Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door javanes »

Volgens TS brandt het rode lampje als de schakelaar aan wordt gezet.
En de start accu wordt geladen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Giogoi
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 17:54

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door Giogoi »

Bedankt weer voor al jullie hulp!


javanes schreef:
wo 28 jul 2021, 20:43
Dan lijkt het er op dat schakelaar om te kiezen tussen HH accu en start accu niet meer lekker werkt.
Ok, en hoe kom ik erachter of dit echt zo is? Kan ik de EBL naar iemand opsturen die er naar kijkt of is er een bedrijf die dit doet?

rongreven schreef:
wo 28 jul 2021, 21:09
Ik kan het mis hebben, maar dat kleine rode knopje naast de net schakelaar indrukken?
Is een zekering automaat.
Heb ik ingedrukt en deze voelt hetzelfde als alle andere rode knopjes die op de EBL zitten.


EasyBee schreef:
wo 28 jul 2021, 21:11
@Ron : :thumbup:

Zit er in de aangesloten kabels van en naar de huishoudbatterij een zekering? Zo ja, is die heel?
Ja daar zit een zekering en deze is heel.


Mocht er iemand nog ideeën hebben dan hoor ik ze graag. :cheers:
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door rongreven »

Als ik alles nalees blijft er één mogelijkheid over, de zekering bij de huishoudaccu van 30 ampère of meer moet kapot zijn.
Meet eens aan de ebl kant of er 12 volt op de zekering zit en daarna aan de accukant of er 12 volt op zit.
Nog een mogelijkheid:
In het schema zit op aansluiting 9 en 10 de startaccu en de huishoudaccu.
Op of in de EBL zitten nog twee glaszekeringen van 0,5 ampère, één voor de start en één voor de huishoudaccu.
Misschien is die van de huishoudaccu kapot?
Groet, Ron Greven
Giogoi
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 17:54

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door Giogoi »

rongreven schreef:
do 29 jul 2021, 10:40
Als ik alles nalees blijft er één mogelijkheid over, de zekering bij de huishoudaccu van 30 ampère of meer moet kapot zijn.
Meet eens aan de ebl kant of er 12 volt op de zekering zit en daarna aan de accukant of er 12 volt op zit.
Nog een mogelijkheid:
In het schema zit op aansluiting 9 en 10 de startaccu en de huishoudaccu.
Op of in de EBL zitten nog twee glaszekeringen van 0,5 ampère, één voor de start en één voor de huishoudaccu.
Misschien is die van de huishoudaccu kapot?
Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik ga hier vanavond meteen naar kijken.
Giogoi
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 17:54

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door Giogoi »

Ik heb nog even een vraagje.

Kan ik niet een acculader kopen en deze op de accu aansluiten en in het stopcontact van de camper doen?
Zodra ik dan aan het stroom sta zorgt de acculader ervoor dat de HH accu bijgeladen wordt.
Of is dit een slecht idee? :oops:
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door 309T16 »

Heel goed idee. Er zijn er velen die dat gedaan hebben. Voordeel is dat je meteen een modernere lader kan gebruiken, die afgestemd is op je accu.
Dan moet je de 230V toevoer van de EBL wel onderbreken. Stekker eruit of zekering er uit!
Giogoi
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 17:54

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door Giogoi »

309T16 schreef:
do 29 jul 2021, 18:48
Heel goed idee. Er zijn er velen die dat gedaan hebben. Voordeel is dat je meteen een modernere lader kan gebruiken, die afgestemd is op je accu.
Dan moet je de 230V toevoer van de EBL wel onderbreken. Stekker eruit of zekering er uit!
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik ga vanavond eerst nog even aan de slag met wat Ron mij heeft verteld. Mocht dit niet lukken dan ga ik denk ik dit maar doen. Dan is het inderdaad ook weer modern.

Ik heb er een 100ah gel accu in zitten. Is de " Blue Smart IP65 Acculader 12 volt 10 Ampere" dan een goede lader om er aan te hangen?

Bedankt weer!
Giogoi
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 17:54

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door Giogoi »

Daar ben ik weer.

Zojuist heb ik de EBL los gehaald en ben ik aan het meten gegaan en heb ik geprobeerd te ontdekken welke kabel waarnaartoe gaat. Toen zag ik een kabel in een hoek met een zekering en wat denken jullie, inderdaad, die zekering was door.

Als ik nu aan het stroom sta en ik meet die kabel dan komt er 14.5 volt binnen. Dus dat betekent dat hij de HH oplaad. :bow:
Nu even een andere vraag, is dit dan genoeg om een gel accu van 100ah op te laden/vol te houden als wij bijv. 2 weken op een 1 plek staan?

