Positie Cyrix en schema elektra

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Positie Cyrix en schema elektra



Bericht door JMD »

Goedenavond, ik heb mijn schema eind 2020 gemaakt. En nu ga ik weer beetje twijfelen... 🙈
Wat is het verschil tussen cyrix voorin (bij startaccu) of achterin (bij h.h.accu)?

Verder als er nog opmerkingen zijn op het schema, dan hoor ik dat graag! 😊

Grt JMD

Camper-Schema12v.jpg
Camper-Schema12v.jpg (80 KiB) 522 keer bekeken
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Positie Cyrix / schema electra



Bericht door JMD »

Nog een vraag erbij die me te binnen schoot...
Massa vanaf startaccu, maakt dat verschil uit voor of na de SmartShunt?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Positie Cyrix / schema electra



Bericht door Kroppie »

bij een shunt voor welke accu dan ook, een massa op de shunt aansluiten dus Niet op de accu, op de min van de accu zit dus ENKEL 1 deel van de shunt, op het andere deel van de shunt zitten dus ALLE andere min/massa aansluitingen, eigenlijk kipsimpel, want je wil alle verbruiken door de shunt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Positie Cyrix en schema elektra



Bericht door DJSmiley »

En als je het helemaal goed wilt doen, plaats nog een zekering tbv de kabel naar de acculader.

Als er nu een volle sluiting gebeurt in/bij je lader, dan loopt er, in theorie, 150A door die 6mm2, want die is alleen gezekerd door de 150A hoofdzekering

Opm: Ik neem aan dat de 1mm2 tussen de massa verdeelrail en de startaccu een foutje is en (ook) 35mm2 is?
En voor de compleetheid mist de voedingskabel van de smartshunt (Die standaard voorzien is van een eigen kleine glaszekering)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Positie Cyrix en schema elektra



Bericht door Kroppie »

JMD schreef:
di 17 aug 2021, 20:25
Goedenavond, ik heb mijn schema eind 2020 gemaakt. En nu ga ik weer beetje twijfelen... 🙈
Wat is het verschil tussen cyrix voorin (bij startaccu) of achterin (bij h.h.accu)?

Verder als er nog opmerkingen zijn op het schema, dan hoor ik dat graag! 😊

Grt JMD


Camper-Schema12v.jpg
en verschil?, ik zie enkel als verschil de plaats van de cyrix, ik zou hem plaatsen waar het jou het beste uitkomt met shunt, kabels en zekeringen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Positie Cyrix en schema elektra



Bericht door 309T16 »

Zit de startaccu onder de motorkap, dan beter in het woongedeelte. I.v.m. regen, pekel enz.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Positie Cyrix en schema elektra



Bericht door veetee »

DJSmiley schreef:
wo 18 aug 2021, 12:53
Opm: Ik neem aan dat de 1mm2 tussen de massa verdeelrail en de startaccu een foutje is en (ook) 35mm2 is?
Zo te zien is die 1 mm2 alleen om de Cyrix van massa te voorzien. En dan is dat genoeg. :wink:

N.B. De massa tussen de twee massaverdeelrails is niet gespecifiëerd, maar die zou ik (op z'n minst) hetzelfde nemen als de plus naar de plus-verdeelrail (10 mm2).
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Positie Cyrix en schema elektra



Bericht door JMD »

Bedankt allemaal voor de reacties. Even samenvattend: cyrix komt achterin bij de rest, Alle massa komt achter de shunt. Verder ga ik nog een extra zekering plaatsen tussen de lader, deze heeft wel eigen zekering en kabel wordt waarschijnlijk 10 mm2 (die heb ik nog liggen).
Die 1 mm2 is puur om Cyrix van massa te voorzien, dus voldoende dacht ik zo...
Inderdaad moet de voedingskabel voor de shunt er nog bij! Koppeling tussen massa verdelers inderdaad 10 mm2
Nogmaals hartelijk dank. Grt JMD

PS Ga morgen 'snel' nog e.e.a. (tijdelijk) aanleggen. Willen vrijdag voor het eerst op pad, en zouden grasg koelkast willen testen...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Positie Cyrix en schema elektra



Bericht door Kroppie »

goede reis en succes met de kk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Positie Cyrix en schema elektra



Bericht door mog56 »

En??? toch niet afgebrand?
Plaats reactie