Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Hietberg
Berichten: 6
Lid geworden op: za 31 jul 2021, 11:22

Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door Hietberg »

Ons 4 in één apparaat bevalt prima op 1 ding na. Hij lijkt de huishoudaccu te pas maar vooral te onpas bij te laden. Ook als de huishoudaccu volledig opgeladen is en de temperatuur in de camper laag is slaat de ventilator aan. Lastig als je wilt slapen. Met de walstroom eraf gebeurt dit niet. Dus nu trekken we elke nacht de stekker van de walstroom eruit. Niet ideaal natuurlijk omdat de lader dan weer aanslaat zodra de walstroom weer aan gaat.
Is er een manier om te voorkomen dat de Ective nachts aanslaat? Of klopt er iets niet aan ons apparaat? De helpdesk van Ective geeft aan dat ze het druk hebben en doen al 2 maanden over een antwoord.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door TestCase »

De ruststroom van dat ding is 1A! Dus je hh accu wordt echt wel ontladen en dus weer bij geladen. In de gebruiksaanwijzing staat dan ook 'zet de hoofdschakelaar uit bij niet gebruik'

Volgens mij is er niets mis maar een logisch gevolg?

https://www.ective.de/ECTIVE-SSI-20-4in ... verter-12V

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door DJSmiley »

Dat ding uitzetten lijkt me zoiezo nuttiger, want idd, idle gebruikt ie ook nog wel wat

zit er ook nog wat op aangesloten? Ook al is t maar weinig, dat kan prima triggeren dat de fan af en toe aanslaat.

Daarnaast verwacht ik niet dat er een temperatuurgestuurde ventilator in zal zitten, dus t is niet (heel stil) blazen maar meteen vol gas, of mogelijk in een paar stappen, maar denk dat het daar wel een beetje mee op houd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door Metor »

Het idle verbruik van ca 1A geldt alleen als de inverter aan staat en dat is niet het geval bij walstroom, dan gaat de inverter automatisch uit.
Als de ventilator 's-nachts aanslaat bij walstroom kan dat alleen betekenen dat er dan veel 12V vermogen verbruikt wordt die de interne lader moet leveren. Anders is het niet te verklaren. Verbruikers opsporen. Misschien koelkast op 12V?
Hietberg
Berichten: 6
Lid geworden op: za 31 jul 2021, 11:22

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door Hietberg »

Er hangt inderdaad een 12V koelkast aan. Ik snap heel goed dat de Ective dan gaat bijladen. Ik snap alleen niet waarom de ene keer de ventilator aanslaat en de andere keer niet en ik vraag me af of een klein beetje bijladen dan zoveel vermogen kost dat de ventilator nodig is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door Kroppie »

sommige dingen gaan al koelen zo gauw er energie geleverd gaat worden, niet alleen omdat er iets te warm dreigt te worden, thermostaatje/tijdklok er tussen?, of oordopjes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door 309T16 »

Omgevingstemperatuur is ook van belang. Dat is gewoon een variabele in dit verhaal.

Met 35 graden in de camper slaat de ventilator van de omvormer vaker aan dan bij 20 graden.
Hietberg
Berichten: 6
Lid geworden op: za 31 jul 2021, 11:22

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door Hietberg »

Het vreemde is dat de temperatuur geen invloed lijkt te hebben. Als het koud is (en de huishoudaccu nog vol) slaat de ventilator net zo makkelijk aan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door Kroppie »

zal aan het gevraagde of geleverde vermogen liggen waar op gereageerd word.

ik heb hier thuis een 1000watt regelaar voor zonnepanelen hangen , soms koelt ie bij 200 watt en bij 400 watt niet, maar hij hangt in de schuur dus hij koelt maar wanneer ie het nodig vind, geen last van, electronica is wel eens eigenwijs [of ik :D ]

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door EasyBee »

Hietberg schreef:
zo 01 aug 2021, 11:01
Er hangt inderdaad een 12V koelkast aan. Ik snap heel goed dat de Ective dan gaat bijladen. Ik snap alleen niet waarom de ene keer de ventilator aanslaat en de andere keer niet en ik vraag me af of een klein beetje bijladen dan zoveel vermogen kost dat de ventilator nodig is.
Is het een pure 12V koelkast en ook voorzien van een vriesvak?
In de openingspost schrijf je over de Ective : "Dus nu trekken we elke nacht de stekker van de walstroom eruit."
Als het alleen maar een koeler is, zou je dat ook bij die koeler kunnen doen. 's Nachts zal die koeler meestal wel dichtblijven en weinig koelte verliezen.
Spaart stroom. Belast de accu niet. Hoeft de Ective niet aan te slaan.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Hietberg
Berichten: 6
Lid geworden op: za 31 jul 2021, 11:22

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door Hietberg »

Het is een koelkast (75 liter met vriesvak) die ook op 220v kan. Ik wist alleen niet of hij automatisch schakelt. Nagekeken in gebruiksaanwijzing en nagevraagd bij fabrikant (Vitrifrigo). De koelkast kan inderdaad tegelijkertijd aan zowel aan de 220v als aan de 12v. Vanmiddag aan de 220 aansloten en nu nog proberen of de Ective koelfan dan inderdaad uitblijft. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door Atoz »

Ik voel nattigheid....
Mogen we dat typenummer eens van die koelkast?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door DJSmiley »

Ik ben idd benieuwd.

Zowel 230V als 12V.. dan is mijn eerste gedachte een absorbtiekoelkast. (Er zullen vast uitzonderingen zijn)

Maar een absorbtiekoelkast zuipt stroom. En dan is het logisch, want die omvormer moet dan continue de accu bijladen. Dan is de walstroom eruit trekken een workaround. Dan zal de Ective niet meer de accu opladen en dus niet aanslaan, maar ondertussen doe je wel een beste aanslag op de accu.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Hietberg
Berichten: 6
Lid geworden op: za 31 jul 2021, 11:22

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door Hietberg »

Gaat om deze compressor kk: Vitrifrigo Sea Drawer DW75RFX .
Plaats reactie