Welke groepenkast heb ik nodig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door 309T16 »

PaulBng schreef:
wo 04 aug 2021, 19:19
Wanneer op de hele camping het licht uitgaat, heeft de camping een groter/duurder probleem dan jij als eventuele veroorzaker hebt Afbeelding


Paul
Daarom is het ook beter geen 16A te nemen :wink:
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Camper-T »

Atoz schreef:
wo 04 aug 2021, 19:27
@camper-T
Bij mij staat hij er in, met volle overtuiging zelfs.
Maar als vaste Forumgebruiker ken je de eindeloze discussies over dit onderwerp toch al?
Ik wilde beginnen over lek(fout)stromen die apparatuur beschadigen, collectieve massa’s die 230V gaan voeren, etc. maar misschien heb je gelijk.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door TestCase »

Arie55 schreef:Het spul wat je wil bestellen, is bij een installateur voor huis applicaties. Vandaar dat je daar ook een aardlek vindt. Die is niet functioneel in een camper. Een zekering is voldoende. Een overspannings bevelinging is m.i. ook niet nodig. Als je het echt veilig wil maken, zet dan een scheidingstransformator in, 230V in - 230V uit.

Arie
Let je even niet op beginnen ze weer over die 'aardlek'. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En Arie55, wanneer je een aardlek overbodig vindt vanwege isolatie camper is een scheidingstrafo net zo overbodig, beide beveiligen bij stroom door bijv. lichamen naar aarde, aardlek door meten en scheidingstrafo omdat dan de nul niet aan aarde zit. Consequent blijven aub?



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Kroppie »

als je iets overbodig vind gewoon weglaten dan, maar dan ook niet komen zeuren en klagen als er daardoor iets misging.

en om de prijs hoef je zuks niet overbodig te vinden

https://nl.aliexpress.com/item/40004310 ... 5091afa-20

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door PaulBng »

Is het niet vreemd dat dat ding een doorlaat richting heeft?


Paul
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door TestCase »

Apart, ook nog niet eerder gezien bij aardlek.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Ruustig Aan »

Bedankt voor alle reacties. Ik ga diegene bestellen die ik in mijn post benoem.

Ik kan weer verder :cheers:
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door amigob2 »

Aardlek kan wel werken in een camper maar zoals Arie55 aangeeft moet je wel een geleider hebben waar de lekstroom door kan vloeien.
Om een aardlek te laten werken zul je dus in je camper alle metaal delen die je kunt aan raken moeten aarden naar de aarddraad van de aansluiting van de camping aansluiting, in de camper zie ik niet echt een toegevoegde waarde.
Er is wel een ander situatie waar een aardlek bij helpt, als 1 van de twee 220v ( L/N ) een kortsluiting maken met de carrosserie ( is ook een gevaarlijke situatie bij bv instappen ), maar om de aardlek te laten werken moet de paal aarde aan de bus carrosserie vast zitten.

Een aardlek meet het verschil tussen de ingaande stroom en de uitgaande stroom ( L/N). Als dat verschil te groot wordt schakkeld die uit. Maar als je volledig geïsoleerd bent wat je in een camper nog al gauw bent, zal er nooit een verschil zijn, maar dan loop je dus ook geen gevaar.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Kroppie »

maar als de camper aan een paal hangt en jij zit op een of andere manier tussen die fase (b.v.door een sluiting tussen fase van de paal en een camperdeel) en de gewone aarde(b.v. bij instappen), dan heb je zonder aardlek toch een groter probleem dan met

en wat kost, weegt, en ruimtebehoevend is nu zo,n dingetje

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door PaulBng »

@Testcase Zou voor mij een reden zijn die te laten liggen.
Ik vind 'm ook te goedkoop....


Paul
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Kroppie »

er zijn ook duurdere hoor, zelfs bij alie :-B

en als het in china werkt, zal het hier in de camper ook wel werken, bij mij in de groepkast in de schuur thuis wel tenminste, een 10 watt (7of 8 watt had ik niet) lamp tussen fase en aarde en plof uit

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Arie55 »

en je vind het niet vreemd dat er bij "nominale spanningen" een reeks met stroom sterkten noemen?
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Kroppie »

advertentie goed lezen!!, EN begrijpen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke groepenkast heb ik nodig?



Bericht door Atoz »

Rustig en verdraagzaam blijven is de boodschap
Door die aardlek of verliesstroomschakelaar zijn al enkele vriendschappen gesneuveld in het verleden....

Maar je kunt natuurlijk nog altijd je camper zijn elektrische installatie aanpassen naar het land waar je bent. Gewoon aan de grensovergang het elektrisch reglement van het te betreden land toepassen.
Of als hij op een veer staat aan de ondergrond waarop je staat.

Jaren geleden, toen ik een nieuwe stacaravan kocht, een maandenlange discussie gehad met de verkoper omdat ik vond dat een in België verkochte caravan ook conform de Belgische wetgeving diende te zijn.
Er werd enkelfazig afgezekerd in plaats van dubbelzijdig, wat in België dus wel moet, maar blijkbaar niet in Frankrijk.... Waar de productie plaats vond.
Lang verhaal in het kort.... Ik heb het opgegeven.
Want ook dat is Europa.... Zelfs op elektrische veiligheid heeft elk land zijn eigen normen en regeltjes.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie