Controle elektrisch schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
mctakes
Berichten: 36
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 22:17

Controle elektrisch schema



Bericht door mctakes »

Hoi allemaal,

Ik ben klaar met de eerste versie van mijn schema. Het betreft een eenvoudige configuratie. Ik zou het héél vinden als de experts hier er ook nog even een blik op kunnen werpen!

Schema in het groot is hier te vinden:

https://drive.google.com/file/d/1Jmawbl ... sp=sharing

Mijn dank is groot!

Hartelijke groet,

Michèl
Bijlagen
Schermopname (3).png
Schermopname (3).png (197.25 KiB) 542 keer bekeken
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Controle elektrisch schema



Bericht door moosev »

Sigarettenaansluitingen ben ik zo een fan van. Waar zijn deze allemaal voor? Denk bij USB aansluitingen ook aan QC3 of QC4 versies.
Wat is die waarde tussen haakjes? ik zie '6(5,3)mm2' en '6(2,1)mm2' is dit de berekende minimale diameter?
Verder ziet het erg goed doordacht uit, mooi hoor.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Controle elektrisch schema



Bericht door DJSmiley »

Ziet er prima uit.

Je kan, met een 18a dc-dc, ook prima met 30a afzekeren. Die 60 is wat overdreven, kan altijd nog als je gaat upgraden ooit. Die 16mm2 is ook wat overdreven maar kan nooit kwaad, wie weet in de toekomst. Dan ligt ie er vast 😀.

Sigarettepluggen zijn idd niet ideal, iig niet voor constante verbruikers. Maar voor usb ladertjes enz wel weer, want dan kun je ook makkelijk upgraden naar een nieuwere usb laadstandaard enz.

Wel zou ik ze op (max) 10a afzekeren. Dat is eigenlijk al iets wat je niet door zo’n stekker wilt laten gaan, maar dan kun je nog eens een keertje gereedschap ofzo aansluiten (simpele slagmoerding, compressortje enz), of bv een laptoplader

Meer als 10A zou ik daar zeker niet doen

Ik mis wel een zekering bij de hh accu. Je hebt nu 2.5m ongezekerd getekend tussen hh accu en zekeringblok.

Ik zou dat zekeringblok dichtbij de accu plaatsen en als dat niet kan die 2,5m voorzien van een 60a zekering vlakbij de accu. (Die dikke 100a kan dan vervallen)

Ook de zekering naar de kleinere verdeler zou ik lichter doen, 60a is zat (temeer omdat je ook maar 16mm2 gebruikt - maar meer is niet nodig)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
mctakes
Berichten: 36
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 22:17

Re: Controle elektrisch schema



Bericht door mctakes »

Moosev en DJSmiley, dank voor jullie reactie! En, sorry voor mijn zeer late reactie! Ik was voor lange tijd even weg van huis.
DJSmiley schreef:
za 24 jul 2021, 23:49
Ik mis wel een zekering bij de hh accu. Je hebt nu 2.5m ongezekerd getekend tussen hh accu en zekeringblok.
Dit is nog steeds een raadsel voor mij. Ik lees vaker dat men adviseert een zekering niet aan het eind van de draad te plaatsen ten opzichte van de bron maar dichtbij (dicht bij de HH-accu in dit geval).

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom. Een elektrische stroom is instantaan na het sluiten van een kring overal aanwezig. Het is bijvoorbeeld niet zo dat een lampje aan het eind van een stroomkring met een tijdsvertraging aangaat als je een aan het beging van de kring een schakelaar sluit (al denken veel van mijn middelbare schoolleerlingen dit nog). Sterker nog, in het klassieke stroommodel gaat de elektrische lading van min naar plus.

Kortom, waarom adviseert men dan een zekering dicht bij de accu te plaatsen. Mijn zekering van 100 A aan het eind van de 2,5 m volstaat toch prima?

Groet en dank!

P.S. DJSmiley, al met al zo en zo al alle lof naar jou hoor. Ik zie door het hele forum heen hoe behulpzaam je bent naar iedereen toe. De tijd die je in je uitgebreide antwoorden stopt om andere volkomen belangeloos te helpen is het bewonderenswaardig. Dank!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Controle elektrisch schema



Bericht door DJSmiley »

mctakes schreef:
zo 22 aug 2021, 14:09
Kortom, waarom adviseert men dan een zekering dicht bij de accu te plaatsen. Mijn zekering van 100 A aan het eind van de 2,5 m volstaat toch prima?
Als er nu wat gebeurt in die 2.5m kabel tussen de accu en de hoofdschakelaar heb je ellende. Er is dan geen enkele zekering die iets beveiligd: je hebt dan een volle kortsluiting zonder beveiliging, met alle gevolgen van dien.

Bij 20cm kun je nog eens de keuze maken hoe realistisch dat is, maar met 2.5m kabel moet er gewoon een zekering voor. Dat is teveel kabellengte om te garanderen dat daar nooit wat mee kan gebeuren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Controle elektrisch schema



Bericht door jansloos »

Het is niet zozeer het apparaat dat je beveiligd, maar de kabel er naartoe.
Met de bedoeling dat er geen brand kan ontstaan.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
mctakes
Berichten: 36
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 22:17

Re: Controle elektrisch schema



Bericht door mctakes »

Dank voor jullie reactie!

Ik snap het nu!
Plaats reactie