Ik wil jullie heel erg bedanken voor alle hulp en tips! Echt super tof! Als nu blijkt dat het apparaat ook nog de 100ah accu kan laden dan is helemaal af :cheers:
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door travelscout »

Dank voor de terugkoppeling.
Lijkt me verstandig even het juiste laadproces(laadfasen) wat bij jouw specifieke accu hoort, klopt met wat de lader doet.
In ieder geval dus in stand GEL maar toch.
Ook de onderspanningsbeveiliging zou ik persoonlijk nameten.
Dit is ontlaadspanning waarbij de huishoudaccu ontkoppeld wordt, om diepontladen te voorkomen.
Zou zonde zijn als die accu kapot gaat door (te?) oude laadtechniek.

100Ah Gel accu kun je voor 50Ah ontladen, daarna veilig leeg.
Lijkt me erg weinig, hoeveel Ah verbruik je in die twee weken?
Wat leveren je laadbronnen (dynamo/zonnepanelen/aggregaat etc.), in die periode aan Ah?
Paul.
Giogoi
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 17:54

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door Giogoi »

Bedankt voor uw reactie Paul.

Zoals ik al eerder aangaf ben ik een totale leek op electro gebied.
Is het dus verstandiger om de EBL niet te gebruiken voor het laden van de gel accu, maar er gewoon een moderne acculader tussen te hangen? Of kan de EBL dit prima, maar is het gewoon even de dingen nameten die u zei?

Kwa laadbronnen zit er alleen een dynamo in en de EBL.
Wat deze leveren is mij totaal onbekend.
Enige wat ik heb gemeten is dat er 14.5volt op de kabels komt te staan als de motor loopt of als ik de stekker in de camper heb.

Is het zo dat als ik op een camperplek sta met 6 ampère en ik stop de stekker in de camper dat de EBL 6 ampère doorgeeft aan de HH accu? Of heb ik dit helemaal mis?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door Kroppie »

hoeveel de accu in dat geval laadt, is ten 1e afhankelijk van wat de lader maximaal kan leveren, en ten 2e hoeveel de accu vraagt, een lege accu vraagt meer dan een accu waar maar weinig uit is.

dus wat er max geladen word is heeft niets met de capaciteit van de "paal" te maken

en een moderne lader zoals genoemd is een prima iets, zeker om een dure gel accu in goede conditie te houden, en een vuistregel isvoor de capaciteit van de lader te kiezen voor een 10 tot 20% van de accu capaciteit, dus een lader van ongeveer10ampere voor een accu van 100Ah.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door rongreven »

Nee, de 6 ampère van de paal van de camping is het totale vermogen wat aan de camper geleverd wordt.
Dat vermogen is 6 ampère maal 230 volt, dus 1380 watt.
Op de EBL staat als het goed is hoeveel ampère er geladen wordt.
Meestal is dat ongeveer 10 ampère.
En dat gebruikt ongeveer 10 ampère maal 12 volt, dus 120 watt.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door Kroppie »

niet om te zeuren, maar laden gaat met +-14 volt dus 10x 14 =140watt, :-B :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Giogoi
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 17:54

Re: Schaudt EBL 164.3 laadt de huishoudaccu niet op



Bericht door Giogoi »

Kroppie schreef:
vr 30 jul 2021, 9:40
hoeveel de accu in dat geval laadt, is ten 1e afhankelijk van wat de lader maximaal kan leveren, en ten 2e hoeveel de accu vraagt, een lege accu vraagt meer dan een accu waar maar weinig uit is.

dus wat er max geladen word is heeft niets met de capaciteit van de "paal" te maken

en een moderne lader zoals genoemd is een prima iets, zeker om een dure gel accu in goede conditie te houden, en een vuistregel isvoor de capaciteit van de lader te kiezen voor een 10 tot 20% van de accu capaciteit, dus een lader van ongeveer10ampere voor een accu van 100Ah.

jos
Ok helder. Dus als ik de "Blue Smart IP65 Acculader 12 volt 10 Ampere" koop en deze aansluit dan is dat dus voldoende volgens de vuistregel.
rongreven schreef:
vr 30 jul 2021, 9:42
Nee, de 6 ampère van de paal van de camping is het totale vermogen wat aan de camper geleverd wordt.
Dat vermogen is 6 ampère maal 230 volt, dus 1380 watt.
Op de EBL staat als het goed is hoeveel ampère er geladen wordt.
Meestal is dat ongeveer 10 ampère.
En dat gebruikt ongeveer 10 ampère maal 12 volt, dus 120 watt.
Ook helder nu.
Ik denk zelf te zien dat mijn EBL 7 ampère geeft. Dus dit is dan weer te weinig voor de 100ah gel accu?
Ik heb in een van mijn eerste posts een foto van de EBL bijgevoegd. Kan u misschien zien of wat ik zeg over de 7 ampère klopt?

Weer heel erg bedankt voor het meekijken en alle hulp! :cheers:
Plaats reactie