LiFePO4 accu interessant in Duitsland

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door awaza »

Hier nog even interessante link naar een Duitse accuboer (wel made in China), voor de liefhebber:

https://www.jubatec.net/akkus-fuer-fahr ... e?items=40
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door hathi »

Nou ,..het is zonder verzendkosten,voor een hier onbekend,merk,zijn er problemen,word het ook een probleem,en dat allemaal voor €150,- minder dan hier,…..interesseert, je het merk niet,dan even googlen,want daarvoor zijn ze dichterbij in NL ook wel te koop
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door gsm »

En dan nog, ik was €500 kwijt voor 12V280Ah


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door PaulBng »

AGM?


Paul
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door DJSmiley »

LiFePO4 wat gsm heeft

Maar goed, dan praat je wel over een zelfbouwpakket met de hele route van DIY, dus incl importeren, balanceren, behuizing bouwen, BMS uitzoeken enz

Dat is niet te vergelijken met een kant en klare accu in behuizing. Wel een stuk goedkoper, als je de tijd niet meerekent.

Een kant en klare LiFePO4 accu heb je vanaf een goede 600 euro ofzo. (100Ah)

DIY is dus veel goedkoper, maar zeker niet voor iedereen een optie. Ivm de prijzen zie je wel dat de meeste zelfbouwers voor de grotere (200-300Ah) paketten gaan.

Dan zit je dus op een goede 500-600 euro als je alles zelf doet. Maar dan moet je dat wel zien zitten en de kennis/gereedschappen hebben om dat zelf te doen. En vooral geduld, want levertijden van 2-3 maanden zijn eerder normaal dan bijzonder.

Cellen en BMS bij een handelaar kopen is een vlottere optie, dan ben je met 600-800 euro klaar voor 280Ah, maar heb je het met een paar dagen en geen gedoe met verzend/transportschade als je ze zelf ophaalt, en vaak ook al gebalanceerd.
Maar dan nog moet je wel zelf een behuizing bouwen en het geheel inbouwen.


Voor menig persoon is dat allemaal te ingewikkeld, en dan zijn de kant en klare oplossingen prima. Maar die Duitse tent bied, naar mijn mening, geen bijzondere prijzen. Dat betaal je ook hier in NL voor een 'merkloze' LiFePO4
Naja, niet helemaal merkloos, maar het is niet te vergelijken met NDS/Victron/Liontron/enz, maar daar zit ook een behoorlijk prijsverschil in.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door Atoz »

Auf Wunsch erhalten Sie diesen Akku auch mit Bluetooth.
En die kost dan weer extra

En het zelfbouwen van een LiFePO4 systeem....
Best een leuk Corona projectje, maar heb je echt behoefte aan een nieuwe hobby?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door amigob2 »

zelf een pakket bouwen kost helemaal niet veel tijd, dat je lang moet wachten op je cellen uit China klopt . maar van wachten kun je toch echt niet je hobby maken. Dat een zelfbouw een factor 3 of meer goedkoper is , maakt het toch wel interessant.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door Atoz »

Niet veel tijd....
Ervaring mee?
Ik wel.
Veel tijd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door DJSmiley »

Idd, veel tijd.

Inlezen in de benodigde stappen, uitzoeken verkopers en regelen, balanceren, behuizing bouwen, bms enz...

Als je dat in 10-20 uur geregeld heb is het heel vlot. Dat ga je simpelweg, zonder ervaring, niet redden.

Het is zeker een besparing, maar niet voor iedereen weggelegd. En als je de uren gaat doorekenen in een bedrag valt de besparing al weer aardig tegen.

Dat het interessant is een hoge vorm van voldoening geeft is een ander verhaal, maar ook het zelfbouwen van een camper is daar zo'n voorbeeld van: Niet voor iedereen haalbaar/interessant/te doen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door Rob A2 »

Uit ervaring kan ik het verhaal van @DJSmiley volledig onderschrijven. Mijn zelfbouw heeft veel, heel veel, tijd (vooral lezen en bestuderen) gekost. Bouw zelf, incl balanceren, valt qua uren heel hard mee mits je bereidt bent om ook nog wat apparatuur (labvoeding) en gereedschap (o.a. goede multimeter en kabelschoentang) aan te schaffen. Vanaf nu heeft de LiFePo4 weinig geheimen meer voor mij. Een volgende zou ik snel in elkaar kunnen zetten. Omdat zelfbouw goedkoper is, ga je vaak voor een zwaardere accu. Heb mijn 95Ah AGM vervangen door een 280Ah LiFePo4. Dat is een factor 4 á 5 zwaarder qua capaciteit en qua gewicht nagenoeg gelijk.
Tot slot; de voldoening van het zelfbouw vind ik onbetaalbaar. Maar je moet er de lol van inzien.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door kampo »

Het bouwen van een eigen LFP neemt zoveel tijd dat het eigenlijk niet samengaat met het inrichten van een eerste camper. Alles tegelijk willen doen loop slecht af.

