12V valt uit tijdens het rijden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Chevronet »

Beste forumleden,

We zijn net terug van een vakantie in Denemarken, en in de laatste dagen hebben zich wat vreemde verschijnselen voorgedaan.
Het belangrijkste probleem is nu dat tijdens de terugreis een aantal keren de 12V-voorziening is uitgevallen, en ik kan dit niet verklaren of reproduceren.

Eerst maar even de configuratie...
Camper:
- Knaus R08 Sport Traveller 2006
- Fiat Ducato 244 2.3 JTD onderstel
Elektra:
- Calira EVS 30/20-DS/IU Elektroversorgung
- Calira / Knaus VB 06-1 Verteilerbox
- Calira / Knaus Bord Control 2004
Uitbreidingen:
- Steca PR 1010 solar charge controller
- Profitexx PIC-2000 omvormer (met ingebouwde 5A acculader)
Zowel de Steca als de Profitexx zitten rechtstreeks op de boordaccu aangesloten, deze kan dus door 3 apparaten worden geladen.

Het probleem zoals het zich nu voordoet:
Tijdens het rijden viel de koelkast op 12V uit, en bleek ook de waterpomp niet meer te werken, evenals de binnenverlichting - behalve de plafondlamp. Eigenlijk was dus alles uit wat via de hoofdschakelaar op de Bord Control kan worden geschakeld. Maar de Batteriewächter leek dit niet te hebben gedaan - het rode lampje Not Ein is niet aan geweest.
Na een paar keer de hoofdschakelaar op de Bord Control om te zetten bleek de waterpomp het ineens weer te doen, en de rest ook.
Hierna is nog een paar keer alles uitgevallen, toen we thuis aankwamen was het nog steeds uit. Maar na het een keer uit en aan zetten van de hoofdschakelaar onder de bank was alles weer aan.
Ik heb nu dus een niet-reproduceerbaar probleem - het enige wat ik kan doen om te proberen het te triggeren is een stuk gaan rijden en 'hopen' dat de zaak weer uitvalt, maar dit helpt niet echt in het foutzoeken.
Ik heb de kabels aan de EVS en de VB nagelopen, ook als ik ze draad voor draad beweeg kan ik geen reactie uitlokken.

Er is wel één en ander aan voorafgegaan, en ik neem een aantal zaken waar die bij mij vreemd overkomen. Wellicht is dit helemaal niet gerelateerd, maar misschien helpt het in de beeldvorming.

1. De avond voorafgaand aan het probleem heeft de Batteriewächter ingegrepen en alles behalve de plafondlamp uitgeschakeld, terwijl de camper al enkele uren aan de 230V-paal was verbonden. Na het resetten greep hij weer in. De controlelampjes van de accu's gaven aan dat beide accu's bijna leeg zouden zijn (3-4 lampjes aan van de 10). Het kwam mij vreemd over dat ook accu 1 zo laag stond, de parallelschakeling zou al bij 13.2 volt opgeheven moeten worden om de motoraccu te beschermen. Ik weet niet meer wat de LEDs voor lading en parallelschakeling op dat moment aangaven, en heb ook niet zelf de spanning gemeten. Ik heb toen alle verlichting uitgeschakeld, en de spanning begon na enige tijd weer op te lopen. Wat ik vreemd vond, is dat de EVS niet voelbaar warm was, terwijl ik zou verwachten dat die op topniveau zou draaien. Misschien was de Profitexx ook aan het laden op dat moment. De auto startte overigens normaal, de volgende ochtend.

2. Het is vreemd dat de accu's zo laag stonden, aangezien alleen koelkast, een aantal lampen en af en toe de waterpomp in bedrijf waren, en de camper 'aan de paal' stond. Wel was eerder op de dag de omvormer aangezet om iets op te laden, en deze was aan blijven staan toe de auto een paar uur geparkeerd stond met alleen de zonnepanelen als energiebron. De omvormer was nauwelijks belast, maar verbruikt misschien zelf ook de nodige energie. Wellicht is hierdoor de boordaccu extra ontladen.

3. Bij aankoop van de camper was de Steca ingesteld in SOC-modus (State of Charge), maar volgens de handleiding moet deze modus niet worden gebruikt als er verbruikers rechtstreeks aan de accu hangen (niet aan de Steca) of als er andere laadbronnen zijn. Ik heb deze daarom omgezet naar Voltage Control-modus, in overeenstemming met de handleiding. Dit is overigens al enkele maanden geleden.

4. Toen we de eerste keer met de camper weg wilden, werkte de koelkast ineens helemaal niet meer (230V of 12V). Uiteindelijk bleek dit te komen doordat ik de schakelaar van de waterpomp had uitgeschakeld omdat de auto een tijdje thuis stilstond. Ik kan niet verklaren waarom hier een afhankelijkheid is, dit zouden compleet gescheiden en apart afgezekerde circuits moeten zijn.

5. De spanning van accu 1 is niet altijd zichtbaar op de Bord Control. Dit lijkt af te hangen van de parallelschakeling. Toen de auto een tijdje zonder kabel achter het huis stond, was accu 1 niet uit te lezen. Bij het inpluggen van de 230V-kabel gingen meteen beide LEDs aan (lading en parallelschakeling), en was accu 1 wel uit te lezen. Nu zijn beide accu's vol, en na het verwijderen van de 230V-voeding blijven beide LEDs aan, en zijn beide accu's uit te lezen.

6. In de dagen voorafgaand aan de problemen hoorde ik af en toe ('s avonds) wat relais tikken onder de bank, waar de EVS en VB zitten. Soms 1 tik, maar ook regelmatig een tik die na 2-3 seconden werd gevolg door een andere - alsof iets inschakelde en meteen weer uit (of andersom). Eerder had ik dit gedrag niet opgemerkt.

7. De uitvoering van de elektra kan ik niet goed rijmen met de schema's van de diverse uitvoeringen van de camper. In de handleiding staat maar 1 versie van de Sport Traveller vermeld, maar die is in de VB lichter afgezekerd dan de mijne - wat dat betreft komen de schema's van de Sun Traveller meer overeen. Volgens mij geeft het schema van de Sport Traveller een VB 06 aan, en heb ik een VB 06-1.

8. De verbruikers van Stromkreis 1 en 2 zitten niet op de met * gemarkeerde aansluitingen maar op de parallelle aansluitingen, waarmee volgens mij de verbruikers wel zijn afgezekerd, maar de schakelaars voor de Stromkreise op de Bord Control geen functie meer hebben.

9. In de VB zit de Trumatic aangesloten op de zekering van de Batteriewächter - volgens de schema's is dit normaal. Er loopt een 3-aderige kabel met een gele markering van VB naar Trumatic. Maar er is nog een kabel, ook grijs met een gele markering maar 2-aderig, die aan de Batteriewächter-uitgang hangt. Hij lijkt origineel, behalve dat het laatste stukje met de stekkers er met krimpkousjes aan is gezet. De kabel loopt achter de badkamer weg, ik weet nog niet waar deze heen gaat.

Omdat de fouttoestand tijdens het rijden ontstaat zonder aanwijsbare elektrische aanleiding heb ik het vermoeden dat er een mechanische factor meespeelt - kan er een relais ongewenst gedrag vertonen door trillingen? Omdat bedienen van de hoofdschakelaar het probleem een tijdje verhelpt denk ik ook aan een relais-probleem - de inschakelpiek doet wellicht het relais sluiten waarna iets weer lostrilt? Zou het kunnen dat het aan laten staan van de omvormer een voorheen niet bestaande toestand heeft getriggerd?
Ik heb ook het vermoeden dat er met de parallelschakeling van de accu's iets niet helemaal goed verloopt, vanwege het tonen van een lage spanning op accu 1 toen de Batteriewächter ingreep, en het vaak niet tonen van de spanning op accu 1 in andere situaties.

Ook omdat het probleem niet eenvoudig te reproduceren is, is de hele installatie nu feitelijk onbetrouwbaar. Ik hoop dat iemand mij op het spoor naar een oplossing kan zetten.

Met vriendelijke groet,
Jan Tigchelaar
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Atoz »

3. Bij aankoop van de camper was de Steca ingesteld in SOC-modus (State of Charge), maar volgens de handleiding moet deze modus niet worden gebruikt als er verbruikers rechtstreeks aan de accu hangen (niet aan de Steca) of als er andere laadbronnen zijn. Ik heb deze daarom omgezet naar Voltage Control-modus, in overeenstemming met de handleiding. Dit is overigens al enkele maanden geleden.

het veranderen van de soc is niet de oorzaak van jouw problemen.
Verder zou ik de hoofdschakelaar(s)/relais durven te verdenken.
Niets is zo moeilijk als foutmeldingen die zich soms eens voordoen.

waar woon je ergens?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Chevronet »

Ik woon in Hengelo (Ov).

Nog een extra testje gedaan: als de koelkast op 12V actief is wordt deze uitgeschakeld met de hoofdschakelaar op de Bord Control.

De hoofdschakelaar onder de bank doet niets anders dan de negatieve pool onderbreken, en schakelt daarmee ook de hoofdverlichting uit. Dat is ander gedrag dan de fout die nu optreedt, dus ik denk niet dat het daarin zit. De hoofdschakelaar op de Bord Control doet wel min of meer hetzelfde als de foutsituatie. Wordt er een hoofd-relais bediend door deze schakelaar, en zou dat de storing kunnen geven? Ik heb de EVS niet opengemaakt...

De boordaccu is overigens een VMF 96151 Semi-Traction 140 Ah, en de EVS staat op 'Flüssig' ingesteld. Er is geen temperatuurvoeler voor de accu aanwezig. Dit lijkt allemaal normaal.
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door rhomodel »

Het lijkt erg op dat de spanning die de accu geeft te laag is waardoor veiligheid relais inschakelt, of ergens een slecht massa contact-kabelbreuk. Heb je al eens rechtstreeks aan de poelen van de HH accu gemeten wat de spanning over de polen is zonder belasting en wat die is met een matige belasting? Een andere mogelijkheid is dat de omvormer teveel stroom uit de accu heeft getrokken waardoor hij niet meer goed is: wat is het vermogen van de omvormer?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Digiwalker »

Ha, dit is een heerlijk probleem voor een elektrieker.
Maar ik vermoed een draadbreuk of een slecht contact op de calira.
Ik zou de calira eens nader bekijken op warmtesporen(bruine plekken) op de connectors. En vermoedelijk in de buurt van de koelkast aansluiting.
Ruiken kan ook een indicatie geven.
Succes

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Pebblesbert »

Mijn eerste verdenking zou het Calira EVS zijn. Ik zou controleren of die Calira EVS wel laadt wanneer aan de paal (of via de dynamo). Dit EVS is nu ook al weer 15 jaar oud en zou mogelijk (maar misschien niet!) de oorzaak kunnen zijn.

Ik heb enige tijd geleden - min of meer - hetzelfde probleem gehad met mijn Calira EVS (ik merkte vooral dat aan de paal niet werd geladen). Dit was toen echter al 20 jaar oud. Toevallig was ik in Zuid Duitsland en heeft Cabotron (Kaufbeuren) mijn EVS kunnen repareren.
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Chevronet »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb naar aanleiding hiervan een aantal zaken nagemeten.
- Boordaccu in rust, alle laders uit: spanning 13,6V, beide LEDs aan (laden boordaccu en parallelschakeling accu's).
- Inschakelen van een aantal verbruikers: spanning zakt naar 13,15V en de parallelschakeling wordt opgeheven, beide LEDs uit.
- Profitexx aankoppelen op 230V: geen merkbaar verschil, deze lijkt niet te laden.
- Calira inschakelen op 230V: spanning 14,3V, beide LEDs aan.
- Calira inschakelen op 12V met draaiende motor:
13,17 V met uitgeschakelde koelkast, beide LEDs aan.
12,8V met ingeschakelde koelkast, beide LEDs aan.
- Motoraccu in rust: 13,3V
- Motoraccu met Calira op 230V, parallelschakeling aan: 13,45V

Dit lijkt mij allemaal behoorlijk normaal gedrag, alleen apart dat de LED voor laden boordaccu aanblijft als er niet wordt geladen maar de spanning nog wel hoog is, en dat de parallel geschakelde motoraccu een lagere spanning aangeeft dan de boordaccu.
Als het werkt, lijkt het dus best goed te werken - alleen soms werkt het niet :|

Op de aansluitpunten van de VB zijn geen warmtesporen te vinden, er is ook niets te ruiken.
Binnenin de EVS (toch maar open gemaakt) ook geen bijzonderheden te zien, er zat alleen wel stof en prut in, dat ik met perslucht heb weggeblazen. De VB heb ik nog niet open gemaakt, dan moet ik alle losse draden afkoppelen...

De omvormer heeft een vermogen van 2000W (4000W piek) maar is in deze vakantie alleen gebruikt om een USB-lader te voeden, dat zal voor de accu toch niet echt belastend zijn. Het eigen verbruik van de omvormer zal meer zijn. Maar de accu lijkt verder nog in goede conditie.

Het getik dat ik af en toe hoorde tikken lijkt het hoofdrelais in de EVS te zijn, dat inschakelt als je er 230V op zet. Is er een reden voor dit relais om soms uit te schakelen? Het zou ook het andere relais kunnen zijn dat op de rechtopstaande print zit - maar ik weet niet wat dat doet.
Het is in elk geval niet het relais dat door de hoofschakelaar wordt bediend, dat geeft een veel harder geluid. Zou dit laatste relais kunnen haperen en de verbonden verbruikers ongewenst uitschakelen? Dat lijkt wel het meeste op de waargenomen uitval, omdat de 'Deckenleuchte' blijft werken.

Vreemd nieuw verschijnsel: de hoofdschakelaar onder de bank (op de minpool) schakelt niet meer uit. Een beetje apart, ik dacht dat dit een puur mechanische onderbreker was. Dit is verder niet bezwaarlijk maar wel vreemd.

En de Steca is nu in storing omdat ik deze een tijdje van de accu heb afgekoppeld. Waarschijnlijk herstelt dit zich wel weer als de zon er op komt.
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door travelscout »

Een niet aangesloten goede en volledig geladen loodaccu (dus in rust),
geeft pas na 24 uur een betrouwbare meetwaarde aan (afhankelijk van soort 12,6 tot 12,8V).
Laden op je dynamo dient 14,4V weer te geven (soms je huishoudaccu wat minder door spanningsverliezen).
12,8 tot 13,17V is hier dus te weinig.

1) Wat meet je voor laadspanning startaccu vanaf de dynamo zonder hoofdzekering tussen start- en huishoudaccu?
2) als je de verbindingen met zowel de Steca als de Profitexx los maakt (en de situatie herstelt naar de situatie af-fabriek), is het probleem dan verholpen?
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door kampo »

Is de massakabel tussen motorblok en paravan rot ?
Groeten Kampo
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Chevronet »

Naar aanleiding van de reacties verder gaan meten:
Ik meet geen weerstand tussen de minpool van de accu en een hijsoog aan het motorblok, ook niet bij het heen en weer bewegen van de massakabel, waar die onder de accu is vastgemaakt. De massa van het motorblok lijkt dus goed, althans bij stilstand.

