Kabellengte tussen accu's en schakelaar/shunt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Kabellengte tussen accu's en schakelaar/shunt



Bericht door Ruustig Aan »

Hi Allen,

Ik ben bezig met mijn elektra en loop tegen 1 vraag aan. Ik heb 2 accu's die naast elkaar komen te liggen, deze verbind ik parallel aan elkaar. Hierdoor zit de plus zijde van de eerste accu direct tegen het bord waar de andere apparatuur aan komt te hangen, 'de meterkast'. De andere accu staat ernaast maar de afstand van de min pool naar 'de meterkast' is hier langer. Mag dat?

+ Tussen accu en schakelaar zie je 15cm kabel.
- Tussen accu en shunt zie je hier 40cm kabel.

De kabels tussen de accu's zijn wel even lang. Zie afbeelding ter illustratie:
Elektra voorbeeld kabellengte.jpg
Elektra voorbeeld kabellengte.jpg (80.46 KiB) 365 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Kabellengte tussen accu's en schakelaar/shunt



Bericht door DJSmiley »

Geen probleem.

Belangrijkste is idd het kruislings aansluiten (+ van accu 1, - van accu 2)

Gevolgd door identieke kabellengtes tussen de accu's.

Maar in hoeverre dat echt uitmaakt is afhankelijk van de stroom. Trek je 5A met een paar lampjes dan is het in de praktijk niet merkbaar en maakt het eigenlijk niets uit. Bij grote stromen maakt het wel wat meer uit, want dan is de spanningsval over de kabels groter, en dus de potentiele onbalans tussen de accu's.

Opm: 50mm2 is wel heel fors. Wat voor zekeringdoos is dat? Op de meeste ga je dat fysiek niet kwijt kunnen. Ook zijn die dingen op papier rated tot 100A ofzo en dat wil je al niet er werkelijk doorheen jagen.

De standaard steekzekeringdoosjes met 6-12 zekeringen is 10mm2 of 16mm2 wel zo'n beetje de max wat je fatsoenlijk kwijt kunt (En uberhaupt nodig is).

Wil je het helemaal mooi doen dan zou ik ook een zekering direct op de accupool plaatsen. (CF8 oid)

>16mm2 is naar mijn mening alleen nodig als we het over echte grootverbruikers zoals een stevige omvormer hebben. Maar goed, zonder je hele schema te kennen is dat gebaseerd op wat ik meestal zie, niet perse op jouw situatie.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Re: Kabellengte tussen accu's en schakelaar/shunt



Bericht door Ruustig Aan »

DJSmiley schreef:
vr 23 jul 2021, 10:13
Geen probleem.

Belangrijkste is idd het kruislings aansluiten (+ van accu 1, - van accu 2)

Gevolgd door identieke kabellengtes tussen de accu's.

Maar in hoeverre dat echt uitmaakt is afhankelijk van de stroom. Trek je 5A met een paar lampjes dan is het in de praktijk niet merkbaar en maakt het eigenlijk niets uit. Bij grote stromen maakt het wel wat meer uit, want dan is de spanningsval over de kabels groter, en dus de potentiele onbalans tussen de accu's.

Opm: 50mm2 is wel heel fors. Wat voor zekeringdoos is dat? Op de meeste ga je dat fysiek niet kwijt kunnen. Ook zijn die dingen op papier rated tot 100A ofzo en dat wil je al niet er werkelijk doorheen jagen.

De standaard steekzekeringdoosjes met 6-12 zekeringen is 10mm2 of 16mm2 wel zo'n beetje de max wat je fatsoenlijk kwijt kunt (En uberhaupt nodig is).

Wil je het helemaal mooi doen dan zou ik ook een zekering direct op de accupool plaatsen. (CF8 oid)

>16mm2 is naar mijn mening alleen nodig als we het over echte grootverbruikers zoals een stevige omvormer hebben. Maar goed, zonder je hele schema te kennen is dat gebaseerd op wat ik meestal zie, niet perse op jouw situatie.
Bedankt voor je duidelijke antwoord Smiley! Dan hoef ik me om de kabellengte hier geen zorgen te maken :)

Het zekeringsdoosje wat ik wil gebruiken is een combinatie zekering/busbar https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/zekerin ... tie-detail

Mega zekering van 150a aan een zijde en de gebruikers aan andere zijde d.m.v. midi zekeringen. De mega zekering hierin is ook de eerste zekering na de accu's. Maar goed, deze zit dan op 25cm afstand en ik dacht dat dat nog wel te overbruggen was, best dicht bij de accu toch? Of toch liever een zekering op de accu, zoals jij aangeeft?

Hieronder mijn schema voor de volledigheid. Dynamo en omvormer is voor in de toekomst en zal nu nog niet ingebouwd worden (wel beetje rekening mee gehouden, vandaar de dikkere kabels)
Elektraschema.jpg
Elektraschema.jpg (98.37 KiB) 349 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Kabellengte tussen accu's en schakelaar/shunt



Bericht door DJSmiley »

Dat zekeringblokje is een mooie idd, en dan kan daar 1 grote mega fuse op, die 25cm maakt niet heel veel uit en kan idd prima

Overigens: Je zou ook een 30A MPPT kunnen nemen, die 50A is wel een stukje duurder en voegt weinig toe.

Panelen liggen vlak op het dak, dus het maximale rendement haal je nauwelijks. In de praktijk zul je met 350Wp 99% van de tijd <25A blijven.
Mijn ervaringen met een 315Wp paneel is dat de opbrengst nauwelijks hoger komt dan 240-260W (En dat klopt ook wel met de 80% die men als stelregel hanteert voor een vlak paneel tov de optimale hoek)

Dan kan een 30A regelaar prima.

Zelfs in het meest worse-case geval (accu leeg op 12V, maximale opbrengst van de panelen - 350W) blijf je op 29A steken...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Re: Kabellengte tussen accu's en schakelaar/shunt



Bericht door Ruustig Aan »

Perfect, bedankt voor je hulp! :cheers:

De 50A MPPT is vanwege mogelijke uitbreiding zonnepaneel in de toekomst. Dit wordt dan een 3de 175w zonnepaneel, eerst even kijken hoe we het doen met 2 van deze :)
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Re: Kabellengte tussen accu's en schakelaar/shunt



Bericht door Ruustig Aan »

Smiley, voor zonnepanelen schijnen ze alleen 4mm2 en 6mm2 kabels te hebben. Als ik ooit nog uitbreid met nog een zonnepaneel, heb ik dan hier geen dikkere kabel nodig? Of werkt dit voor zonnepanelen / solar kabels anders?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Kabellengte tussen accu's en schakelaar/shunt



Bericht door Atoz »

Als je dan toch bezig bent, plaats dat extra paneel dan nu.
Dan heb je ook optisch drie dezelfde wat ook altijd mooier is.
En die 80% klopt als je camper zuiver horizontaal staat. Reserve voor de elektronica is altijd goed.

Komen de kabels samen in de camper? Of komt er op het dak een aansluitdoos?
Gebruik toch maar die 6mm2 zonnepaneelkabel (uv bestendig)

Edit: kabeldikte: http://www.polz.info/leitungsrechner/
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Kabellengte tussen accu's en schakelaar/shunt



Bericht door DJSmiley »

Ruustig Aan schreef:
vr 23 jul 2021, 11:46
Smiley, voor zonnepanelen schijnen ze alleen 4mm2 en 6mm2 kabels te hebben. Als ik ooit nog uitbreid met nog een zonnepaneel, heb ik dan hier geen dikkere kabel nodig? Of werkt dit voor zonnepanelen / solar kabels anders?
Over het algemeen is de spanning van de panelen hoger, dus de stroom lager. Met 2 panelen zet je ze in serie, dus dan blijft de stroom gelijk, spanning wordt hoger. Dus dan is 4mm2 al zat, en 6mm2 helemaal als je op safe gaat

Met 3 panelen in serie kan hetzelfde, die Victrons hebben een Voc van 25V ofzo, dus daarmee (75V) blijf je ruim onder de 100V van de MPPT.

Maximale stroom is dan 9A, dat kan zelfs prima door 4mm2

3x175W = 525Wp. Dat is bij een 24V paneelspanning (=72v voor de 3 in serie) dus 525/72 = goed 7.3A

Aan de 12V kant is de stroom veel hoger (spanning is lager), in theorie 525/12V = 43A. Dat is een maximale waarde, maar daarom heb je dus aan de 12V kant veel dikkere kabels nodig.
Aan de paneelkant hoef je dus geen dikke kabels/schakelaars te leggen.

Zet je de 3 panelen parallel dan wordt het iets anders, dan loopt er wel meer stroom (goed 525/24 = 21A). Kan op zich wel met 6mm2, zelfs met 4mm2. (Spanningsval is geen probleem - je verliest alleen wat rendement), maar mijn voorkeur is alles in serie.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Ruustig Aan
Berichten: 19
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 8:04

Re: Kabellengte tussen accu's en schakelaar/shunt



Bericht door Ruustig Aan »

Bedankt voor jullie antwoorden. Perfect, ik ga ze ook allemaal in serie leggen dus 6mm2 is dan voldoende.

Nu nog 1 laatste vraag, en dan ben ik denk ik compleet en kan ik kabels gaan bestellen:

Gezien ik mijn accu's parallel schakel komen er op de accuklemmen 2 kabels. Kan ik deze kabels gewoon op elkaar drukken, deze accuklem heeft maar 1 bevestigingspunt bijv. zo een: https://www.acculaders.nl/mastervolt-ac ... efdra.html?

Of moet ik persé een accuklem halen met meerdere punten, zoals deze: https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/zekerin ... ief-detail. Dan moet ik ook weer kabels hebben met verschillende ogen..
Plaats reactie