Welke laadregelaar aan het zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
boxmaxim
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 16:00

Welke laadregelaar aan het zonnepaneel?



Bericht door boxmaxim »

hallo,

Ik heb heel het forum al doorzocht en niets heeft me verder geholpen.
Ik ben in bezit van een zonnepaneel en nu vraag ik mij af welke laadregelaar ik er het best op aansluit. ik zou graag voor een victron gaan.

De specs van mijn zonnepaneel zijn:
PMp : 220w
Vmp : 29.84V
Imp : 7.44A
Voc : 37.20V
Isc : 7.96A
Vmax : 1000V

Alvast bedankt voor het antwoord.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: welke laadregelaar



Bericht door DJSmiley »

220Wp = bij benadering 220/12 = 18 ampere

Ik ga even van een 12V systeem uit

Dus met een 20A laadregelaar zit je meer dan voldoende.

Een paneel zal nooit die 220Wp halen, op een vlakke ligging moet je 80-85% rekenen van het vermogen.
Ook is de accu meestal iets hoger dan 12V, dus zal de stroom lager zijn.

Netto verwacht ik dat je met dat paneel niet veel meer gaat zien dan 12-14A, dus je zou ook nog prima met de 15A versie af kunnen.
(220Wp / 13V x 80% = 13.5A)

Maar goed, de 20A geeft je wel wat marge als je ooit het paneel gaat vervangen door een betere en persoonlijk vind ik het voor de levensduur beter om een apparaat minder zwaar te belasten. (= ook minder warmteontwikkeling)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: welke laadregelaar



Bericht door veetee »

Volgens het datasheet van Victron zou je met een MPPT 75/15 of MPPT 100/15 toekunnen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: welke laadregelaar



Bericht door Kroppie »

laden van een accu gebeurt met +14 volt , dus laadstroom is Wp gedeeld door 14, plat op dak levert een paneel max 80%, 80%van 220Wp is 176Wp
dat gedeeld door 14, geeft max 12 a 13 ampere laadstroom, dat kan een victron 75/15 makkelijk aan, ook de max spanning van 75 volt is bij het genoemde paneel geen probleem.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
boxmaxim
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 16:00

Re: welke laadregelaar



Bericht door boxmaxim »

dan ga ik de victron 75/15 aanschaffen.

Bedankt voor de snelle reacties
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: welke laadregelaar



Bericht door 309T16 »

Ga dan voor eentje met ingebouwde Bluetooth. De smart uitvoering. Kan je hem met de telefoon configureren en monitoren.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: welke laadregelaar



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: welke laadregelaar



Bericht door JoopBrekken »

19€ goedkoper, gratis verzonden.

https://www.bluepowershop.nl/victron-sm ... T8QAvD_BwE

Werkt niet op 1 paneel met 36 cellen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: welke laadregelaar



Bericht door Kroppie »

Vmp is 29,8.volt , Voc is 37,2 volt, 1 cel levert onbelast +-0,5 volt dus paneel TS zal meer dan 36 cellen tellen [72].

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 03 aug 2021, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: welke laadregelaar



Bericht door Camper-T »

boxmaxim schreef:
di 03 aug 2021, 12:44
dan ga ik de victron 75/15 aanschaffen.

Bedankt voor de snelle reacties
Als gezegd en geadviseerd: neem de Smart versie van de laadregeler, die kun je direct met Bluetooth inregelen. (wel de jumper verwijderen)
Bestel er eventueel ook de kabelklemmen strip/afdekking bij, daarmee zet je alles goed en netjes beschermd vast: https://stroomwinkel.nl/victron-mppt-wi ... 10-15.html

Heb je langere kabels vanaf de laadregelaar naar de accu dan kun je enige spanningsverliezen hebben waardoor de accu netto minder laadspanning krijgt dan in de laadregelaar ingesteld. Dit los je op met de goed betaalbare Smart Battery Sense welke je direct op de accu zet: https://stroomwinkel.nl/victron-smart-b ... t-10m.html
Als je deze ook in de Victron app aanmeldt en koppelt met de laadregelaar dan krijgt deze de netto aangeboden spanning op de accu door en kan die eventueel bijstellen. Ook de temperatuur van de accu wordt met deze Smart Battery Sense doorgegeven wat soms van belang kan zijn.
Het is geen must maar voor het kleine bedrag misschien een handige optie.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: welke laadregelaar



Bericht door Stieneke en Donald »

Werkt niet op een paneel met 36 cellen?
Deze lader heb ik ook en met BT en werkt gewoon op mijn paneel met 36 cellen.
Ik snap niet waarom het niet zou werken.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: welke laadregelaar



Bericht door Kroppie »

victron houdt van zekerheid en geeft aan dat er een spanningsverschil van minstens 5 volt tussen accuspanning en paneelspanning voor de regelaar nodig is om optimaal te kunnen werken, en 36 cellen is met gemiddeld 18-19 volt Vmp aan de kritische kant, maar een paneel met wat hogere celspanning (0,55V i.p.v. 0,45V b.v.) zal dan precies goed zitten, vandaar.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 03 aug 2021, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: welke laadregelaar



Bericht door Stieneke en Donald »

Dus een paneel met 36 cellen werkt gewoon! Punt! :mrgreen:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: welke laadregelaar



Bericht door Kroppie »

korrectie, mits de celspanning wat hoger is dan gemiddeld, en victron neemt geen risico en waarschuwt want er zijn ook goede cellen met een wat lagere spanning, prima toch.

en gewaarschuwd telt voor 2!

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 03 aug 2021, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie