laadbooster wordt warm...
laadbooster wordt warm...
HAllo,
Een beetje een bizarre vraag maar mijn camper-dealer kan er niet op antwoorden dus probeer ik hier maar :
Wij rijden met een nieuwe camper (chausson 6040, 160pk, Automaat) en daar staat door de fabriek standaard een laadbooster in van Redarc (BCDC50).
Dat ding wordt heel warm (Hand opleggen kan je 3 à 4 seconden en dan moet je lossen). Wij vragen ons af of dat normaal is. De dealer zegt : goeie vraag, maar ik heb zelf nog nooit gecheckt...Ze installeren en dat is het ...
Wij hebben dit ook maar toevallig ontdekt omdat we gewisseld waren van gewone batterij naar lithium batterij en daar was vanalles mis...daarom hebben we dat deurtje geopend en gevoeld...Ondertussen zitten we terug aangesloten op een gewone AGM batterij maar we hebben die booster daar even van tussen gehaald...Ik betrouw het niet, tot iemand kan bevestigen dat dit heel normaal is.
Alvast bedankt !
groetjes,
Solange
Een beetje een bizarre vraag maar mijn camper-dealer kan er niet op antwoorden dus probeer ik hier maar :
Wij rijden met een nieuwe camper (chausson 6040, 160pk, Automaat) en daar staat door de fabriek standaard een laadbooster in van Redarc (BCDC50).
Dat ding wordt heel warm (Hand opleggen kan je 3 à 4 seconden en dan moet je lossen). Wij vragen ons af of dat normaal is. De dealer zegt : goeie vraag, maar ik heb zelf nog nooit gecheckt...Ze installeren en dat is het ...
Wij hebben dit ook maar toevallig ontdekt omdat we gewisseld waren van gewone batterij naar lithium batterij en daar was vanalles mis...daarom hebben we dat deurtje geopend en gevoeld...Ondertussen zitten we terug aangesloten op een gewone AGM batterij maar we hebben die booster daar even van tussen gehaald...Ik betrouw het niet, tot iemand kan bevestigen dat dit heel normaal is.
Alvast bedankt !
groetjes,
Solange
Re: laadbooster wordt warm...
warm is normaal , heet is foute boel, verkeerde in/afstelling of montage fout, of verkeerde combinatie van div onderdelen
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: laadbooster wordt warm...
'dat deurtje geopend en gevoeld'?
waar zit dat ding geplaatst? Die Redarc is passief gekoeld. Vereiste is dus voldoende luchtcirculatie.
Uit de handleiding:
waar zit dat ding geplaatst? Die Redarc is passief gekoeld. Vereiste is dus voldoende luchtcirculatie.
Uit de handleiding:
In een gesloten kastje is geen airflow. Zeker niet als daar ook nog eens andere dingen in zitten. Als er geen enkele vorm van ventilatiegaten/roosters of geforceerde ventilatie in zit en dat ding zit in een afgesloten ruimte.. Dan is het normaal dat ie niet warm wordt, maar heet en dus gaat knijpen of erger.. Dan zul je dus maatregelen moeten nemen en had ie in de eerste instantie uberhaupt daar niet geplaatst moeten worden.The unit will operate optimally below 55°C/130°F with good airflow.
Ga naar een specialist, al dan niet iom de dealer als je kosten wilt verhalen. Dit lijkt zo op het oog een dealer te zijn die geen of minimale kennis heeft van electronica/camperelectra en alleen de geleerde truukjes kent.De dealer zegt : goeie vraag, maar ik heb zelf nog nooit gecheckt...Ze installeren en dat is het ...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: laadbooster wordt warm...
Het deurtje is langs buiten. Wij hebben een 6040 integraal. Daar zit langs buiten onder de passagierszetel een deur waar je toegang hebt tot de batterij. De booster hangt daar net naast.
We hebben hem nu sowieso laten afsluiten want ik wil geen foute boel onderweg.
Ik heb al contact opgenomen met een elektronica specialist ..maar 't is een beetje dubbel...ik heb de camper pas en ben nog onder garantie bij de dealer natuurlijk...dus moet ik eerst hun oplossing afwachten alvorens naar iemand anders te gaan. Anders kan ik achteraf niks meer verhalen...