Je leest er weinig over, de mislukkingen en de miskoop bij de LFP onderdelen.
Dat moet je meerekenen in de totaalprijs.

Maar zoals hierboven geschreven het is een leuke hobby voor mensen die dit soort interesse hebben. Niet voor een leek die enkel wil besparen.

Nog iets anders wat me opvalt bij de slimme LFP zelfbouwers is dat ze al na korte tijd een upgrade doorvoeren. Blijkt dat ze bij de eerste LFP veel zaken te klein gedimensioneerd of mogelijkheden onderschat hebben.

De eerste zelfgebouwde LFP accu verhuisd daarbij meestal naar de kelder.
Doe er je voordeel mee en neem het op in je overwegingen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door L4H3 »

Ik was rond de 1200 euro kwijt voor een DIY 620 AH met Grade A kwaliteitscellen van CATL . Ex de DC-DC lader. Maar die krijg je er ook niet bij bij een kant en klare accu. Ik heb er (in de winter) erg van genoten om alles uit te zoeken en te begrijpen en vervolgens te bouwen. Het doet me voldoening en heb er al heel veel plezier van gehad. Zou het zo weer doen. En kwa tijd ben je helemaal niet zoveel tijd nodig. Met een week of 2 was het klaar. Dus niet zonde van de tijd. Sommige mensen gaan naast hun drukke baan nog 4 jaar een avond studie volgen voor de crediteurenadministratie.. Dat vind ik zonde van de tijd en ook nog eens saai.. Maar ach wie ben ik ook dat vinden mensen leuk. Dus ieder zijn ding. Maar als je het doet doe het wel safe en goed.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door Atoz »

kampo schreef:
wo 04 aug 2021, 13:19
Het bouwen van een eigen LFP neemt zoveel tijd dat het eigenlijk niet samengaat met het inrichten van een eerste camper. Alles tegelijk willen doen loop slecht af.

Je leest er weinig over, de mislukkingen en de miskoop bij de LFP onderdelen....

Nog iets anders wat me opvalt bij de slimme LFP zelfbouwers is dat ze al na korte tijd een upgrade doorvoeren. Blijkt dat ze bij de eerste LFP veel zaken te klein gedimensioneerd of mogelijkheden onderschat hebben.
Je bedoelde waarschijnlijk overschat....
Op het einde van de rit heb ik wel wat onderdelen over .... Voortschrijdend inzicht in componenten gebruik.
Gelukkig heb ik eerst een aantal LiFePO4 systemen op papier gebouwd of de kelder stond hier vol :) en mocht ik opnieuw beginnen, ik deed het nog anders....
En iedereen mag zijn tijdsgebruik promoten, zelf ben ik maanden zoet geweest, een kind maken ze op dezelfde tijd, ik toch.... Aan zeven maand had ik 30 jaar geleden ook twee volledige systemen (hihi nog juist ook),
Nu ja ik heb/had ook tijd, Corona tijd zelfs.
Waar ik enorm veel energie in gestoken heb is het maken van een geheel dat en in de camper en in huis kan gebruikt worden.
Door rugproblemen moest dus ook alls zo gemaakt worden dat ik het eigenhandig kon verplaatsen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 accu interessant in Duitsland



Bericht door kampo »

Atoz schreef:
wo 04 aug 2021, 14:08
...Je bedoelde waarschijnlijk overschat....
Haha juist :cheers:
Onderschat of overschat dat kan alle twee als je het over Lithium accu's hebt.
Als je een 200Ah LFP hebt kan je plots wel een "dikke" inverter gebruiken om koffie te zetten. Tenminste als die gedurende de tijd van koffie zetten iets meer dan 110A kan leveren. Dat heb ik net nog nagemeten met mijn 1250W Magimix Nespresso het piekt tot 108A in 12V. Gemiddeld verbruik is 1,2Ah per kopje koffie, waarbij het wat meer of minder kan zijn afhankelijk van hoeveel je vult.

Dus heb je een BMS nodig die, met wat reserve, ongeveer 150A continu (of meer) aankan.
Groeten Kampo
Plaats reactie