12V valt uit tijdens het rijden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door bertt »

Ik vind dit terug in mijn computer, ik denk dat ik hem daar heb laten repareren (via dealer toentertijd)

http://calira.de/2019/05/16/ladeautomat ... -24-ds-iu/

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door travelscout »

Afkoppelen van een accu is voor mij: alle pool verbindingen los, klaar voor transport.

Hoe kom je dan aan de volgende "spanning op beide accu's gemeten nadat ze een dag waren afgekoppeld".
- Startaccu: 13,06V
- Huishoudaccu: 13,37V

Dan is er iets mis gegaan met die accuus zelf.
Paul.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Digiwalker »

Wat ik in mijn active leven heb meegemaakt met relais:
In de gelijkspanning circuits geven kabels spoelen en condensatoren een tegen emk (elektromotorische kracht). Dit houdt in dat een gelijkstroom zijn onstaan wil tegenwerken. Vooral bij verbreken van de stroom. Hierdoor ontstaat een vonkbrug tussen de contacten totdat de spanning te laag wordt om de vonk in stand te houden (luchtvochtigheid)
Deze vonk heeft een temperatuur die hoog genoeg is om het contact te verbranden .
Aldus zullen relaiscontacten of aan elkaar branden of een dermate hoge weerstand krijgen dat het achterliggende circuit onvoldoende spanning krijg.

Oplossing:
Blusdioden aanbrengen over spoelen van de relais.

Mechanisch:
Contacten kunnen met heel fijn polijstpapier weer bruikbaar gemaakt worden.
Of: relais uitwisselen.

Controlle:
Zijn alle blusdioden nog functioneel?
Zijn de soldeerpunten nog functioneel.
(Slechte en los zittende soldeer verbindingen kenmerken zich aan een ring in het soldeer rond de stift.

Lucht slaat door bij ongeveer 30kV/cm, afhankelijk van vochtigheidsgraad, temperatuur, compositie etc.

Het is dus raadzaam om de calira te demonteren en de printplaat te contrleren op verdachte punten. Eventueel met een soldeerbout alles even weer hersolderen.

Mocht dit u te ver gaan kunt u in zaandam een ruil exemplaar bekomen.

Sterkte en suc6

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Digiwalker »

Correctie. Bedoelde dus https://www.wvopzeeland.nl/

Uit alkmaar

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Chevronet »

travelscout schreef:
do 19 aug 2021, 11:57
Afkoppelen van een accu is voor mij: alle pool verbindingen los, klaar voor transport.

Hoe kom je dan aan de volgende "spanning op beide accu's gemeten nadat ze een dag waren afgekoppeld".
- Startaccu: 13,06V
- Huishoudaccu: 13,37V

Dan is er iets mis gegaan met die accuus zelf.
Ik heb de minpolen afgekoppeld en ze ruim een dag laten staan.
Dan kan er geen stroom meer lopen, in mijn beleving is hij dan in rust.
Daarna gemeten, nog steeds met de minpool afgekoppeld, met het resultaat zoals vermeld.
Ik kan het mis hebben, maar is er een wezenlijk verschil met alles afkoppelen?
Het zijn verder heel gewone accu's...
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Chevronet »

Digiwalker schreef:
do 19 aug 2021, 13:46
...
Het is dus raadzaam om de calira te demonteren en de printplaat te contrleren op verdachte punten. Eventueel met een soldeerbout alles even weer hersolderen.
...
Dit zelf doen gaat voor mij te ver.
Het is nog niet duidelijk of er echt iets met de Calira is, maar een keer controleren is wel raadzaam gezien de reacties.
Ik kan hem opsturen naar Zaandam of een keer naar Lettele rijden, dat is maar een half uur vanaf hier.
Heeft er iemand ervaring met Auto Elektro Salland of Wagemans Wechselrichter Reparatur Service (zelfde bedrijf)?
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door travelscout »

Hoe dan ook is een loodaccu in rust - met een dergelijke hoge rust spanning - niet meer in orde.
Persoonlijk zou ik hem eens helemaal ontladen, weer opladen (met een lader die beslist in orde is) en vervolgens een capaciteit test laten ondergaan.
Dat laatste kan eventueel iedere accu boer voor je doen.

Indien verder ok, vervolgens enige tijd gebruiken zonder calira (dus alleen laden op zonnepanelen of dynamo) en dan weer eens meten.
Blijft alles daarna na 24 uur rust netjes 12,6 tot 12,8V, dan is er echt iets mis met die calira.
In dat geval zou ik zelf al snel kiezen voor het intern ontkoppelen van de laadfunctie en een moderne separate 230VAC-12VDC lader aanschaffen.
Mét voldoende laadstroom voor jouw accu('s).

Op die manier kost het meer tijd voor onderzoek maar blijven de kosten relatief laag.
Paul.
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Chevronet »

Een topic van een paar maanden geleden, maar helaas nog niet opgelost.
Inmiddels heb ik een extra massastrip van motor naar chassis geplaatst, dit heeft niet echt verschil gemaakt.

