Elektra systeem Volkswagen LT (1983)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Arnow88
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 20:54

Elektra systeem Volkswagen LT (1983)



Bericht door Arnow88 »

Hi Beste Camperaars,

Dit is het eerste bericht wat ik hier post, ik lees al een tijdje mee maar heb mij pas gisteren aangemeld.

Een korte introductie lijkt mij wel op zijn plaats;

Mijn naam is Arno, 33 jaar en kom uit de omgeving Zwolle. 2 Jaar geleden kochten wij een oude VW LT uit 1983 en hebben er een aantal reizen mee gemaakt. De bus heeft ons een aantal keer in de steek gelaten met motorpannen en dit waren wij zo zat, dat we eind vorig jaar toch van plan waren de bus te verkopen en besloten de APK keuring niet te doen.
Vervolgens is de winter voorbij, wordt het mooi weer en begint het toch te kriebelen. Een klassieke bus heeft een aantal voordelen en na wat goed nadenken toch besloten de bus te houden en de pijnpunten aan te pakken, zo komt er nu een andere motor in.

Tegelijk willen wij de elektra goed maken, er zit nu nog een oude KIP cers 12 in, met een 72ah accu die aan vervanging toe is. We houden van wildkamperen en willen graag een goed systeem met Lifepo4 accu vanwege het beperkte gewicht. Nu ben ik aan het tekenen geweest en ben benieuwd als ik dit zo goed begrepen heb, de draaddiktes ga ik nog berekenen maar wil over 2 maanden de boel klaar hebben dus moet eerst de onderdelen met levertijd bestellen.

Het systeem zal er zo uitzien;

Lifepo4 zelfbouw
Geladen met 2x 100a zonnepaneel
Geladen met dynamo 65a (origineel had de bus een lader van 45a)
Aan de paal kunnen staan
1000W omvormer voor laptop, ik werk online
Verder wil ik de Lifepo4 zelf gaan maken en vroeg mij af wat een goede BMS is?

Heel verhaal geworden zo, maar hoop dat het duidelijk is en jullie kunnen kijken als mijn schema in de basis klopt.

Groeten Arno
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-07-27 085815.jpg
Schema
Schermafbeelding 2021-07-27 085815.jpg (80.2 KiB) 403 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektra systeem VW LT '83



Bericht door Kroppie »

en voor wat hulp bij het bepalen van de draaddiktes:

http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Elektra systeem VW LT '83



Bericht door Atoz »

Binnen twee maanden vertrekken
LiFePO4 zelfbouw

Onmogelijke combinatie van dingen die je wil doen.
https://overkillsolar.com/support-downloads/
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arnow88
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 20:54

Re: Elektra systeem VW LT '83



Bericht door Arnow88 »

@jos bedankt voor je tip :thumbup:

@atoz bedankt voor je reactie, vanwaar is dit onmogelijk? De overkill had ik gezien maar deze wordt alleen in US geleverd dacht ik?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Elektra systeem VW LT '83



Bericht door DJSmiley »

De Overkill BMS wordt idd in de US geleverd, maar is gewoon een JDB BMS. Alleen dan met de support en snelle levering in USA, dus ideaal voor mensen daar.

Hier in NL/Europa maakt dat niet uit en kun je 'm beter rechtstreeks halen.

Onmogelijk is het niet, maar met 2 maand vertrekken betekend wel
- Je koopt de cellen bij een handelaar hier in NL
- Je hebt een maand of 1-2 geleden de cellen al besteld

Nu de BMS bestellen dan kun je 'm nog wel binnen 2 maand hier hebben. De cellen ga je niet redden.

Gemiddeld is het 6-8 weken, de laatste tijd is het eerder richting de 12 weken als je de 'normale' route doet: Bestellen bij Xuba/Luyuan/Basen/oid en DDP via trein / Polen naar NL.
Dat ga je dus niet meer redden. Dan kun je ook kiezen om bij een handelaartje die cellen te kopen, betaal je wel 100-200 meer ofzo, maar kun je ze zelf bekijken/ophalen, geen risico op beschadigingen en lang wachten en kun je ze mogelijk 'kant en klaar' kopen, dus incl BMS en gebalanceerd. Scheelt je ook weer tijd (+ benodigde apparatuur als je die niet hebt)

Paar opmerkingen:

Is dat '250A' ding een batterijprotect? Omvormer moet daar voor aangesloten worden, want de inschakelstroom van de omvormer kan m al trippen.
Verder voegt een BP niets toe, want die functie heeft de BMS ook al.

Vervang die door een fatsoenlijke zekeringhouder, dan kun je vanaf daar met zekeringen naar je MPPT, acculader en 12V verdeelblok.

Verder: Is er een reden dat je alles Renogy doet? Over het algemeen is het leuk spul, je ziet het vooral in de US veel gebruikt worden, maar dat is 80% door hun marketingstrategie.
Kwalitatief is er niets mis mee maar het is ook weer geen enorm hoogstaand spul. Mijn persoonlijke voorkeur is Victron/Epever/Meanwell, Renogy pas daarna.
Zelf heb ik wel de DC-DC van Renogy, maar dat is omdat die toch relatief weinig gebruikt wordt. (Ik heb 315Wp op het dak). In jouw geval ben je met 200Wp iets beperkter en zou ik eerder voor de Victron Smart 18A gaan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arnow88
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 20:54

Re: Elektra systeem Volkswagen LT (1983)



Bericht door Arnow88 »

@DJSmiley bedankt voor je reactie. Dacht al dat er een andere oplossing voor de Overkill moest zijn en ben blij met je tip, ik zal vandaag of morgen eens opzoek gaan naar de originele fabrikant :thumbup:

Verder ben ik blij dat de onmogelijkheid in de verzending zit, ik importeer voor mijn eigen bedrijf meerdere orders per maand vanuit China en heb alle benodigde papieren en contacten voor de import dus dat moet goed komen, alleen weet ik dat ik niet nog een maand moet wachten met bestellen :-B
Denk dat ik alles binnen China naar mijn freight forwarder laat sturen en dan misschien met het vliegtuig deze kant op.

Van de adressen in Nederland had ik nog niet gelezen, ik ga deze eens vergelijken want als het niet teveel scheelt klinkt de gebalanceerde cellen mij ook wel goed.

De 250A is inderdaad een batterij zekering, deze had ik uit het schema van mobile-solarpower.com maar denk dat er inderdaad beter oplossingen zijn, ik zal eens opnieuw gaan tekenen. Mijn voornaamste vraag is als alle apparatuur die ik getekend heb, ook goed getekend is?

De reden dat ik voornamelijk Renogy getekend heb is dat het mij goed spul lijkt voor de prijs, Victron is toch wel een stukje duurder en wil ook nog wat geld overhouden voor de andere componenten in de camper 8-)

Nogmaals bedankt voor de tips en ga ermee aan de slag
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Elektra systeem Volkswagen LT (1983)



Bericht door DJSmiley »

Ik zou dat hele verzendverhaal eerst goed uitzoeken.

De meeste cellen komen per boot of trein. Vliegtuig is lastig en duur ivm gewicht en vooral ivm de benodigde certificaten enz om uberhaupt dat soort Lithiumaccus te mogen versturen.

BMS: https://nl.aliexpress.com/item/1005002538197039.html

Volgens mij kunnen sommige accu verkopers die ook wel meeleveren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Elektra systeem Volkswagen LT (1983)



Bericht door Atoz »

Waarom zou overkillsolar niet naar Europa leveren?
Maar ook daar hebben ze lange leveringstijden, een maand.

