Laadregelaar aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Jeffery20
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 26 jan 2020, 20:36

Laadregelaar aansluiten



Bericht door Jeffery20 »

Beste,

Ik heb een probleem met het aansluiten van mijn zonnepaneel naar mijn huishoudaccu's. Dit doe ik via een laadregelaar, de Sunbeam Moonray 160.

Meet ik de spanning direct vanaf mijn zonnepaneel is dit 22,8V, maar zodra ik het zonnepaneel aansluit op mijn laadregelaar (welke ook aan de accu is aangesloten) zakt dit naar 0,2V.
Haal ik de laadregelaar van de accu af, komt er weer 22,8V binnen naar de laadregelaar.

Er zou dus een probleem moeten zitten bij de accu's, maar wat..

De overige elektra in de camper werkt allemaal prima.

Iemand die hier een oplossing voor heeft of met een vergelijkbaar probleem te maken heeft gehad?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadregelaar



Bericht door Kroppie »

laadregelaar met accu aangesloten en wanneer panelen aangesloten worden valt de spanning weg, en wat is de uitgaande spanning van de regelaar zonder aangesloten accu en met aangesloten paneel.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jeffery20
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 26 jan 2020, 20:36

Re: Laadregelaar



Bericht door Jeffery20 »

Wanneer alleen het paneel is aangesloten en de draden naar de accu los liggen, meet ik 14,4V.
Zodra ik deze draden aansluit op de accu valt de inkomende spanning van het zonnepaneel terug naar 0,2V
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Laadregelaar



Bericht door veetee »

Lijkt me volkomen normaal.
Jeffery20
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 26 jan 2020, 20:36

Re: Laadregelaar



Bericht door Jeffery20 »

veetee schreef:
vr 23 jul 2021, 19:59
Lijkt me volkomen normaal.
Toch klopt er iets niet helemaal. Als ik alles aansluit geeft de laadregelaar aan dat deze in de 'nachtstand' staat, ook als de zon volop schijnt.

Sluit ik de laadregelaar aan op een andere, losstaande accu, dan geeft de laadregelaar aan dat de accu wordt bijgeladen. Dus op een of andere manier worden de huishoudaccu's van mijn camper niet bijgeladen... momenteel zijn de accu's ongeveer halfvol, dus dat is het probleem ook niet.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Laadregelaar



Bericht door veetee »

1) hou je de juiste volgorde van aansluiten aan? Bij sommige regelaars is dat erg belangrijk. Aankoppelen: eerst regelaar met accu verbinden, daarna paneel met regelaar. Afkoppelen: eerst paneel los van regelaar, daarna regelaar van accu los.
2) sommige regelaars moeten eerst enkele dagen aangesloten staan om het dag en nachtritme te herkennen. Door je paneel steeds los te nemen en (op een andere accu) weer aan te sluiten, kan de regelaar in de war raken. Laat de installatie in de camper gewoon eens enige dagen werken, en meet af en toe je accuspanning, bij de uitgang vd regelaar, zowel bij zonneschijn overdag als in het donker.
Jeffery20
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 26 jan 2020, 20:36

Re: Laadregelaar



Bericht door Jeffery20 »

Bedankt voor het antwoord. Vind het alleen vreemd dat de laadregelaar bij de ene accu aangeeft dat het deze oplaadt en bij de andere dat het 'nacht' is.

Ik ga alles gewoon aansluiten en dan wacht ik het dit weekend even af!
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 23 jul 2021, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3452
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Laadregelaar



Bericht door Charm »

Dat de laadregelaar Nacht aangeeft, kan wel kloppen als de spanning van de zonnepanelen 0.2V is. De panelen lijken kortgesloten te worden als ze op de eerste accu worden aangesloten via de regelaar. Stel vast de panelen geheel geïsoleerd zijn van de omgeving en alleen (rechtstreeks) op de regelaar zijn aangesloten. Als dat het geval is en de spanning zakt nog steeds naar 0.2V dan moeten we een volgende stap zetten (ik weet alleen nu nog niet welke :wink: ).
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51116
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Laadregelaar aansluiten



    Bericht door Kroppie »

    als je de accu, die aan de regelaar het probleem geeft op een andere manier/lader laadt, gaat dat wel goed?

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    jaap van duijn
    Berichten: 2121
    Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
    Locatie: KATWIJK ZH

    Re: Laadregelaar aansluiten



    Bericht door jaap van duijn »

    Lees ik goed dat je 14,4Volt meet op de accu.
    Dan zou de regelaar dus niet meer - hoeven - werken en afgeven om de "accu te laden".
    Je probeerde een 2e accu, die misschien wel minder Voltage aangaf en die ging wel laden.

    Ergo mijn regelaar laad de 2 accu's bij prioriteit als de eerste op 14,3Volt of hoger staat en de 2e plm 1,3Volt lager dus 13,0Volt word deze opgeladen.
    Als de 2e bijvoorbeeld op 13,8Volt aangeeft word er niet geladen.

    succes en we horen graag het juiste antwoord.

    Jaap
    Gebruikersavatar
    hathi
    Berichten: 13338
    Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
    Locatie: ASTEN

    Re: Laadregelaar



    Bericht door hathi »

    Jeffery20 schreef:
    vr 23 jul 2021, 20:49
    Bedankt voor het antwoord. Vind het alleen vreemd dat de laadregelaar bij de ene accu aangeeft dat het deze oplaadt en bij de andere dat het 'nacht' is.

    Ik zou denken,dat het vrij simpel is .n.m. De ene accu,is reeds ( vol) geladen,( of defect)….en de ander niet,dus word er geladen ?
    Hans
    Plaats reactie