Welke groepenkast heb ik nodig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Ruustig Aan »

Hallo!

Ik ben bezig met de elektra in onze camper, het hele 12v systeem is in orde en nu begin ik aan het 230v gedeelte. Ik wil een CEE invoer gaan maken aan de bus en deze direct naar een groepenkast om zo meerdere wandcontactdozen te maken, geen omvormer etc alleen 230v als we aan de paal staan.

Omdat er zoveel verschillende groepenkasten zijn vroeg ik me af, is dit de juiste? Kan ik deze kopen en heb ik dan een aardlek + zekering?

https://www.acculaders.nl/eaton-groepenkast-16a.html
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door DJSmiley »

Yep, aardlekautomaat = aardlekschakelaar en zekering in 1.

Prima keuze, en (persoonlijk) liever Eaton oid dan een kampeerwinkelhuismerk.

Heb zelf dezelfde automaat erin, alleen dan ook nog met een overspanningsbeveiliging. Gewoon voor het gevoel van extra zekerheid als er indirect iets gebeurd.

Ik was rond de 100 euro kwijt incl de overspanningsbeveiliging bij https://www.sandervunderink.nl/

Daar heb ik ook de stopcontacten vandaan (Ik heb alles van Gira in de bus)
Bijlagen
meterkast.JPG
meterkast.JPG (44.08 KiB) 1378 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door 309T16 »

Vind 16A een maatje te groot. 10A zou mijn voorkeur zijn. Kom nog weinig plaatsen tegen, die meer dan 10A leveren.
Kan aan ons campinggedrag liggen natuurlijk.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Arie55 »

Het spul wat je wil bestellen, is bij een installateur voor huis applicaties. Vandaar dat je daar ook een aardlek vindt. Die is niet functioneel in een camper. Een zekering is voldoende. Een overspannings bevelinging is m.i. ook niet nodig. Als je het echt veilig wil maken, zet dan een scheidingstransformator in, 230V in - 230V uit.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Camper-T »

Arie55 schreef:
wo 04 aug 2021, 15:32
Het spul wat je wil bestellen, is bij een installateur voor huis applicaties. Vandaar dat je daar ook een aardlek vindt. Die is niet functioneel in een camper. Een zekering is voldoende. Een overspannings bevelinging is m.i. ook niet nodig. Als je het echt veilig wil maken, zet dan een scheidingstransformator in, 230V in - 230V uit.

Arie
Een aardlekschakelaar is in mijn overtuiging de back-up voor als je geen (goede)aarde hebt. Zekerheid voor alles.
Wat is jouw filosofie om dit toch niet te doen?

En een overspanningsbeveiliging wordt als het goed is nooit aangesproken maar het kan en is ook zekerheid voor alles.
Stel er is een flinke piek door lokale blikseminslag, of een fout tijdens werk aan de walstroom als jij aangesloten bent.
Zie jij dit toch als onnodig?

Een scheidingstranformator is voor het geld en gewicht misschien minder populair.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door DJSmiley »

Scheidingstrafo is te lomp en duur. Dan kun je beter gewoon alles op de omvormer draaien. Bereik je hetzelfde.

Aardlek is, voor TS, zeker wel interessant. Hij wil de 230V alleen gebruiken als ie aan de paal zit. Dan is er dus geen scheiding tussen het net extern en in de bus. Dus hang je aan de prik, dan krijg je een beste opdonder. De aardlek in de paal moet dat voorkomen, maar, zeker in het buitenland, gok ik liever op een eigen aardlek dan eentje in de paal (Waarbij je maar moet hopen dat die er uberhaupt in zit en werkt)

De overspanningsbeveiliging idem. Ik heb meermalen campings gezien waarbij de elektra zacht gezegd niet super is. Naast een blikseminslag kan een zwevende nuldraad ook een hoop ellende geven. Mijn OSB voorkomt dat.
Tuurlijk, dat zijn geen normale scenario's maar voor de 35 euro gok ik het er liever niet op :)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Atoz »

Net zoals het christelijke geloof (en bij uitbreiding dus ook alle andere geloven!) Zijn er aanhangers en tegenstanders.
Onnodig om de ganse Welles en nietes te herschrijven.
Gewoon doen waar je je het beste bij voelt.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door PaulBng »

Ik heb recent ook een mini groepenkastje ingebouwd.

Eerst aardlek automaat, dan spannings/stroom begrenzer, dan een paar automaten.

Dat laatste is mss wat overdreven, maar gebruik het ook om delen uit te zetten.

Die spanning/stroom begrenzer test eerst de spanning voordat ie aangaat.
Die heb ik laatst nog moeten bijstellen, omdat ik op een camping 238v binnenkreeg. Kan net.
Indien ik teveel stroom gebruik, trip ie ook, zodat ik niet de campingbaas hoef op te zoeken....


Paul
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Wim Corduwener »

Voor zover ik weet zitten in de meeste fabriekscampers en caravans aardlekschakelaars ingebouwd. De meeste stroompalen leveren 6 tot 10 ampère, maar ik zou zelf wèl voor 16 ampère gaan en ook voor m’n bekabeling op 3x2,5mm² gebruiken.
[quote=DJSmiley post_id=2078221 time=1628084800 user_id=48252]
…gok ik liever op een eigen aardlek dan eentje in de paal (Waarbij je maar moet hopen dat die er uberhaupt in zit en werkt)…
[/quote]
Terecht! Lullig als op de camping overal het licht uitgaat omdat je geen aardlekschakelaar hebt en op de camping niet alles op orde is.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Arie55 »

@Camper-T
aarde naar wat? Een camper is een geheel elektrisch geïsoleerd ding. En ik heb geen filosofie voorwat dit betreft. Ik ga uit van technologie die mensen in de elektrotechniek bekwaam zijn, ontworpen hebben bij schepen die aan de wal liggen. Zelf heb ik geen scheidings trafo in gebruik, daarvoor sta ik te weinig aan de paal. Maar als ik er 1 vind die aan mijn vermogensvraag voldoet en de prijs is goed, dan installeer ik er 1. En het gewicht valt reuze mee, een kg of 5-10.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Camper-T »

Atoz schreef:
wo 04 aug 2021, 16:02
Net zoals het christelijke geloof (en bij uitbreiding dus ook alle andere geloven!) Zijn er aanhangers en tegenstanders.
Onnodig om de ganse Welles en nietes te herschrijven.
Gewoon doen waar je je het beste bij voelt.
Nou werd de NEN1010 vroeger inderdaad De Oranje Bijbel genoemd maar om veiligheidsvoorzieningen nou geloof te noemen vind ik lastig.
Je plaatst een aardlekschakelaar niet om je goed te voelen maar om een installatie veilig te maken, zo ook de overspanningsbeveiliging.
Herschrijven van welles en nietes kan ik begrijpen maar ik zie het meer als onderbouwing en bevestiging, voor de leken die ook meelezen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door PaulBng »

Wanneer op de hele camping het licht uitgaat, heeft de camping een groter/duurder probleem dan jij als eventuele veroorzaker hebt


Paul
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Atoz »

@camper-T
Bij mij staat hij er in, met volle overtuiging zelfs.
Maar als vaste Forumgebruiker ken je de eindeloze discussies over dit onderwerp toch al?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door PaulBng »

Aardlekschakelaar.

AARDlekschakelaar.

De naam...

Lijkt me een leuk experiment om bij vochtig weer een vlieger op te laten aan een koperdraad, en die koperdraad in één van de twee gaten van een stopcontact (sorry, WCD) te steken, en zien of het ding tript


Paul
Plaats reactie