Truma Combi C3402 op timer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Truma Combi C3402 op timer



Bericht door Eric »

Beste mensen,

In de nieuwere campers zitten vaak truma combikachel/boilers die je op tijd aan of uit kan schakelen. Sommige zelfs met een app op afstand.

In onze camper van 2003 zit een truma combikachel/boiler C 3402 die bediend wordt door een welbekend paneel met 2 in elkaar draaiende schakelaars.

Het zou fijn/makkelijk zijn als ik die ook dmv een timer zou kunnen aan of uit schakelen. Ik weet dat er nog originele timers voor te krijgen zijn maar die zijn schrikbarend duur.

Ik heb dus geprobeerd of het werkt als ik tussen de plus draad die naar de truma gaat een 12V timer monteer. De timer schakeling werkt maar de truma valt bij het aangaan direct in storing. Zet ik de bediening uit en weer aan werkt het wel maar daar schiet ik dus niets mee op.

Ik vermoed dan ook dat de truma eerst voorzien moet zijn van spanning voordat je het paneel kan laten schakelen of hebben jullie hier omtrent misschien andere ideeën.

Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes Eric
Laatst gewijzigd door Eric op ma 09 aug 2021, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Truma Combi C3403 op timer



Bericht door javanes »

De C3402 heeft een constante 12V spanning. Dus er staat altijd spanning op.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma Combi C3403 op timer



Bericht door Arie55 »

denk wel dat er wat te prutsen is met onderstaand schema, waar je de timer optie in kan brengen. Ik denk aan een wissel contact relais die door tijd gestuurd wordt. Het wissel contact schakelt dan tussen (het originele) 4K99 weerstand en regelpotm. en een andere tijdgestuurde regelpotm.

Arie
Bijlagen
schemabedieningspaneel.jpg
schemabedieningspaneel.jpg (41.62 KiB) 552 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma Combi C3403 op timer



Bericht door Arie55 »

zoiets als dit
Bijlagen
schemabedieningspaneel.jpg
schemabedieningspaneel.jpg (45.15 KiB) 548 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Truma Combi C3402 op timer



Bericht door Eric »

Dankjewel Arie,

maar als het enkel aan te passen is op de print blijf ik er vanaf en laat ik het maar zo.

Dat is voor mij te hoog gegrepen en bovendien zijn de printen erg storingsgevoelig als ik het zo lees hier op het forum. Volgens mij zelfs ook moeilijk aan te komen.

Het betreft trouwens de Truma C3402 dus dat heb ik gelijk even aangepast.

Groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma Combi C3402 op timer



Bericht door Arie55 »

Je haalt een aantal dingen door elkaar. De print die jij bedoelt is die bij de boiler/kachel zit. Het bovenstaande schema is van het bedieningskastje waar je de boel aan/uit zet en temperaturen instelt. In het ongewijzigde schema zie je een stekker met gekleurde draden; die zit in de behuizing op de print die op de kachel/boiler zit.

Heb zelf het bedieningsdeel nog niet uit elkaar gehad (hetgeen vermoedelijk vele forumleden spijtig vinden). Enige wat in dit deel stuk zou kunnen gaan, is de instelpot. Die dingen zijn er niet voor gemaakt om vaak te verstellen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Truma Combi C3402 op timer



Bericht door Eric »

Hoi Arie,

Inderdaad haalde ik wat dingen door elkaar. Er staat zelfs een foto bij van de stekker en bediendeel, beetje dom. Hier en daar een draad onderbreken durf ik wel aan maar van printen blijf ik af.

Ons bediendeel is trouwens wat jonger en ziet er dus ook anders uit. Het schema zal waarschijnlijk hetzelfde zijn of misschien toch niet?

Even een gedachte, als ik het bediendeel zo instel zoals ik het bv 's morgens zou willen hebben. Verwarming op 4 en boiler op 60 graden en ik zou tussen de rode en blauwe draden beide een relais zetten wat ik met tijd kan schakelen zou dit dan ook werken of denk ik nu verkeerd?

Alvast bedankt voor je reactie, Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma Combi C3402 op timer



Bericht door Arie55 »

Heb geen idee of de twee verschillend zijn, hoewel de laatste nieuwe, al flink wat electronica behuist. Laat staan die wifi dingen met lcd schermen.

Je idee komt mij over als, het opstarten van de camper. Of dat zo werkt met een relais? Lijkt me in zekere zin een beetje link. Als het 's nacht koud wordt, wordt het ook echt koud binnen (denk aan de waterslot beveiliging). Dan floept dus ook de kachel niet even aan. Misschien weet je ergens een defecte regelding te regelen en kan je daarmee de boel reverse engineeren.

Heb een ander idee! 'S ochtends ga je uit bed, stel je de kachel in en kruipt terug het bed in. Je dommelt nog even weg en als je het tijd vindt worden, ga je uit bed in een voorverwarmde ruimte. Of je zet de kachel zo hoog dat je minder beddengoed nodig hebt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Truma Combi C3402 op timer



Bericht door Eric »

Hoi Arie,

Dankjewel weer. Die bediening van ons is een iets modernere uitvoering van je voorbeeld. Dus ook verden zonder snufjes zoals wifi.

Maar je hebt zeker een punt mbt het onder breken van de schakeldraden mocht het 's nachts kouder worden dan werkt het inderdaad niet. Had ik ook nog niet aan gedacht.

Je laatste idee is eigenlijk al zoals we het nu doen, alleen staat dan mijn vrouw even op daar zij toch altijd als eerste wakker is.

Morgen eerst maar eens een paar weken lekker weg en dan zullen we in de winter wel weer eens kijken wat we er eventueel mee gaan doen.

Dankjewel en groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Truma Combi C3402 op timer



Bericht door Marinus »

Zonder garantie:
Afstandsbediening - nachtverlaging Truma C3402.jpg
Afstandsbediening - nachtverlaging Truma C3402.jpg (159.67 KiB) 310 keer bekeken
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Truma Combi C3402 op timer



Bericht door Vopper »

Je kunt ook proberen om de bediening te verplaatsen, zodat je er vanuit je bed bij kunt, sommige campers hebben dit standaard, de temp.voeler zit vaak boven de deur.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma Combi C3402 op timer



Bericht door Arie55 »

Marinus schreef:
vr 13 aug 2021, 14:13
Zonder garantie:

Afstandsbediening - nachtverlaging Truma C3402
Die pennen 1 en 10 waar jij de extra weerstand 'inschakeld', zit die toevallig? daar waar ik het schakelbare instelpotmeter inschakel?

Hoe kom ik hierop; de weerstandswaarde is max. 5 + 4k99 is ong. 10k en de min. waarde ong. 5k. Afhankelijk van de instelde temperatuur zal dan met de extra weerstand de waarde ergens tussen de 4k5 en 8k3 liggen.
Wordt de extra weerstand parallel aan de NTC geschakeld zal die weerstand ook kleiner worden en dus de kachel opstarten.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Truma Combi C3402 op timer



Bericht door Kroppie »

zit er op zo,n truma niet gewoon een knoppie an/uit, en dan dat knoppie overbruggen met een tijdschakelaar?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Truma Combi C3402 op timer



Bericht door JPWGusta »

@Eric, bedoel je deze regelaar
Bijlagen
Regelaar-Truma-C3402.jpg
Regelaar-Truma-C3402.jpg (77.9 KiB) 218 keer bekeken
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Plaats reactie