Aangezien de uitvalverschijnselen destijds begonnen met het inschakelen (en aan laten staan) van de Profitexx omvormer, heb ik gisteren tijdens een rit naar huis de omvormer ingeschakeld, zonder verdere belasting. Binnen korte tijd (minder dan een uur) sloeg de omvormer alarm, en was verder weer alles uitgevallen behalve de hoofdverlichting. De omvormer was niet warm. Volgens de Bord Control was de spanning op beide accu's laag, toch was de parallelschakeling nog intact. Exacte spanning hebben we tijdens het rijden niet gemeten. De Batteriewächter heeft niet ingegrepen, tenminste niet met een alarmsignaal. Na het uitschakelen van de omvormer was de spanning weer iets hoger, en trok langzaam bij, toch viel alles later weer uit. Meestal is uit- en inschakelen van de hoofdschakelaar voldoende om de zaak te resetten, maar nu heb ik de auto in foutstand geparkeerd. Misschien is er meer te controleren in deze stand, al weet ik even niet wat.

Nog steeds veel onduidelijkheid dus...
Kan de omvormer zoveel energie trekken dat de dynamo het niet meer bijhoudt? Dat lijkt toch heel onwaarschijnlijk...
Zou het verwijderen van de omvormer dan een oplossing kunnen zijn?
Zou de boordaccu misschien toch aan het overlijden zijn?
Waarom zou de Batteriewächter zich stilhouden?
Zou het zin hebben de Calira EVS door te laten meten in de auto?
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Chevronet »

travelscout schreef:
zo 22 aug 2021, 22:40
...
Persoonlijk zou ik hem eens helemaal ontladen, weer opladen (met een lader die beslist in orde is) en vervolgens een capaciteit test laten ondergaan.
...
Ik dacht dat je een loodaccu nooit helemaal mocht ontladen - een semi-tractie-accu mag toch ook niet verder dan 50-70% ontlading?
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door travelscout »

Een gewone loodaccu maximaal ontladen is tot 10,8V.
Verder ontladen kan vast wel maar dan ontstaat er onherstelbare schade.
In goed werkende installaties zijn daar beveiliging(-en) tegen aangebracht.


"Exacte spanning hebben we tijdens het rijden niet gemeten"

Dat leidt alleen maar af en tot ongelukken.
Meten bij een motor die stationair draait is meer dan genoeg (voorzorgsmaatregelen nemen in motor compartiment ter voorkoming van ongelukken).
Voor het stapsgewijs onderzoeken van de oorzaak, is meten en noteren beslist noodzakelijk (logboek).
Eerst zorgen dat de basis electro van je voertuig zelf (dus vóór een scheidingsrelais), 100% in orde is.
Vergewis je ervan dat er geen andere verbindingen bestaan, die een koppeling tussen beide accu´s realiseert.
Daarna idem tot en met scheidingsrelais, verwijder de hoofdzekering na het scheidingsrelais (in de calira?).
dan pas verder naar de volgende stap.
etc.

Een dynamo kan stroom leveren tot de waarde die erop vermeld is (modificaties van de dynamo uitgezonderd).
Overbelasting kan hooguit ontstaan door te weinig koeling (in zeer uitzonderlijke situaties).
Maar wel zal er eerder slijtage optreden (magnetisch veld borstels/lagers etc.).
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door hathi »

Ik heb zo hier en daar gelezen,maar geloof dat je zelf de beide accu,s om zeep geholpen hebt,door alles ( koelkast/ omvormer)……maar te willen gebruiken,op die 2 arme accu,s, eens houd het op :?:
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Atoz »

De goedkoopste manier om dit probleem op te lossen is wachten.
Wachten tot het zichzelf oplost.
Eventueel na enkele maanden het probleem hier terug aanhalen kan ook enig soelaas bieden.
Soms krijgen ook wij nieuwe ideeën zodat jij het zelf op!ossen kan.

Maar de meest aangewezen manier om jouw camper terug camper te maken is een technicus met verstand van elektriciteit.

Het is de zeep van Hathi waar je je bewust moet van zijn en zomaar wat nieuwe accu's kopen is heel dikwijls ook geen echte oplossing voor een elektriciteitsprobleem.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Chevronet »

hathi schreef:
wo 20 okt 2021, 11:43
Ik heb zo hier en daar gelezen,maar geloof dat je zelf de beide accu,s om zeep geholpen hebt,door alles ( koelkast/ omvormer)……maar te willen gebruiken,op die 2 arme accu,s, eens houd het op :?:
Ik weet natuurlijk niet wat er met de camper is gedaan vóórdat ik hem kocht (een maand of 8 geleden) en hoe lang deze accu's al mee gaan, maar zelf ben ik naar mijn mening netjes met de accu's omgegaan.
Tijdens het kamperen staan we altijd aan de kabel. Tijdens lange ritten gaat de koelkast aan op 12V, die dan door de dynamo wordt gevoed. De omvormer hebben we 1x een paar minuten gebruikt omdat de stroomvoorziening op de halve camping uitviel en de koffie er nog niet door was. Verder 1x tijdens het rijden de omvormer gebruikt om een mobiel apparaat bij te laden; toen is hij per ongeluk (onbelast) een paar uur aan blijven staan toen de camper geparkeerd stond zonder kabel, wel met de zon op het zonnepaneel. En dus om te testen de omvormer deze week een keer onbelast aangezet. Ik zie niet hoe ik dan de accu's om zeep zou hebben geholpen...
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door hathi »

Chevronet,….,als je het graag zelf wil uitproberen,wat ook het slimst is ,.begin dan hiermee ,..quote (Tijdens lange ritten gaat de koelkast aan op 12V, die dan door de dynamo wordt gevoed ),zet deze dan eens op gas,zodat je dynamo,ook de beide HH accu,s eens flink door kan laden, (je staat versteld,hoeveel je kk opslurpt). Verder de omvormer even,niet gebruiken,en kijk dan eens of het beter is ?
Hans
Plaats reactie