Edit: de Ali link hierboven wil niet naar België leveren.
Edit2 eerst niet, dan weer wel....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arnow88
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 20:54

Re: Elektra systeem Volkswagen LT (1983)



Bericht door Arnow88 »

Bedankt voor jullie reacties, ik ga de BMS bestellen die DJSmiley voorsteld :thumbup:

Nu heb ik van de week geïnformeerd bij mijn freight forwarder maar deze gaf aan dat het momenteel lastig is om batterijen te versturen, zowel per vliegtuig als per trein vanwege de warmte van het weer icm batterijen.
Nu heb ik op Aliexpress gezocht en kwam volgende aanbieding tegen, deze wordt binnen 7 dagen geleverd vanuit Belgie, zijn deze cellen goed voor mijn project? https://nl.aliexpress.com/item/10050030 ... Mlvu0&mp=1

Wat ben ik naast de cellen, BMS, bushbars en multimeter nog meer nodig voor het bouwen van de accu?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Elektra systeem Volkswagen LT (1983)



Bericht door DJSmiley »

Ik heb er mijn twijfels bij.

1 follower, 0% feedback, geen enkele recentie...

Dit klinkt mij als een typische Aliexpress scam. Adverteren dat t met 7 dagen is, daarna de handel snel terugtrekken en op een normale manier verzenden per trein, die 2-3 maanden duurt. Je zou niet de eerste zijn die dat overkomt.

Ook de capaciteit betwijfel ik. Op de foto's lijken het EVE cellen, maar die zijn 90% van de gevallen de 280Ah. (De LP280(N) of heel misschien de nieuwe LP280K cellen.)

Eve heeft ook 304Ah cellen maar die zie je relatief weinig. Ik gok dat ze de cellen 'overraten', 'ja, zijn 304Ah maar wij hebben ze op 320 getest'...
Laat ze eerst maar eens een datasheet opsturen, en dan nog heb ik zo mn twijfels erbij (zeker bij het ook nog op tijd binnen zijn)

En gezien de prijs (625 euro incl de BTW die Ali toevoegd) is het ook niet heel interessant, zeker als het 280Ah cellen zijn. Dan kun je ze beter bij een handelaar in NL halen, dan heb je simpelweg de zekerheid van tijdige levering en kwaliteit (ophalen = zien = weten wat je krijgt), en dan scheelt het kwa prijs ook weinig.

Kwa transport.. Vliegtuig heb je relatief weinig last van temperaturen, maar dat is zoals gezegd ivm de benodigde certificaten lastig en duur (of ze moeten dat niet regelen en ze als normale vracht aangeven - dat gebeurt ook soms).
Trein heb je meer last van warmte, maar volgens de datasheet van de LP280N mogen ze tot +60 worden. Ik heb alleen geen idee wat de temperatuur in een volle container wordt.

Benodigdheden
- cellen
- BMS
- busbars
- multimeter

- Kabelschoenen
- Perstangen hiervoor
- Krimpkous om eea netjes af te werken
- Voeding met CC, 10-20A bij voorkeur met zulke cellen (tbv topbalanceren)

en alles voor een behuizing: Materiaal naar keuze, eventueel icm draadeinden oid. Advies is ook om (extra) isolatie tussen de cellen te plaatsen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arnow88
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 20:54

Re: Elektra systeem Volkswagen LT (1983)



Bericht door Arnow88 »

@djsmiley bedankt voor je reactie, dit is ook een van de redenen dat ik twijfelde over de cellen, had ook een andere gevonden met 230ah die ik dan denk ik ga bestellen; https://nl.aliexpress.com/item/33035453 ... Hp8B3&mp=1 , deze word aanbevolen op mobile-solarpower.com. NL handelaren kan ik lastig vinden, anders zal ik eventueel voor 280ah EVE cellen willen gaan.

De BMS is inmiddels besteld :thumbup:
Gereedschap etc. heb ik, behalve voeding met CC, jaren in de elektra gewerkt.

Vandaag ook nog maar even met het schema aan de gang en de rest bestellen :).
Plaats reactie