In elk geval al bedankt voor de reacties, ik weet nu dat dat ding niet zo heet mag worden.
Groetjes,
Solange
We hebben hem nu sowieso laten afsluiten want ik wil geen foute boel onderweg.
Ik heb al contact opgenomen met een elektronica specialist ..maar 't is een beetje dubbel...ik heb de camper pas en ben nog onder garantie bij de dealer natuurlijk...dus moet ik eerst hun oplossing afwachten alvorens naar iemand anders te gaan. Anders kan ik achteraf niks meer verhalen...
In elk geval al bedankt voor de reacties, ik weet nu dat dat ding niet zo heet mag worden.
Groetjes,
Solange
Re: laadbooster wordt warm...
Bedoel je de REDARC BCDC1250D? Deze laadt met maximaal 50A de HH-accu tijdens het rijden. Dus ja, die kan wel heet worden. Deze boosters hebben temperatuurbewaking. Overbelasting wordt daardoor tegengegaan. Als hij te heet wordt, zie je een foutcode. En bedenk, voor ons als 'menschen' kan iets al snel te heet aanvoelen maar dat is helemaal geen goede graadmeter! Als de apparatuur 60°C is, verbranden wij onze handen en de electronica kan nog fluitend zijn werk doen. Wij hebben zelf de BCDC1240 en we hebben er geen omkijken naar. Als het apparaat volgens het voorschrift van de fabrikant is ingebouwd, zou ik me geen zorgen maken.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: laadbooster wordt warm...
@ Charm
Bedankt voor je reactie. Ja, die booster bedoel ik.
Normaal had ik me ook geen zorgen gemaakt maar onze lithium batterij werd leeggezogen tijdens het rijden. Dat euvel werd nog altijd niet opgelost en voorlopig hebben ze terug een agm batterij gestoken. Het dischargen tijdens rijden is hiermee verholpen maar ik ben toen toevallig aan die booster gaan voelen en die stond gloeiend heet.
Een bevriend koppel rijden met dezelfde camper maar met een 25 w booster zelfde merk. Die wordt amper Lauw. Dus daarom maak ik mij echt zorgen dat er iets niet ok is.
Ik vertrek binnenkort naar het zuiden waar het toch ook al warmer is...ik zou niet graag hebben dat mijn camper in brand schiet...
Bedankt voor je reactie. Ja, die booster bedoel ik.
Normaal had ik me ook geen zorgen gemaakt maar onze lithium batterij werd leeggezogen tijdens het rijden. Dat euvel werd nog altijd niet opgelost en voorlopig hebben ze terug een agm batterij gestoken. Het dischargen tijdens rijden is hiermee verholpen maar ik ben toen toevallig aan die booster gaan voelen en die stond gloeiend heet.
Een bevriend koppel rijden met dezelfde camper maar met een 25 w booster zelfde merk. Die wordt amper Lauw. Dus daarom maak ik mij echt zorgen dat er iets niet ok is.
Ik vertrek binnenkort naar het zuiden waar het toch ook al warmer is...ik zou niet graag hebben dat mijn camper in brand schiet...
Re: laadbooster wordt warm...
Natuurlijk mag de LifePO4 niet worden leeg getrokken. Dan is er duidelijk wat anders aan de hand. Ik vraag me dan ook af of de Redarc goed is aangesloten. In ieder geval verstandig om voorlopig weer terug te gaan naar de oude situatie. Fijne vakantie!
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: laadbooster wordt warm...
@charm
Ze zijn bij de dealer nog altijd aan t brainstormen wat er mis was.
Voorlopig rij ik zonder booster met agm accu. Maar met een euro 6 motor heb ik me laten vertellen dat een booster een must is....dus...ik weet het allemaal zo goed niet meer.
Gevoelsmatig rij ik natuurlijk liever zonder gloeiende booster dan met. ... tot men de oplossing vindt.
Ze zijn bij de dealer nog altijd aan t brainstormen wat er mis was.
Voorlopig rij ik zonder booster met agm accu. Maar met een euro 6 motor heb ik me laten vertellen dat een booster een must is....dus...ik weet het allemaal zo goed niet meer.
Gevoelsmatig rij ik natuurlijk liever zonder gloeiende booster dan met. ... tot men de oplossing vindt.
Re: laadbooster wordt warm...
Je kunt niet zomaar een (lood) accu 1:1 vervangen door een LifePO4! Ik heb deze waarschuwing hier al vaker afgegeven en dat levert iedere keer weer een aantal heftige reacties op.
Een simpele drop-in is er gewoon niet, een dealer of leverancier die dat wel beweert zou ik snel achter me laten.
Niet alleen heeft een LifePO4 een andere laadkarakteristiek (bij een booster/lader moet je dan voor de instelling lithium kiezen), ook zijn de laad- en ontlaadstromen veel groter, wat weer iets kan betekenen voor je bedrading en aansluitingen.
Kortom, bezint eer ge bemint en doe alleen dan zaken met iemand die er echt verstand van heeft.
Het zou zomaar kunnen dat door simpele 1:1 vervanging van de AGM door LifePO4 de booster/lader beschadigd is.
En ja, door de hoge laadstromen wordt de boel ook behoorlijk warm, dat is tot op zekere hoogte ook normaal.
En ja, met een Euro 6 met intelligente dynamo heb je inderdaad ook bijna altijd een booster nodig, anders krijg je de HH accu niet vol.
Een simpele drop-in is er gewoon niet, een dealer of leverancier die dat wel beweert zou ik snel achter me laten.
Niet alleen heeft een LifePO4 een andere laadkarakteristiek (bij een booster/lader moet je dan voor de instelling lithium kiezen), ook zijn de laad- en ontlaadstromen veel groter, wat weer iets kan betekenen voor je bedrading en aansluitingen.
Kortom, bezint eer ge bemint en doe alleen dan zaken met iemand die er echt verstand van heeft.
Het zou zomaar kunnen dat door simpele 1:1 vervanging van de AGM door LifePO4 de booster/lader beschadigd is.
En ja, door de hoge laadstromen wordt de boel ook behoorlijk warm, dat is tot op zekere hoogte ook normaal.
En ja, met een Euro 6 met intelligente dynamo heb je inderdaad ook bijna altijd een booster nodig, anders krijg je de HH accu niet vol.
Re: laadbooster wordt warm...
@Gema
Bedankt voor je reactie.
De technieker die dit geplaatst heeft is diegene waar ik mijn nieuwe camper gekocht heb.
Bij de bestelling had ik gevraagd of een lithium batterij mogelijk was mits bijbetaling en dat was geen probleem (nou ja...nu wel dus)
Maar ik bedoel maar...ik heb niet zomaar iemand uitgekozen...het is mijn dealer...je verwacht dat zij toch weten hoe en wat....
Ik heb voor andere zaken met deze technieker enkel maar lof. Electronika is blijkbaar een ander punt...en dat wist ik niet. Eigenlijk zou zo´n dealer je dan direct moeten doorsturen naar een specialist...of een specialist aanwerven. Iemand die niks anders doet dan dat...maar goed...ondertussen zit ik in de knoei....
Bedankt voor je reactie.
De technieker die dit geplaatst heeft is diegene waar ik mijn nieuwe camper gekocht heb.
Bij de bestelling had ik gevraagd of een lithium batterij mogelijk was mits bijbetaling en dat was geen probleem (nou ja...nu wel dus)
Maar ik bedoel maar...ik heb niet zomaar iemand uitgekozen...het is mijn dealer...je verwacht dat zij toch weten hoe en wat....
Ik heb voor andere zaken met deze technieker enkel maar lof. Electronika is blijkbaar een ander punt...en dat wist ik niet. Eigenlijk zou zo´n dealer je dan direct moeten doorsturen naar een specialist...of een specialist aanwerven. Iemand die niks anders doet dan dat...maar goed...ondertussen zit ik in de knoei....
- Bakkertjes
- Berichten: 1688
- Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Re: laadbooster wordt warm...
Kijk hier ook maar eens naar
https://www.youtube.com/watch?v=jgoIocPgOug
https://www.youtube.com/watch?v=jgoIocPgOug
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Re: laadbooster wordt warm...
Dank u voor de info...
maar nu durf ik helemaal niet meer rijden...
t wordt tijd dat ik een oplossing vind...
Heb wel geen lithium batterij momenteel...ze hebben terug de agm batterij gestoken...
Ben nog wachtende op een antwoord van de dealer en ik heb ondertussen ook een mail gestuurd naar een gespecialiseerd bedrijf...hier ook afwachten wat die antwoorden...
maar nu durf ik helemaal niet meer rijden...
t wordt tijd dat ik een oplossing vind...
Heb wel geen lithium batterij momenteel...ze hebben terug de agm batterij gestoken...
Ben nog wachtende op een antwoord van de dealer en ik heb ondertussen ook een mail gestuurd naar een gespecialiseerd bedrijf...hier ook afwachten wat die antwoorden...
Re: laadbooster wordt warm...
AGM heeft een lagere laadcurve en lang niet zo stroomzuipend als een Lithium.
Naar mate de accu voller wordt neemt de stroom af.
Die Victron test klopt in theorie. Alleen is dat geen representatieve test voor de werkelijkheid. Normaliter zit de HH accu niet met 30cm 50mm2 aan de dynamo.. Waardoor de belasting op de dynamo al heel snel terugloopt.
Feit is wel dat een laadbooster geen slechte zaak is, want je hebt veel meer controle over het laden en bij een slimme dynamo is het zelfs noodzakelijk (overigens ook om een loodaccu GOED te laden).
Let wel: euro6 is geen garantie voor een slimme dynamo. Dat is vaak wel een aanwijzing, maar geen garantie.
Die Redarc lijkt me overigens een prima booster, maar ik ken m zelf niet. Je kan even bij de fabrikant informeren wat, bij volle belasting, een acceptabele temperatuur is.
Zoiezo is ie begrensd, dus als ie echt te warm wordt fikt ie niet af, maar stopt ie (of zal ie de stroom beperken - zie handleiding)
Naar mate de accu voller wordt neemt de stroom af.
Die Victron test klopt in theorie. Alleen is dat geen representatieve test voor de werkelijkheid. Normaliter zit de HH accu niet met 30cm 50mm2 aan de dynamo.. Waardoor de belasting op de dynamo al heel snel terugloopt.
Feit is wel dat een laadbooster geen slechte zaak is, want je hebt veel meer controle over het laden en bij een slimme dynamo is het zelfs noodzakelijk (overigens ook om een loodaccu GOED te laden).
Let wel: euro6 is geen garantie voor een slimme dynamo. Dat is vaak wel een aanwijzing, maar geen garantie.
Die Redarc lijkt me overigens een prima booster, maar ik ken m zelf niet. Je kan even bij de fabrikant informeren wat, bij volle belasting, een acceptabele temperatuur is.
Zoiezo is ie begrensd, dus als ie echt te warm wordt fikt ie niet af, maar stopt ie (of zal ie de stroom beperken - zie handleiding)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: laadbooster wordt warm...
Campers bevatten tegenwoordig meer en meer elektronica en niet elke dealer heeft daar (voldoende) verstand van. Een verstandig iemand had je inderdaad dan doorverwezen naar een expert, helaas jouw dealer dus niet.solange schreef: ↑ma 02 aug 2021, 9:17@Gema
Bedankt voor je reactie.
De technieker die dit geplaatst heeft is diegene waar ik mijn nieuwe camper gekocht heb.
Bij de bestelling had ik gevraagd of een lithium batterij mogelijk was mits bijbetaling en dat was geen probleem (nou ja...nu wel dus)
Maar ik bedoel maar...ik heb niet zomaar iemand uitgekozen...het is mijn dealer...je verwacht dat zij toch weten hoe en wat....
Ik heb voor andere zaken met deze technieker enkel maar lof. Electronika is blijkbaar een ander punt...en dat wist ik niet. Eigenlijk zou zo´n dealer je dan direct moeten doorsturen naar een specialist...of een specialist aanwerven. Iemand die niks anders doet dan dat...maar goed...ondertussen zit ik in de knoei....
Je ziet vaak hetzelfde bij "klassieke" autodealers die ook opeens elektrische auto's gaan verkopen, echte kennis van zaken ontbreekt dan ook vaak. Wij hebben 2 jaar terug een Hyundai Kona Electric gekocht en nog steeds staan ze me daar met grote ogen aan te kijken (ook de monteurs) als ik iets over het batterijpakket, de software o.i.d. vraag.