Victron Orion DC-DC aansluiten op startaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Victron Orion DC-DC aansluiten op startaccu



Bericht door evdoetelaar+larana »

Beste mensen,

Ik heb een Victron Orion DC-DC-lader geplaatst. Aan de zijde van de huishoudaccu heb ik alles aan kunnen sluiten. Maar voor de aansluiting op de startaccu heb ik toch wat advies nodig van deskundigen. De DC-DC-lader moet met een zekering aangesloten worden. Maar waar moet ik die dan plaatsen en wat heb ik daarvoor nodig? De zekering zelf heb ik al (een 60A midi bladzekering), maar waarin/waarop ik die moet monteren en wat daarvoor nodig is, is me een raadsel. Hopelijk zij er forumleden die me daarin kunnen adviseren.
IMG_3763.jpg
IMG_3763.jpg (132.9 KiB) 741 keer bekeken
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Orion DC-DC aansluiten op startaccu



Bericht door DJSmiley »

In dit geval heb je 2 opties. Zelf had ik nog een vrije aansluiting maar bij jouw zitten de midi zakeringen al vol

Je kan m met een externe midi zekeringhouder aansluiten, maar mooier is om in dit geval een MEGA zekering te gebruiken en op de vrije positie te plaatsen. Je moet dan dus alleen even een MEGA zekering halen ipv de midi die je nu hebt.

Alleen even op de sloop de benodigde boutjes/moeren halen (95% zeker zijn die hetzelfde als bij de andere mega zekering - een boutje met vierkante kop die je er vanaf onderen in prikt

opm: Waar zit die Orion? Die dingen worden vrij warm dus zorg voor voldoende vrije ruimte of airflow zodat de warmte ergens heen kan.

Even op jouw foto erin geshopped:
zekeringhouder.png
zekeringhouder.png (131.13 KiB) 732 keer bekeken
Dit soort boutjes (alleen dan 1 maatje groter) moet je hebben
zekeringbout.jpg
zekeringbout.jpg (187.32 KiB) 732 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Victron Orion DC-DC aansluiten op startaccu



Bericht door evdoetelaar+larana »

Dank voor je snelle reactie en de nuttige info. Dat gaat wel lukken met deze aanwijzingen. De MEGA-zekering heb ik al besteld. De bouten zal ook geen probleem zijn.

Dat de Orion erg warm wordt was me al duidelijk. In de wand waartegen de Orion bevestigd is heb ik aan de achterzijde ventilatie-openingen gemaakt en deze aan de zichtzijde afgedekt met een ventilatierooster.
Bijlagen
IMG_3765.jpg
IMG_3765.jpg (121.86 KiB) 705 keer bekeken
IMG_3764.jpg
IMG_3764.jpg (155.82 KiB) 705 keer bekeken
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Victron Orion DC-DC aansluiten op startaccu



Bericht door 309T16 »

Je zou het metalen roostertje 180 graden kunnen draaien. Warmte wil omhoog. Dus wat betere warmte afvoer.
Het is immers niet in de buitenlucht.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Victron Orion DC-DC aansluiten op startaccu



Bericht door evdoetelaar+larana »

Dat is ook een optie. Nu eerst eens gaan ontdekken of het zo voldoende is. Nu kunnen er geen broodkruimels invallen :-B .
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Victron Orion DC-DC aansluiten op startaccu



Bericht door EasyBee »

Als je toch tegen warmte problemen aanloopt.
Aangezien er voldoende stroom voorhanden is als hij aanstaat, sluit je toch een fan van een computer aan. Verbruikt amper stroom, is al 12V en je hebt heel stille exemplaren te koop. Wat ze achter de koelkast kunnen, gaat hier ook prima, warmte afvoeren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie