Welk amperage hoofdzekering vanaf huishoudaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Mein
Berichten: 40
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 23:25

Welk amperage hoofdzekering vanaf huishoudaccu?



Bericht door Mein »

Dag Allen.

Een vraagje voor de zekerheid. :D
Voor de bepaling van het amperage van de hoofdzekering tussen huishoudaccu en de busbar naar de zekeringkast en verbruikers als lampjes, snap ik dat je wattages optelt en deelt door 12 voor het amperage.

Maar wat voor verbruikers die opstarten? Reken je dan met de optelsom van het nominale amperage of met de af-fabriek gezekerde waarde van de verbruikers? Waarbij de zekering wel zo zwaar gekozen wordt om de hoogste startstroom te kunnen verwerken.

Bijvoorbeeld mijn cfx 40 koelbox is af-fabriek gezekerd met 15 ampère. Het nominale verbruik is 7 ampère.
De standkachel is afgezekerd met 25 ampère maar gebruikt nominaal 2,5 ampère.
In hoeverre hou je rekening met de opstart stromen van diverse als de hoofdzekering?
Uitgaand van de 2 voorbeeld verbruikers zou ik rekening houdend met een opstartstroom voor de standkachel het totaal dan kunnen afzekeren met 25 ampère?

Groet, Mein.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Amperage hoofdzekering vanaf huishoudaccu.



Bericht door Kroppie »

meestal bij apparaten waar motoren in zitten , zoals compressorkoelkasten, kachels, ventilatoren
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Mein
Berichten: 40
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 23:25

Re: Amperage hoofdzekering vanaf huishoudaccu.



Bericht door Mein »

Dag kroppige,
Ik snap welke apparaten een opstart gebruiken. Maar de vraag is hoe deze te verwerken naar het benodigde amperage voor de hoofdzekering direct na de huishoudaccu en tussen de busbar.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Amperage hoofdzekering vanaf huishoudaccu.



Bericht door veetee »

Mijn logica zou zeggen, als je niet alles tegelijkertijd opstart, de zekering iets hoger dan de hoogste opstartstroom nemen.
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Amperage hoofdzekering vanaf huishoudaccu.



Bericht door freddorr »

Ik denk dat je van een verkeerd uitgangspunt uit gaat. Waarom zeker je eigenlijk? Dat is toch om te voorkomen dat je bedrading bij een te hoge stroom te wam wordt en bijvoorbeeld de isolatie smelt waardoor kortsluiting ontstaat.

De eerste vraag die je moet stellen is: hoe veel ampere kan ik zonder risico van oververhitting van de bekabeling van de HH accu vragen. Dat is dan de maximale waarde die de "hoofdzekering" moet hebben. Als je dan vervolgens de apparaten of groepen van gebruikers zoals lampen apart zekert met de daarvoor uitgerekende of gegeven waarde zit je altijd goed.

Het moge duidelijk zijn dat de optelsom vn gebruikers nooit een hogere waarde mag krijgen dn die van de "hoofdzekering".
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Amperage hoofdzekering vanaf huishoudaccu.



Bericht door Kroppie »

de opstartstroom is weliswaar veel hoger dan de normale verbruiksstroom, maar ook zeer kortstondig daar zal een normaal bemeten kabel niet extra veel warmer van worden, de extra dikte die vaak gegeven word voor opstarten is meestal in cominatie met een bepaalde lengte en bedoeld om een te grote spanningsval door de hoge opstartstroom te voorkomen
zekering bepalen door wat de KABEL max mag hebben.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper-T
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Amperage hoofdzekering vanaf huishoudaccu.



Bericht door Camper-T »

Misschien een verkeerde indruk van TS zijn situatie; maar als je individuele verbruikers al apart (via het 12V verdeelblok) zijn gezekerd dan kun je de hoofdzekering vanaf de HH accu toch bepalen door de maximale stroom die deze accu veilig kan leveren over de dikte van de aangesloten bekabeling?

Stel, je hebt een accu die 100A continue kan leveren en deze is met 50mm2 kabel van 1 meter lang verbonden aan het 12V verdeelblok met zekeringen voor alle verbuikers. De dikte en lengte van de 50mm2 kabel kan 100A hebben dus kun je een 100A hoofdzekering plaatsen. De losse kleinere zekeringen in het verdeelblok beveiligen op hun beurt de verbuikers met dunnere afgaande kabels.

Dat bepaalde apparaten een flink hogere zekeringwaarde hebben dan hun nominale verbruiksstroom zal als eerder aangegeven met de opstart- c.q. piekstromen te maken hebben. Dit zal de fabrikant zo gekozen en in de gebruiksaanwijzing vermeld hebben, waardoor je er gevoeglijk van uit mag gaan dat dit ook veilig is.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Mein
Berichten: 40
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 23:25

Re: Amperage hoofdzekering vanaf huishoudaccu.



Bericht door Mein »

U heeft gelijk CamperT.
Als ik in dit geval de maximale zekeringswaarde van de kabel en het zekeringsblok aan hou blijf ik makkelijk binnen alle normen inclusief de opstart-stromen. Zelfs als koelbox en kachel tegelijk zouden aanslaan.
Ik maak graag moeilijk wat makkelijk kan. :yawn: :bang:
Dank weer!
Plaats reactie