Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mishendr
Berichten: 94
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door mishendr »

Heren, dames,

Graag maak ik gebruik van jullie kennis. Ik heb namelijk een lastig en groot probleem met het opladen van onze LIONTRON LiFePO4 150A hh accu, via mijn Votronic Triple VBCS 30/45/350. Ik heb het volgens schema van Votronic aangesloten met een extra omschakelrelais bij de EBL (is alleen om spanning goed weer te geven, begreep ik van Votronic).

Ik heb nu een groot probleem met opladen tijdens rijden (de manier de meest belangrijk is omdat dat lekker vlot gaat en los-staan garandeert). Wat goed werkt, is solar laden, 230V (mains) laden, en tijdens rijden op peil houden met lage laadstromen. Alleen als de laad stroom boven pm 40A uitkomt (wat alleen gebeurt als de motor draait, hh accu <90% dan levert de VBCS de volle 45A), klapt de 60A automatische zekering eruit. Opladen via mains gaat met pm 30A, en solar zit daar nog onder, en gaat via zelfde zekering, en dus zonder problemen. Ik heb de zekering al vervangen, maar ook die klapt bij motor-laden (en dus 40-45A) er weer uit. De laadstroom kan ik continue via de app van de LIONTRON in de gaten houden, en zie geen hogere waarde dan pm 43A.

Heb ik nou echt het ongeluk 2 rotte zekeringen te hebben, die allebei te laag al eruit klappen, of toch wat anders? Ik heb ze via Amazon gekocht, dus geen Ali, al weet je dat tegenwoordig ook niet meer. Een kortsluiting lijkt mij ook niet, want dat zou toch ook bij de andere vormen van laden moeten gebeuren?

Kabels zijn volgens specificatie van Votronic of zelfs over gedimensioneerd, en worden ook niet warm.

Waar zouden jullie zoeken? Massa? Toch nóg een andere zekering? Doorslaan kabels?

Alvast dank voor jullie overpeinzingen. Groeten vanuit Zweden (waar ik nu iedere keer de VBCS moet herstarten door de solar af te koppelen, accu zekeringen los, accu weer vast, solar weer vast, pfff).
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door DJSmiley »

Welke zekering?

Die automatische thermische zekeringen (zwart met rood hendeltje) zijn crap. Amazon zegt weinig, genoeg verkopers die via amazon dezelfde ali meuk verkopen (alleen dan tegen een hoge prijs).

Van die thermische dingen kan ik goed voorstellen dat ze icm trillingen spontaan trippen en onnauwkeurig zijn kwa uitschakelstroom.

Bij een Eaton/Busmann/Bluesea zit je goed, maar dat budgetspul gebruik ik niet. Zie ook het nut niet, kan alleen maar storingen geven. Een zekering is een last-resort beveiliging voor je kabels.
Als die er telkens uit gaat is er wel echt iets mis. Zo’n resetbaar ding hoort naar mijn mening niet op die plek.

Als je een amperemeter/tang hebt dan eerst meten of de stroom echt hoog is en de zekering terecht tript maar ik gok op een brakke resettable ding

Die vervangen door een normale goede midi zekering (nadat je gemeten hebt uiteraard) lijkt mij de beste oplossing. (Bij voorkeur een LittleFuse, dat zijn kwalitatief hoogwaardige zekeringen)

MEGA zekering kan ook, maar gezien jouw regelaar hoeft dat niet. (MEGA kan zwaardere zekeringen aan, midi loopt tot 80-100A ofzo), maar in dit geval is een 60A zekering een prima keuze
Bijlagen
midizekering.JPG
midizekering.JPG (41.43 KiB) 463 keer bekeken
automatische_zekeringhouder_150_ampere.jpg
automatische_zekeringhouder_150_ampere.jpg (71.82 KiB) 463 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DJSmiley op di 03 aug 2021, 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door Kroppie »

foutje :bang:

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 03 aug 2021, 9:51, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door Kroppie »

mee eens,eerst meten wat er werkelijk aan stroom loopt en dan als dat goed is, eens proberen met een gewone eventueel iets zwaardere echte [mega]zekering.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
mishendr
Berichten: 94
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door mishendr »

(Vaste)heren,

Dank voor jullie reacties, mooi hoe snel je aan de andere kant van de wereld (Zweden 🤣) op hulp kan rekenen!

Meten ben ik helemaal voor, heb echter alleen een standaard multimeter mee, en wil daar niet 60A doorheen jagen… stroomtang zou idd mooiste zijn. Ik heb gelukkig midi zekeringhouder bij mij, zal die er tussen zetten (was ook mijn plan) en kijken of die “ploft”. Liever meten, maar is dus nu even geen optie. De meting die ik kan doen, is de app van Liontron die de amperages aangeven die erin gaan.

Ik heb mijn omvormer met een 200A automatische zekering, en die gaat prima, al rijdt ik dan inderdaad niet. De 80A die de startaccu beveiligt is ook automatisch en werkt wel ok. Wellicht dat ik daar geluk mee heb.

Ik ga stap 1 doen, en houdt jullie op de hoogte. Hej hej!
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
Gebruikersavatar
mishendr
Berichten: 94
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door mishendr »

DJSmiley schreef:
di 03 aug 2021, 9:46
Welke zekering?

Die automatische thermische zekeringen (zwart met rood hendeltje) zijn crap. Amazon zegt weinig, genoeg verkopers die via amazon dezelfde ali meuk verkopen (alleen dan tegen een hoge prijs).

Van die thermische dingen kan ik goed voorstellen dat ze icm trillingen spontaan trippen en onnauwkeurig zijn kwa uitschakelstroom.

….
Yep, exact die dus…
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
Gebruikersavatar
mishendr
Berichten: 94
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door mishendr »

Ok, een update.

Na 3 dagen heel Zweden vervloekt te hebben en iedereen die er woont, omdat ik mijn dop 10 kwijt was, vond ik die gelukkig weer, en natuurlijk op de plek waar ik m neergelegd had…. :bang: :bang:

Dus, automatische 60A eruit, midi 60A erin, en toen accu even goed leeg trekken en rit aanvangen. Keurig van 75-100% in een klein half uurtje bij 43A.

Dus die crappy automatische Ali gaat heel snel het ronde archief in. Gelukkig kan ik de 2e nog heel lang retour sturen, groot voordeel van Amazon, dus komt thuis wel.

Dus, blij, en een wijze les vwb die units. Niet doen.

Nu genieten van airfryer friet en toast, nespresso en kokend water. En volgende dag weer volpompen tijdens het rijden! 👍🏼👍🏼

Dank voor meedenken, op naar het koelkast project (op overschot solar 12V).
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door DJSmiley »

Mooie update, met gerust gevoel weer verder toeren!

Zou wel dat 80a exemplaar bij je startaccu ook wisselen zodra je thuis bent, je hebt de betrouwbaarheid gezien van die krengne
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door Atoz »

Ach het overkomt me ook wel eens, en met grote zekerheid ook bij anderen, je koopt wat in de veronderstelling dat het de oplossing is en door het gebruik ervan krijg je een probleem :bang:

Maar dat heb ik ondertussen ook al ervaren met producten die ik hier rondom onze woonplaats aankocht.
En neen ik bedoelde niet op Action....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
mishendr
Berichten: 94
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door mishendr »

DJSmiley schreef:
ma 09 aug 2021, 18:43
Mooie update, met gerust gevoel weer verder toeren!

Zou wel dat 80a exemplaar bij je startaccu ook wisselen zodra je thuis bent, je hebt de betrouwbaarheid gezien van die krengne
:thumbup: Inderdaad. De 200A op de inverter vind ik wel handig, want die wil ik altijd helemaal afkoppelen als ik die niet gebruik. Zou wellicht ook met een werkschakelaar kunnen, die wil ik ook nog voor de solar inbouwen.
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
Gebruikersavatar
mishendr
Berichten: 94
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door mishendr »

Ik heb nog een vraag aan de Votronic VBCS bezitters (die ik hier ook voorbij zag komen), want Votronic zelf reageert helaas heel slecht op vragen (zeg maar gerust; niet). Ik heb nu 300Wp zonnepanelen aan de VBCS 30/34/350 hangen, en officieel Max 350Wp. Kan je er zonder schade bijvoorbeeld 500Wp aan hangen, en hij gebruikt maar Max 350, of is dat funest voor de VBCS?

Want in de praktijk zal je nooit die 350Wp halen, en als ik er een paneel bij wil liggen, wil ik zoveel mogelijk richting de maximale capaciteit, door bijvoorbeeld 150Wp erbij te leggen en als je al 80% uit je panelen onder ideale omstandigheden kan halen, dan kom je aardig op 350Wp uit. Als de VBCS maar niet kapot gaat op piekmomenten er er toch meer dan 350Wp op de solar ingang komt.

Normale huis-omvormers doe je het juist zo, je hangt er eigenlijk teveel Wp aan, omdat de praktijk altijd lager uitvalt, en de omvormer “negeert” het eventuele teveel aan vermogen op piekmomenten.

Your thoughts please…
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door Kroppie »

ervaring is de beste leermeester in deze net als met de zekering.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door Metor »

In de winter of in het noorden bij laagstaande zon kun je een extra 150Wp paneel erg goed gebruiken.
in de zomer of in Spanje bij hoogstaande zon is het niet nodig en misschien zelf schadelijk voor de Votronic. Of de Votronic het teveel aan vermogen af clipt zoals b.v. een Victron doet weet ik niet, zolang onbekend zou het risico niet nemen.
Je was toch al van plan om er schakelaars tussen te zetten, is dat geen tijdelijke oplossing? Of gewoon afkoppelen op het moment dat je teveel zonne energie hebt?
Gebruikersavatar
mishendr
Berichten: 94
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

Re: Votronic VBCS 60A zekering klapt eruit



Bericht door mishendr »

Zal je zien, zojuist een reactie van Votronic (heeft even paar weken geduurd): je mag niet meer dan de opgegeven waarde aansluiten, anders schade en verlies van garantie.

Overigens een terechte suggestie van Votronic om parallel een 2e solarlader aan te sluiten. Food for thought.
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
Plaats reactie