Vraagje 12V - 230V systeem

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Peter987
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 aug 2021, 22:06

Vraagje 12V - 230V systeem



Bericht door Peter987 »

Hoi,
Sinds kort een camper, een Burstner A573 (zie ook voorstelpagina).

Gekocht van een particulier die er niet zelf mee heeft gereden maar vanuit een erfenis heeft, dus geen nuttige gebruiksinfo kunnen krijgen. Wat wel is gezegd is dat de camper ca 2,5 jaar heeft stilgestaan.

De vragen:
- de 12v gaat niet direct aan, soms moet de switch een aantal keren worden omgezet voordat het lampje permanent brandt. Wat kan de oorzaak zijn? De omvormer klikt trouwens wel tijdens het in en uitschakelen van de 12v.

- is er een regulier stopcontact waar, als de camper niet is aangesloten op walstroom, 230v op staat? Nu is dat dus niet het geval. Omvormer gaar? Zie ik een schakelaar ergens over het hoofd?

- er zitten ook 3 Normstekkers in, is daar nog wat nuttigs mee te doen?

Tnx alvast!
Groet, Peter
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Vraagje 12v - 230v systeem



Bericht door Duco »

Standaard is een 230v stopcontact niet voorzien als je niet aan de walstroom staat. Je zult dan moeten investeren in een omvormer. Ben bang dat wat jij bedoelt de EBL is. Beide zijn op dit forum hele pagina‘s over volgeschreven. Wat je bedoelt met „normstekkers“ is me niet duidelijk.

De enige schakelaar bij ons met 12V erbij geschreven zit bij de koelkast die werkt alleen met draaiende motor en bedient een relais wat de koelkast van spanning voorziet.

Eerst beter wat foto‘s plaatsen bij je overige vragen. Met name om te zien hoe origineel de installatie is. Vaak is er in geknoeid en van alles bij aangeknoopt.

Dat een schakelaar niet goed werkt kan een los contact zijn, slechte massa of gewoon een vervuilde schakelaar. Hier kom je alleen achter door alle mogelijkheden uit te sluiten met een Multimeter.

Wij hebben een Bürstner van '94 en de techniek is vrij simpel maar voor de huidige tijd wel voor verbetering vatbaar. Hoe ver je hierin wilt gaan moet je zelf bepalen. Wel is het handig om van te voren een duidelijke wensenlijst te maken.

Wij hebben inmiddels zonnepanelen, lifepo4 accu, omvormer, laadbooster led-verlichting en usb laadpunten geïnstalleerd en net de 2e vakantie zonder paalstroom afgerond. De stroomkabel gaat al 2 jaar niet meer mee.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Vraagje 12v - 230v systeem



Bericht door rijschoollucassen »

Ik begrijp dat je zelf geen ervaring hebt met campers? Ga eens op zoek naar iemand (misschien via dit forum) die wat meer ervaring heeft. Hij/zij zal veel van de vragen kunnen beantwoorden. Twee jaar stilstaan betekent waarschijnlijk dat de huishoudaccu gaar is. Veel zaken zullen dan ook niet naar behoren werken.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Vraagje 12V - 230V systeem



Bericht door Jelle »

Hoi @Peter987

Misschien ook handig als je vermeld in welke plaats je woont, voor het geval iemand even bij je wil kijken.
Ja en foto's zijn best welkom. :thumbup:
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Peter987
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 aug 2021, 22:06

Re: Vraagje 12V - 230V systeem



Bericht door Peter987 »

Dank voor de eerste reacties. Eerst maar eens een nieuwe hh accu gescoord. Morgen die er even inzetten en dan maar eens verder kijken.
Peter987
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 aug 2021, 22:06

Re: Vraagje 12V - 230V systeem



Bericht door Peter987 »

Luitjes, ik heb nog steeds ruzie met het inschakelen van het 12v systeem. Als het schakelaatje bediend wordt klikt er in de EBL een relais, maar de boel schakelt niet in.
Het is een EBL99 van Schaudt. Kan het zijn dat de EBL aan een revisie toe is? Misschien schoonmaken?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraagje 12V - 230V systeem



Bericht door Kroppie »

alles kan maar haal er eerst iemand bij met verstand van zaken voor je de boel los gaat halen en opsturen, en het is niet zo,n gek idee om je woonplek te vermelden voor het geval iemand in de buurt woont en kan en wil helpen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter987
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 aug 2021, 22:06

Re: Vraagje 12V - 230V systeem



Bericht door Peter987 »

Ha Jos, dank voor de tip!

Ik woon in Ochten, vlak bij Tiel.

Groet, Peter
Plaats reactie