Positie Cyrix en schema elektra
Positie Cyrix en schema elektra
Goedenavond, ik heb mijn schema eind 2020 gemaakt. En nu ga ik weer beetje twijfelen...
Wat is het verschil tussen cyrix voorin (bij startaccu) of achterin (bij h.h.accu)?
Verder als er nog opmerkingen zijn op het schema, dan hoor ik dat graag!
Grt JMD
Wat is het verschil tussen cyrix voorin (bij startaccu) of achterin (bij h.h.accu)?
Verder als er nog opmerkingen zijn op het schema, dan hoor ik dat graag!
Grt JMD
Re: Positie Cyrix / schema electra
Nog een vraag erbij die me te binnen schoot...
Massa vanaf startaccu, maakt dat verschil uit voor of na de SmartShunt?
Massa vanaf startaccu, maakt dat verschil uit voor of na de SmartShunt?
Re: Positie Cyrix / schema electra
bij een shunt voor welke accu dan ook, een massa op de shunt aansluiten dus Niet op de accu, op de min van de accu zit dus ENKEL 1 deel van de shunt, op het andere deel van de shunt zitten dus ALLE andere min/massa aansluitingen, eigenlijk kipsimpel, want je wil alle verbruiken door de shunt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Positie Cyrix en schema elektra
En als je het helemaal goed wilt doen, plaats nog een zekering tbv de kabel naar de acculader.
Als er nu een volle sluiting gebeurt in/bij je lader, dan loopt er, in theorie, 150A door die 6mm2, want die is alleen gezekerd door de 150A hoofdzekering
Opm: Ik neem aan dat de 1mm2 tussen de massa verdeelrail en de startaccu een foutje is en (ook) 35mm2 is?
En voor de compleetheid mist de voedingskabel van de smartshunt (Die standaard voorzien is van een eigen kleine glaszekering)
Als er nu een volle sluiting gebeurt in/bij je lader, dan loopt er, in theorie, 150A door die 6mm2, want die is alleen gezekerd door de 150A hoofdzekering
Opm: Ik neem aan dat de 1mm2 tussen de massa verdeelrail en de startaccu een foutje is en (ook) 35mm2 is?
En voor de compleetheid mist de voedingskabel van de smartshunt (Die standaard voorzien is van een eigen kleine glaszekering)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Positie Cyrix en schema elektra
en verschil?, ik zie enkel als verschil de plaats van de cyrix, ik zou hem plaatsen waar het jou het beste uitkomt met shunt, kabels en zekeringen.JMD schreef: ↑di 17 aug 2021, 20:25Goedenavond, ik heb mijn schema eind 2020 gemaakt. En nu ga ik weer beetje twijfelen...
Wat is het verschil tussen cyrix voorin (bij startaccu) of achterin (bij h.h.accu)?
Verder als er nog opmerkingen zijn op het schema, dan hoor ik dat graag!
Grt JMD
Camper-Schema12v.jpg
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Positie Cyrix en schema elektra
Zit de startaccu onder de motorkap, dan beter in het woongedeelte. I.v.m. regen, pekel enz.
Re: Positie Cyrix en schema elektra
Zo te zien is die 1 mm2 alleen om de Cyrix van massa te voorzien. En dan is dat genoeg.
N.B. De massa tussen de twee massaverdeelrails is niet gespecifiëerd, maar die zou ik (op z'n minst) hetzelfde nemen als de plus naar de plus-verdeelrail (10 mm2).
Re: Positie Cyrix en schema elektra
Bedankt allemaal voor de reacties. Even samenvattend: cyrix komt achterin bij de rest, Alle massa komt achter de shunt. Verder ga ik nog een extra zekering plaatsen tussen de lader, deze heeft wel eigen zekering en kabel wordt waarschijnlijk 10 mm2 (die heb ik nog liggen).
Die 1 mm2 is puur om Cyrix van massa te voorzien, dus voldoende dacht ik zo...
Inderdaad moet de voedingskabel voor de shunt er nog bij! Koppeling tussen massa verdelers inderdaad 10 mm2
Nogmaals hartelijk dank. Grt JMD
PS Ga morgen 'snel' nog e.e.a. (tijdelijk) aanleggen. Willen vrijdag voor het eerst op pad, en zouden grasg koelkast willen testen...
Die 1 mm2 is puur om Cyrix van massa te voorzien, dus voldoende dacht ik zo...
Inderdaad moet de voedingskabel voor de shunt er nog bij! Koppeling tussen massa verdelers inderdaad 10 mm2
Nogmaals hartelijk dank. Grt JMD
PS Ga morgen 'snel' nog e.e.a. (tijdelijk) aanleggen. Willen vrijdag voor het eerst op pad, en zouden grasg koelkast willen testen...
Re: Positie Cyrix en schema elektra
goede reis en succes met de kk.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything