Hoe kabels accupoolklemmen aansluiten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Hoe kabels accupoolklemmen aansluiten?



Bericht door Ruustig Aan »

Goedemorgen!!

Gezien ik mijn accu's parallel schakel komen er op sommige accuklemmen 2 kabels. Zo’n accuklem heeft maar 1 bevestigingspunt bijv. zo een: https://www.acculaders.nl/accupoolklem- ... 39521.html

Kan ik de kabels (2x 70mm2 met m10 kabeloog) gewoon op elkaar drukken, en dan de bout aandraaien?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe kabels accupoolklemmen aansluiten



Bericht door Kroppie »

kabelogen met een schuursponsje even mooi schoonmaken en dan op elkaar klemmen en met de bout waarvan de de schroefdraad licht ingevet met vaseline, het geheel vastschroeven, mooiste is tussen accupool en ogen en tussen boutkop en ogen een sluitring , en het vastzitten na een tijdje eens even controleren!.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Hoe kabels accupoolklemmen aansluiten



Bericht door Jan van Gemert »

En voor de perfectionisten: + op een accu, - op de andere.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hoe kabels accupoolklemmen aansluiten



Bericht door veetee »

Zo, 70 mm2, niet ietwat overgedimensioneerd?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe kabels accupoolklemmen aansluiten



Bericht door Kroppie »

beter te veel dan net te weinig toch?, en baat het niet, het schaadt ook niet. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Re: Hoe kabels accupoolklemmen aansluiten



Bericht door Ruustig Aan »

Toppie! Gaan we dat zo doen.

70mm2 vanwege mogelijke omvormer en andere aansluitingen. Zal niet snel 200A doorheen gaan, toch zie ik soms piekvermogens van 1400w, en dan nog het andere spul, dacht inderdaad zo lekker safe te zitten :thumbup:
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Hoe kabels accupoolklemmen aansluiten



Bericht door 309T16 »

Als je dat rustig aan noemt, ben ik benieuwd wat het is, als je los gaat :D
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hoe kabels accupoolklemmen aansluiten



Bericht door AadenAnke »

Dan gaan er waarschijnlijk gewoon dikke laskabels in :lol: ik heb nog een paar stukken liggen

Gr Aad
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hoe kabels accupoolklemmen aansluiten?



Bericht door rijschoollucassen »

Doe inderdaad zoals je forumnaam al aan geeft, rustig aan. Bij het parallel aansluiten van twee accu's is het zoals al aangegeven is het beste om de uiteindelijke plus van de ene accu en de min van de andere accu af te nemen. Hierdoor worden de accu's beter gelijkelijk belast. Rustig aan, bedoel ik even het koppie er bij houden, dat je de accu's niet per ongeluk in serie zet. Maak eerst de verbindingen van plus naar plus, en dan van min naar min. Als laatste de kabels van je boordnet, plus op de ene en min op de andere accu.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie