Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door DJSmiley »

Dat is idd een compressorkoelbox, en eentje waar dus optioneel een 230V voeding bijgeleverd wordt, zodat ie dus ook direct aangesloten kan worden.

Ervanuitgaand dat dat ding correct is aangesloten dan zal ie dus op de walstroom niets verbruiken vanuit de accu.

De vraag is: ziet ie direct op de walstroom, of loopt ie via de omvormer? Normaliter zou een omvormer mits walstroom gewoon uit staan en alleen als doorgeefluik fungeren.

Op die Ective kun je eea instellen. Ik zie 3 standen, waarvan er 2 voor jouw nuttig zijn
- UPS mode
- UIT
im UPS-Mode (Unterbrechungsfreie Stromversorgung):
- Solarstrom wird vorrangig zum Laden der Batterien verwendet.
- Landstrom wird vorrangig zum versorgen der 230 V-Verbraucher verwendet.
- Wird Solarstrom getrennt oder es wird dunkel, wird nach ca. 30 Sekunden von Solarauf AC-Ladung via Landstrom umgeschaltet.

Gerät ausgeschaltet:
- Gleichzeitiges Laden mit Solar- und Landstrom möglich
(wie Szenario 5, siehe Abschnitt „UPS Mode“)
- Landstrom kann zum Versorgen der 230 V-Verbraucher verwendet werden
Bron: https://images-eu.ssl-images-amazon.com ... XtXz1S.pdf

In geval van UPS zal ie dus de accu opladen, mogelijk gaat dan de fan aan
In geval van UIT zal ie doorgeefluik zijn (de koelkast zal dan op 230V werken, ervanuitgaand dat dat een voorrangsschakeling is) en de accu zal iets leeg raken (lampen en andere verbruikers) maar de omvormer zal verder stil zijn.


Nu heb ik geen idee hoe oud je HH accu is en welke capaciteit ie heeft, maar bij een oude HH accu (of een heel kleintje icm relatief aardig veel 12V verbruik) kan ik me goed voorstellen dat ie in de UPS setting regelmatig aanslaat als de accu dus vrij vlot leger is (en hij dus het laden triggert)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Hietberg
Berichten: 6
Lid geworden op: za 31 jul 2021, 11:22

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door Hietberg »

Hartelijk dank DJ Smiley, voor het meedenken.
Ik heb de koelkast gisteren pas op de 220v aangesloten en even geprobeerd of hij het blijft doen bij omschakelen van walstroom naar 12v en andersom. Dat gaat goed. Ik moet dus nog uitproberen of de Ective koelfan aanslaat. Helaas geen vakantie meer maar bus voor de deur dus ga ik zaterdag uitproberen. De Ective functioneert bij walstroom als het goed is alleen als doorgeefluik voor de 220 naar de koelkast. Staat standaard op "uit". Maar dan ging tot nu toe wel de fan draaien. We zetten hem eigenlijk alleen aan bij geen walstroom en even iets opwarmen in de magnetron. Nog geen zonnepaneel eraan hangen.
De accu is een half jaar oude LiFePO4, 120 Ah
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door mog56 »

@Hietberg: wat is nu de uitkomst???
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door Kroppie »

is sinds 10-08-2021 niet meer op het forum geweest dus zal het probleem wel opgelost zijn
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CHAUSSON 53
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 26 sep 2022, 10:24

Re: Ective SSI20: ventilator slaat 's nachts aan



Bericht door CHAUSSON 53 »

De ventilator slaat idd soms aan, dat is ook de reden dat ik hem in de garage heb ingebouwd, maar ik ben er achter gekomen dat de lader en de MPPT regelaar van de zonnepanelen gewoon door werken als je de stroomvormer uitzet. Dus ook geen verbruik van 1A van apparaat zelf. Het 12V verbruik gaat ook gewoon door dus voor mij geld, alleen de stroomvormer aanschakelen als je 220V nodig hebt.
Plaats reactie