 11:17
    Die MPT7210 zoals charm hierboven gebruikt voor zijn fietsaccu is uitermate geschikt. Spanning correct instellen en juiste plug aan knutselen.
    //Kees
    En is deze ook zo intelligent dat hij afschakeld bij te lage spanning, zodat je HH accu niet leeg getrokken wordt?
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Omvormer voor E-bikes



    Bericht door Charm »

    Jazeker!
    Update: Nee, zie toelichting verderop
    Laatst gewijzigd door Charm op ma 13 sep 2021, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Plaats reactie