De camper heeft de hele dag 'aan de paal' gestaan, de accu's zijn dus goed vol. Vóór het starten van de motor meet ik 12,8V op de aansteker, na het starten wordt dat ongeveer 14,8V, ook bij stationair lopen. Een beetje aan de hoge kant misschien, maar de dynamo doet in elk geval mee. Als ik de startaccu afkoppel van de Calira (9-polige stekker eruit) heeft dat geen merkbaar effect op de spanning.

Wat wel opvalt, als ik met draaiende motor de spanning van de startaccu op de stekker van de Calira meet, is er 13,95 volt van over (met de koelkast uitgeschakeld), en dat meet ik ook op de huishoudaccu. Vanwege de parallelschakeling is het niet zo verbazend dat ik hetzelfde meet, maar er lijkt dus wel wat verlies te zijn tussen accu 1 en de aansluiting op de Calira. De gemeten waarden zijn dan wel weer hoger dan wat ik eerder heb gemeten.

De hoofdschakelaar onder de bank doet het overigens weer...

De Steca was nog steeds in protest, volgens de foutcode was de spanning <10,5V terwijl ik >13V meet op de accu-aansluitingen van de Steca zelf. Na een power-on reset doet hij het weer normaal. Ik dacht overigens dat ik hem eerder van de accu had afgekoppeld maar dit bleek niet het geval - ik had alleen de minpool losgemaakt, maar hij blijkt ook massa via het zonnepaneel te krijgen. Voor de reset heb ik dus ook het zonnepaneel losgekoppeld, zodat ik ook een zelftest kon laten uitvoeren.

Helemaal afkoppelen van Steca en Profitexx heb ik nog niet gedaan, ik kan ook niet zien of daarmee het probleem is opgelost - omdat het probleem zich nu niet voordoet.
Intermittent faults zijn best interessant, maar wel heel lastig als je er mee te maken hebt :shock:

Ik heb nu beide accu's afgekoppeld om ze tot rust te laten komen, en zal morgen de spanning in rust meten.
Ik ben wel benieuwd wat de startaccu zal aangeven - de auto start altijd prima maar ik vind de startmotor toch niet heel enthousiast rondgaan. Misschien is dat normaal voor dit model, de garage heeft er ook niets over gezegd, maar het blijft mij opvallen dat het wat moeizaam klinkt.
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door cor heku »

Lijkt toch op een aarde probleem. mijn advies-- leg een extra aardekabel aan van blok naar startaccu(voor het startprobleem) en kijk alle andere aardkabelcontacten goed na, op corrosie en contactbevestiging.Meten is weten- meet het contact tussen/over de bevestigingskabel en de massa met de "pieper"(ohmmeter)
Moeilijk starten(langzaam rondgaan van de startmotor) wordt vaak veroorzaakt door slecht aardecontact of versleten koolborstels van de startmotor.
cor
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Chevronet »

Vanavond de spanning op beide accu's gemeten nadat ze een dag waren afgekoppeld.
- Startaccu: 13,06V
- Huishoudaccu: 13,37V

Ik ga een extra massastrip aanleggen tussen de motor en de carrosserie - er is wel verbinding maar ik weet niet hoe goed die nog is.

Maar ik zie niet hoe een matige massa op de motor het oorspronkelijke probleem van bijna volledige 12V-uitval in het campergedeelte tijdens het rijden kan verklaren...
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door bertt »

In mijn vorige camper, ook een Knaus 244,[dacht trouwens dat die allen een 2,8 hadden ipv de 2, 3 die jij meld, daar gaf de Calira ook soortgelijke problemen.
Deze laten repareren en daarna was het goed.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Chevronet »

Het is echt een 2.3...

Weet iemand of er in Oost-Nederland (of over de grens) een bedrijf is dat iets met zo'n Calira kan?
Ik ben wel benieuwd of ze op basis van deze 'vage klachten' iets kunnen repareren.

Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met dit bedrijf?
https://www.auto-elektrosalland.nl/cali ... reparatie/
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Plaats reactie